Domov Ekonomika Analytici: Ministerstvo dopravy ohrozuje vyrovnaný rozpočet

Analytici: Ministerstvo dopravy ohrozuje vyrovnaný rozpočet

0
0

Pri tuneli Višňové hrozí, že budeme musieť vrátiť stovky miliónov eur do Bruselu. Ak sa to stane, alibizmus súčasného ministra dopravy Arpáda Érséka, že za všetko môžu len jeho predchodcovia, bude už úplne pasé. Veľkú vinu na meškaní diaľnice a jej zásadnom predražení totiž nesie aj on.

Tesne pred Vianocami sa prevalila informácia o tom, že líder konzorcia, ktoré stavia najťažší diaľničný úsek pod Žilinou (D1, Lietavská Lúčka – Dubná Skala: 13,5 km) s najdlhším tunelom na Slovensku (tunel Višňové: 7,5 km), Salini Impregilo končí a odchádza ešte pred samotným dokončením diaľnice.

Pôvodne mal byť úsek dokončený tento rok, čo určite nehrozí. Výstavba sa podľa odhadov odborníkov môže predĺžiť až do roku 2023.

Vina oboch

Problémy sú na oboch stranách. V prípade konzorcia je to najmä neúmerne predražené projektovanie a výber zlého spôsobu razenia tunela.

Liknavosť, neodborné postupy a plytvanie na strane ministerstva dopravy a štátnej Národnej diaľničnej spoločnosti sú ďalšie a oveľa významnejšie dôvody meškania ako na strane Talianov.

Podľa analytika Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Dalibora Trebichalského sa meškanie časti južného diaľničného obchvatu Žiliny dalo očakávať už dávno.

„Kompetentní, vrátane ministra dopravy Arpáda Érseka, sa preto nemôžu tváriť prekvapene a až teraz sa zamýšľať nad potrebnými opatreniami. O problémoch vedeli už dlho, no doteraz ich ignorovali,“ upozorňuje Trebichalský.

Minister dopravy Arpád Érsek

Národná diaľničná zaspala

Základný kameň stavby sa poklepal v júni 2014, reálne sa stavať začalo až začiatkom nasledujúceho roka. V roku 2016 však bolo postavených necelých 20 % stavby, hoci sa oficiálna zmluvná doba výstavby blížila k svojej polovici.

„Za toto obdobie združenie firiem Dúha a Salina Impregilo razilo iba tunelové rúry, pričom mesačný priemer bol asi 200 metrov. Pri takomto výkone bolo jasné, že sa razenie tunelových rúr dokončí s výrazným meškaním.

Nakoniec k tomu došlo v septembri 2018, teda približne rok po plánovanom druhom míľniku. Obrovský sklz malo aj budovanie sekundárneho ostenia, ktoré slúži ako výstuž tunela. Už to mohlo byť dôvodom na vypovedanie zmluvy so zhotoviteľom stavby,“ vysvetľuje Trebichalský.

No Národná diaľničná nekonala, iba sa prizerala, hoci už v tom čase bolo jasné, že viaceré objekty ako mosty, zárubné a oporné múry, zemné teleso, protihlukové steny, ale aj stredisko riadenia tunelov sa ešte ani len nezačali stavať.

„Kompetentní sa však začali vzniknutej situácii venovať až teraz, pričom stále neprišli so žiadnym zmysluplným riešením,“ povedal analytik Trebichalský. Prapôvodným termínom na dokončenie tunela bol koniec roka 2018.

Otáznik nad eurofondami

Podľa analytika je rizikom, že združenie Dúha a Salina Impregilo stavbu úplne opustí, prípadne mu štát vypovie zmluvu spôsobom, po ktorom budú nasledovať súdne spory alebo arbitráž.

„To dokončenie celej stavby predĺži a zvýši náklady štátu o 300 až 600 miliónov eur. Ďalšie peniaze si vypýta výber nového zhotoviteľa, stavebného dozoru.

Zabúdať netreba ani na platy a odmeny poradcov, projektantov a ostatných ľudí zainteresovaných do projektu,“ upozornil Trebichalský. Ďalšie dodatočné náklady, ktoré výrazne navýšia pôvodnú zmluvnú cenu, ktorá bola niečo vyše takmer 437 miliónov eur, sa rozšíria aj o audítorov.

Tí budú po zrušení pôvodnej zmluvy hodnotiť mieru rozostavanosti úseku a kvalitu stavebných objektov. Rizikom je aj možné prepadnutie európskych peňazí.

„V hre je aj vracanie eurofondov, keďže projekt bol financovaný na fázy z operačných programov Infraštruktúra a Integrovaná infraštruktúra a dnes už je všetkým jasné, že nebude hotový do konca programového obdobia v roku 2022,“ hovorí Trebichalský.

Nenávratný finančný príspevok z fondov EÚ na výstavbu úseku s tunelom Višňové je 368 miliónov eur.

Alibizmus a neschopnosť

„Táto stavba ohrozuje záväzok vlády hospodáriť s vyrovnaným rozpočtom, pričom stovky miliónov eur budú chýbať inde. Musíme si preto položiť otázku, prečo ministerstvo dopravy nechalo situáciu zájsť až do tohto absurdného stavu,“ zamýšľa sa Trebichalský.

Podľa neho je výsledkom dvojročnej práce špecializovaného odborného tímu NDS, ktorý vznikol pre riešenie tunela Višňové, konštatovanie, že budú musieť pristúpiť k tomu, čo mohli urobiť už pred dvomi rokmi.

„To určite motoristov nepoteší. Bol to úmysel, aby sa tak navýšila cena celého projektu a zarobili na ňom ďalšie firmy a ľudia? Alebo ide iba o prejav ukážkového alibizmu a neschopnosti?

Dúfajme, že verejnosť sa odpoveď na tieto otázky dozvie čo najskôr a vyvodenie zodpovednosti nebude iba o tom, že o svoju stoličku príde niekoľko ľudí,“ hodnotí situáciu na žilinskej diaľnici analytik.

Prepojenie Košíc s Bratislavou v nedohľadne

Ďalším kritickým bodom na kľúčovej diaľnici D1 je úsek medzi Turanmi a Hubovou neďaleko Ružomberka. Ten sa ešte poriadne nezačal projektovať.

Dokončenie diaľnice z Bratislavy do Košíc svojho času expremiér Robert Fico (Smer-SD) sľuboval na rok 2010. Odvtedy je, až na malé intermezzo, pri moci stále Smer.

„Ešte pred rokom mohol byť rok 2026 reálny. Dnes, žiaľ, nie je. Radšej hovorme o tom, čo treba urobiť v najbližšom roku pre to, aby sa ďalej neposúval,“ povedal nedávnom pre denník N analytik Ineko Ján Kovalčík.

Znamená to, že minimálne do roku 2027 sa medzi dvoma najväčšími mestami na Slovensku po plnohodnotnej diaľnici jazdiť nebude.

Ján Bystriansky, foto: SITA, shutterstock

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Ekonomika

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Superpotraviny nemusíme dovážať len spoza hraníc

Potraviny s vysokým obsahom vitamínov a minerálov označujeme pojmom superpotraviny. Množst…