Domov Slovensko Autobusy v Banskobystrickom kraji prestali jazdiť…právny chaos alebo neschopnosť Lunterovcov…

Autobusy v Banskobystrickom kraji prestali jazdiť…právny chaos alebo neschopnosť Lunterovcov…

0
0

Ľudia v Banskobystrickom kraji museli cez víkend čeliť nezávideniahodnej situácii. Tí, čo sa chceli prepraviť medzi mestami a obcami verejnou autobusovou dopravou, mali smolu. Pre nezhody medzi banskobystrickou župou a súkromným prepravcom prímestské linky skrátka nepremávali. Kompetentní si prehadzovali zodpovednosť ako horúci zemiak, no kto je v skutočnosti v práve?

Problémy medzi banskobystrickou župou a prepravcom SAD Zvolen začali po nástupe nového predsedu Banskobystrického samosprávneho kraja (BBSK) Jána Luntera.

Problémové dodatky

Krátko po tom, čo Lunter zasadol na stoličku banskobystrického župana, vyhlásil, že dodatky, ktorými sa od roku 2019 predĺžili dlhodobé zmluvy súkromných dopravcov SAD Zvolen a SAD Lučenec s BBSK a ktoré podpísalo ešte bývalé vedenie župy po jeho schválení v župnom zastupiteľstve, sú podľa neho neplatné.

BBSK vedené županom Jánom Lunterom, ale predovšetkým jeho synom Ondrejom, ako podpredsedom kraja, ponúklo dopravcom dočasné dvojročné zmluvy.

Počas tohto obdobia plánovala župa pripraviť verejnú súťaž, ktorou obstará nového dopravcu na ďalších 10 rokov. S tým pochopiteľne dopravcovia, ktorí sú presvedčení, že dodatky predlžujúce zmluvy o 5 rokov sú platné, nesúhlasili.

„SAD Lučenec je na základe právnych analýz presvedčená, že predĺženie zmluvy o výkone vo verejnom záujme o päť rokov je v súlade s nariadením Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 1370/2007 o službách vo verejnom záujme v železničnej a cestnej osobnej doprave,“ znelo vyjadrenie jedného z dopravcov ešte v novembri 2018.

Záväzky si plnili ďalej, i keď BBSK „s výhradou“

Predseda kraja Ján Lunter spolu so svojím synom Ondrejom, podpredsedom župy, trvali na tom, že dodatky predlžujúce zmluvu sú neplatné, a tak skončil začiatkom roka 2019 celý spor na súde.

Ondrej (vľavo) a Ján Lunterovci

Dopravca si napriek tomu svoje záväzky vyplývajúce mu zo zmluvy plnil a pravidelnú prímestskú autobusovú dopravu zabezpečoval. Sčasti si svoje záväzky plnil aj BBSK.

„Zmluvou o výkone vo verejnom záujme v znení dodatkov č. 1 až 9 sa necítite byť viazaný a plníte ju s výhradou.

Považovať však zmluvu za absolútne neplatnú a súčasne ju plniť (správať sa podľa nej) počas celého roka 2019 je evidentný prejav rozpoltenosti a schizofrénie,“ vyjadrila sa na margo konania BBSK spoločnosť SAD Zvolen.

Podľa nej poskytovanie služieb uvedených v zmluve BBSK nikdy neodmietlo, no uhrádza SAD-ke oprávnené náklady vynaložené na poskytnuté služby pri zabezpečovaní prímestskej autobusovej dopravy na území BBSK len sčasti, pričom žiadosť o uhradenie týchto nákladov považuje vedenie kraja za vydieranie.

„Ak však napr. nezaplatíte za elektrinu, tak Vás dodávateľ vypne,“ dopĺňa v stanovisku SAD Zvolen a dodáva, že ďalším poskytovaním bezodplatnej pravidelnej prímestskej dopravy vzniká spoločnosti škoda a na základe toho pristupujú štatutári od 25. januára k zavedeniu režimu „nepremáva“.

Zastavenie poskytovania služieb pre BBSK

Rozhodnutie o zastavení poskytovania prepravy na prímestských linkách bolo predovšetkým reakciou na neuhradenie záväzkov BBSK voči spoločnosti SAD Zvolen, ako aj na to, že okresný súd vo Zvolene dal vo svojom decembrovom rozhodnutí za pravdu župe.

„Ján Lunter sa domáhal neplatnosti zmluvy na súde, čo sa mu aj podarilo dosiahnuť a my sa tomuto rozhodnutiu súdu musíme podriadiť a prestať prepravovať cestujúcich,“ vyjadrila sa k udalostiam spoločnosť SAD Zvolen.

Cestujúci v Banskobystrickom kraji tak ostali odkázaní na iný spôsob prepravy. SAD Zvolen vysiela od soboty 25. januára svoje vozidlá len na linky, ktoré prevádzkuje na základe osobitných zmlúv.

Pellegrini: Dávate najavo svoju neschopnosť

Predseda župy Ján Lunter sa rozhodnutie dopravcu snažil ešte v piatok (24. januára) všemožne zvrátiť, pričom sa obrátil aj na premiéra Petra Pellegriniho.

Ten ho však cez médiá vyzval, aby namiesto toho, ako sa mu pokúša dovolať, a namiesto toho, aby míňal čas na písanie listov a expresne ich doručoval na úrad vlády, aby si sadol za rokovací stôl a aby zabezpečil, aby doprava ľudí nielen do práce, ale aj do nemocníc, aj do škôl od pondelka (27. januára) fungovala.

„Je to zodpovednosť pána župana. Ja s tým nemám čo urobiť. Ja nie som ani župa, ani lokálny dopravca, ani niekto, kto zabezpečuje lokálnu verejnú dopravu.

Ale ak žiadate mňa, aby som situáciu riešil, tak jasne dávate najavo, že ste neschopný a neviete si poradiť ani s tým, čo patrí do vašej priamej kompetencie v Banskobystrickom samosprávnom kraji, a dávate jasný signál, koho si to tí ľudia v Banskej Bystrici zvolili,“ vyjadril sa premiér Pellegrini.

Márne snahy Lunterovcov

Autobusové stanice zívali cez víkend prázdnotou.

Ján Lunter zvolal ešte na piatok bezpečnostnú radu kraja, keďže podľa neho môže výpadok spojov ohroziť zdravie obyvateľov i fungovanie strategických podnikov v kraji.

Tá však neprijala rozhodnutie o mimoriadnej situácii, keďže podľa jej predsedu Júliusa Erneka na to neboli splnené potrebné podmienky. Lunterovci sa tiež rozhodli požiadať súd o vydanie predbežného opatrenia, ktoré prikáže dopravcovi naďalej poskytovať služby.

„Je zvláštne, že samosprávny kraj požiadal súd, aby určil dodatky, na základe ktorých SAD Zvolen obsluhovala prímestské linky v kraji, za neplatné, čím vlastne zastavil dopravu v kraji, a dnes samosprávny kraj žiada ten istý súd, aby nám prikázal, aby sme jazdili,“ vyjadril sa ku konaniu kraja predseda predstavenstva SAD Zvolen Adrian Polóny, ktorý dodal, že SAD Zvolen postupne uzatvára osobitné zmluvy s niektorými samosprávami, medzi nimi napr. mestá Banská Štiavnica, Žarnovica, Žiar nad Hronom, ale aj Brezno či Banská Bystrica, kde by mala byť doprava na dohodnutých linkách obnovená.

Župan Lunter sa medzitým opätovne uchádza o pomoc premiéra, kedy ho vyzval, aby sa priamo zúčastnil rokovaní s dopravcom.

„Predseda vlády vyzýva otca a syna Lunterovcov ako vedúcich predstaviteľov BBSK, aby sa k situácii postavili zodpovedne a počas víkendu našli riešenie, ktoré umožní ľuďom opäť cestovať prímestskou dopravou,“ odpovedal premiér vedeniu BBSK.

Samosprávy sa s dopravcom dohodli

Autobusy v depe a nespokojní obyvatelia, ktorí márne čakali na svoj spoj. Keďže Ján Lunter nedokázal situáciu vyriešiť, do riešenia sa vložili samotné samosprávy.

Ako informoval primátor krajského mesta Ján Nosko, obce banskobystrického okresu sa dohodli, že spoločne vystavia dopravcovi objednávku tak, aby doprava obyvateľov okresu nebola od pondelka nijako dotknutá.

Náklady, ktoré prepravcovi zaplatia obce, následne preplatí banskobystrická župa. Podobne postupovali aj ostatné okresy, pričom župan vyzval dopravcu na opätovné rokovania.

„Na rokovania sme mali najmenej rok, zrazu sa však všetko má vyriešiť za pár hodín,“ povedal Adrian Polóny a dodal, že SAD Zvolen stále neeviduje platby od BBSK, ktoré sa Lunterovci zaviazali uhradiť.

Adrian Polóny

Zároveň šéf SADky opäť odkázal županovi, že žiada ospravedlnenie pre svojich zamestnancov za slová o vydieraní.

BBSK sa napokon s dopravcom dohodol na tom, že autobusové spoje prímestskej dopravy opäť budú jazdiť tak ako doteraz, a to až dovtedy, kým súd opätovne nerozhodne o platnosti zmluvy. Župa naďalej žiada SADku o rokovania, no tej sa nepáčia mediálne vyjadrenia zástupcov kraja.

Na to, ako napokon celý spor dopadne, si pravdepodobne ešte počkáme, keďže stuácia je poriadne zamotaná…

Základné body sporu BBSK a SAD Zvolen

  • BBSK tvrdí, že dodatky na predĺženie zmlúv na poskytovanie prímestskej dopravy od januára 2019 podpísané predchádzajúcim vedením kraja, boli podpísané neoprávnene a preto ich považuje za neplatné
  • Vedenie BBSK chce usporiadať novú verejnú súťaž, z ktorej vzíde nový dopravca, a to s odôvodnením, aby bola cenotvorba dopravcu transparentnejšia
  • BBSK napriek názoru, že zmluva nie je od januára 2019 platná, uhrádzala podľa tejto zmluvy zálohové platby počas celého roka 2019, pričom SAD Zvolen naďalej poskytoval pravidelnú prímestskú dopravu
  • BBSK neuhradila zálohovú platbu za január 2020, pretože ju považuje za neoprávnene navýšenú oproti predchádzajúcemu obdobiu
  • SAD Zvolen na základe zmluvy požaduje od BBSK uhradiť rozdiel medzi poskytnutou náhradou predpokladanej straty a skutočnou preukázanou stratou za rok 2018, k čomu doteraz nedošlo
  • Na základe neplnenia všetkých finančných záväzkov BBSK voči SAD Zvolen i na základe rozhodnutia okresného súdu, ktorý rozhodol o neplatnosti dodatkov, prestala SAD Zvolen poskytovať prímestskú dopravu
  • BBSK vyzýva SAD Zvolen na obnovenie prímestskej dopravy, a to napriek tomu, že už od januára 2019 považuje zmluvu s dopravcom za neplatnú

Martin Sokol, foto: SITA

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Slovensko

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Superpotraviny nemusíme dovážať len spoza hraníc

Potraviny s vysokým obsahom vitamínov a minerálov označujeme pojmom superpotraviny. Množst…