Cestovanie Chmarošský viadukt pri Telgárte – pozoruhodná technická pamiatka Publikované 22. mája 2019 0 0 Chmarošský viadukt pri Telgárte je jednou z najznámejších a najkrajších technických pamiatok na Slovensku. Pre svoj jedinečný vzhľad patrí k tým najfotografovanejším viaduktom u nás. V článku sa dozviete viacero zaujímavostí o tomto viadukte, vďaka ktorým sa radí medzi najväčšie slovenské unikáty a závidieť nám ho môžu aj v zahraničí. Kedy bol viadukt postavený? Spojenie so stredným a východným Slovenskom bolo do 30-tych rokoch minulého storočia minimálne a nedostačujúce. Okrem Košicko‑bohumínskej železnice neexistovalo žiadne ďalšie železničné spojenie a dokonca ani spojenie cestné. To bol dôvod pre výstavbu viacerých nových železníc. Jedným z technicky najzložitejších úsekov bola výstavba železnice v okolí obce Telgárt. Údolie rieky Hron od Červenej Skaly má značné stúpanie, preto bolo potrebné železničnú trať navrhnúť tak, aby sa dodržali sklonové pomery. Napriek neľahkej úlohe a náročným podmienkam sa s výstavbou železničnej trate začalo aj na tomto mieste. Neďaleko spomínanej obce Telgárt, pod Kráľovou hoľou, sa nachádza pozoruhodná technická stavba, ktorou je práve Chmarošský viadukt. Ide o tehlový železničný most, ktorý bol postavený ako súčasť novopostavenej železničnej trate. Zaujímavé čísla viaduktu Viadukt patrí k tým najznámejším a najkrajším technickým pamiatkam na Slovensku. Ide o historicky prvú členenú oblúkovú konštrukciu zo železobetónu v Československu. Tvorený je deviatimi oblúkmi. So svojou dĺžkou 113,6 metra a výškou 18 metrov pretína Gregorovu dolinu. Most je skutočnou dominantou okolia a je pekne vidieť od cesty z Telgártu smerom na Vernár. Telgártska slučka Chmarošský viadukt je jedným z mostov Telgártskej slučky, ktorej účelom je prekonať pomerne vysoké prevýšenie na malom území. Hneď za Telgártom vchádza vlak do špirálového tunela v tvare slučky s polomerom oblúka 400 metrov a dĺžkou 1239 metrov, pričom vzdialenosť medzi oboma tunelovými portálmi je len 83 metrov. Sklon železničnej trate v tuneli je 12,5 ° a rieši nárast výšky o 31 metrov v stúpaní do sedla Besník. V ďalšej časti pokračuje trať Telgártskym viaduktom, 22 metrov vysoký a 86 metrov dlhý železobetónový most, so sklonom 17 ° a už spomínaným Chmarošským viaduktom. Ďalej trať prechádza Hronským tunelom v dĺžke 250 metrov a končí 848 metrov dlhým vrcholovým Besnickým tunelom. Telgártska slučka je súčasťou železničnej trate Červená skala – Margecany, ktorej výstavba trvala od roku 1931 až po 1936. Táto trať mala zabezpečiť ďalší rozvoj železničnej trate v tejto oblasti a celkovo bola v tom období veľkým prínosom pre rozvoj dopravy na Slovensku. Chmarošský vidadukt spolu s Telgártskou slučkou patria k tým najväčším technickým pamiatkam na Slovensku. Nielen svojím vzhľadom, ale aj samotným riešením vzbudzujú záujem nielen u domácich turistov, ale aj u tých zahraničných, ktorí si prichádzajú toto čarovné miesto obzrieť zblízka. Radoslav Hoppej, foto: shutterstock, depositphotos