Domov Zdravie Aby saunovanie skutočne pomohlo

Aby saunovanie skutočne pomohlo

0
0

Wellness je pohladením pre telo aj dušu. Pozostáva z rôznych procedúr, ktorých cieľom je dopriať mysli odpočinok a telo dokonale zregenerovať. Jednou z najobľúbenejších aktivít vo wellnesse je saunovanie. Na to, aby telu skutočne pomohlo, je však nutné dodržať správny postup a pravidlá správneho saunovaia.

Vyhraďte si dostatok času

V dnešnom uponáhľanom svete, kde čas sú peniaze, môže byť dosť náročné nájsť si čas pre seba. Zvlášť pri saunovaní je však viac než dôležité, vyhradiť si viac času.

Pár minút totiž ani zďaleka nestačí, aby sa telo zregenerovalo. Ideálne je vyhradiť si pre saunovanie aspoň 2 hodinky, počas ktorých zabudnete na starosti  bežných dní a úplne vypnete.

Ani hladný, ani sýty

Pred vstupom do wellnessu je tiež dôležité zvoliť správnu stravu. Okrem toho, že jedlo, ktorým sa chystáte zasýtiť, by malo patriť medzi tie ľahšie, obmedzené by malo byť aj jeho množstvo.

Zjesť by ste mali len toľko, aby ste sa vyhli trapasu pri vyhrávaní muzikantov v bruchu. Tu teda jednoznačne platí, že zlatá stredná cesta je tou najlepšou.

Myslieť však treba na dostatočný pitný režim. To neplatí len pred vstupom do wellness centra ale tiež aj počas samotného pobytu v ňom.

Sprcha má dvojaký účinok

Pred vstupom do sauny by ste za žiadnych okolností nemali vynechať sprchu. Tá má okrem klasických hygienických účinkov tiež zdravotné.

Popri očiste sa zároveň odstráni odumretá vrstva pokožky. Veľký význam má tiež teplý kúpeľ, ktorý podporí a urýchli potenie.

Postačí plachta

Keď už ste sa na saunovanie dostatočne pripravili, ďalšie pravidlá a kroky sú spojené s pobytom vo wellness centre a saune. Jedným z najdôležitejších pravidiel totiž je pohyb v ňom bez plaviek.

V nich totiž zostávajú zvyšky prachu na pranie či aviváže, ktoré po otvorení pórov ľahšie preniknú dovnútra pokožky. Vhodným riešením je použiť len plachtu či uterák.

Tým najvhodnejším je však vynechať aj ten. To platí najmä v prípade parnej sauny, kde platia celkom iné pravidlá. Každá parná sauna by totiž mala byť vybavená sprchou, pomocou ktorej si očistíte miesto na sedenie.

To by ste nemali spraviť len pred tým, ako si na miesto sadnete, ale tiež pred odchodom zo sauny.

Bezchybný pobyt v saune

Sauna je miestom s úplne odlišnými podmienkami, na aké je naše telo zvyknuté. Preto sa podľa toho treba aj správať a v prvom rade počúvať to, čo hovorí naše telo a ako na pobyt v saune reaguje.

Vo všeobecnosti sa za ideálny čas strávený v saune považuje 5 až 15 minút. To, čo jednému nestačí sa naopak inému môže zdať ako maximum. Preto sa netreba riadiť partiou, s ktorou ste do wellness centra prišli.

V saune by ste mali dýchať zásadne nosom, pričom dýchanie by malo byť pomalé. Najvhodnejšia poloha v saune je buď ľah, prípadne sedenie s vyloženými nohami.

Je to preto, aby bolo celé telo v rovnakej teplotnej úrovni. Posledné približne dve minúty je ale dobré posadiť sa, aby si krvný obeh opäť zvykol na zvislú polohu.

Schlaďte sa

Po vyjdení zo sauny je nutné ihneď sa osprchovať. Na tento krok skutočne netreba zabúdať, keďže ochladzovanie po saunovaní je jednou z najdôležitejších zásad správneho saunovania.

Ani ochladzovanie pod sprchou by však nemalo trvať príliš dlho. Úplne postačia telu dve minúty na to, aby bolo pripravené zaplávať si v chladnejšom bazéne.

Doprajte si odpočinok

Hoci sa pobyt vo wellness centre všeobecne považuje za oddychovú záležitosť, nie je to celkom tak. To ale len v prípade, že si oddych nedoprajete. Po vyhriatí sa v saune a následnom krátkom ochladení je ideálne dopriať si čas na lehátku.

Odpočinok by mal trvať približne tak dlho, ako trval pobyt v saune. Ak je to možné, ideálnym miestom na odpočinok je čerstvý vzduch, ktorý telo skutočne ocení.

Počas odpočinku netreba zabúdať ani na zvýšený príjem tekutín, ktoré telo počas potenia v saune vylúčilo. S oddychom môžete spojiť aj pobyt vo vírivom bazéne, ktorý telo zregeneruje a myseľ zaručene poteší.

Odpočinok je poslednou aktivitou v rámci celého procesu saunovania. Po oddýchnutí začína proces odznova, pričom je ideálne zopakovať ho približne 2 až 3 razy.

Keď už stačilo

Po skončení celej procedúry je nutné myslieť na to, aby sme telo príliš nevystrašili. Posledné minúty bolo rozmaznávané a preto šok neprichádza do úvahy.

Ak je to možné, čas po saunovaní je ideálne využiť na príjemnú uvoľňujúcu masáž. Po poslednom saunovaní by ste nemali pri sprchovaní použiť mydlo, keďže póry sú ešte stále rozšírené.

Čo sme saunou dosiahli?

Dnes poznáme rôzne druhy sauny. Či už je to suchá, parná, infračervená či voňavá bylinková. Každá z nich má svoje benefity. Tými najdôležitejšími sú prevencia proti chorobám ako prechladnutie, chrípka či ochoreniam horných dýchacích ciest.

Pri saunovaní  tiež získavame imunitu a tkanivá v našom tele či vnútorné orgány sa dokonale prekrvia. Všeobecne sauna odbúrava stres, upokojuje telo a myseľ či odbúrava únavu.

Sauna ako tabu

Hoci je saunovanie považované za zdravú činnosť, nie je vhodná pre všetkých. Navštíviť by ju nemali epileptici, ľudia s vážnym onkologickým ochorením či srdcovo-cievnymi ochoreniami, pacienti s kožnými problémami či ochoreniami štítnej žľazy a tiež ženy s gynekologickými problémami či v období menštruácie.

Hoci je sauna účinná ako prevencia pred vírusovými ochoreniami, pri ich liečbe je lepšie zostať v pohodlí domova a zabudnúť na saunu.

puma, foto: depositphotos, internet

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Zdravie

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Maratón pod 2 hodiny! Kipchoge posunul hranice možného

Kenský vytrvalec Eliud Kipchoge ako prvý človek v histórii pokoril hranicu dvoch hodín na …