Ekonomika Diaľnica do Košíc možno až o desaťročie Publikované 15. júna 2017 0 0 Diaľnice sú ukážkový prípad neodborného a skostnateného spravovania verejných záležitostí. Politici v minulosti posúvali do výstavby väčšinou také diaľnice, ktoré sa ľahko stavali a nie sú veľmi potrebné, aby mohli strihať pred voľbami pásky. Tých ťažších sa stránili, a tak je autostráda do Košíc stále v nedohľadne. Najdôležitejšia autostráda D1, ktorá má spojiť dve najväčšia mestá na Slovensku – Bratislavu a Košice, nebude hotová tak skoro ako sa ešte donedávna predpokladalo. Príčin je viacero: nesystematická a zdĺhavá príprava a plánovanie výstavby diaľnic, časté zmeny financovania či volebný cyklus, ktorý je zvyčajne kratší ako doba výstavby najzložitejších, no najpotrebnejších úsekov, ako napríklad tunel Višňové pri Žiline či úseky medzi Martinom a Ružomberkom. „Diaľnica D1 môže byť dokončená do roku 2025, respektíve do roku 2026,“ povedal nedávno pre RTVS minister dopravy a výstavby Árpád Érsek. Premiér Fico kedysi hovoril o roku 2010. Ďiaľničný tunel Višňové stále nie je dokončený. Návrat 15 rokov späť Ukážkovým príkladom neodborného prístupu plánovania diaľničnej výstavby je úsek severnej D1 medzi Turanmi a Hubovou. Hoci už v roku 2002 sa podľa ministerstva životného prostredia, ktoré posudzovalo vplyv na prírodu, rozhodlo, že úsek sa má stavať tzv. tunelovým variantom s tunelom Korbeľka, doteraz sa s výstavbou nezačalo. Uprednostnil sa tzv. úžinný variant s menším rozsahom tunelových kilometrov. Ten sa stretol s odporom ekológov. Vláda však urobila ekologické ústupky a Európska komisia výstavbu úžinného variantu povolila. No príroda „rozhodla“ inak. Pri obci Šútovo sa v roku 2013 zosunul svah, čo zmarilo túto alternatívu a začínalo sa odznova. * Odovzdané do užívania v sobotu 10. júna 2017 Stroje sa pri Ružomberku nehýbu Ministerstvo životného prostredia tento rok opäť odporučilo Korbeľku a rezort dopravy znovu začal projektovú prípravu. Od začiatku výstavby tohto úseku nás delia možno aj štyri roky, keď sa diaľnica bude geologicky skúmať, projektovať a súťažiť. „Máme rok 2017, úsek sa nezačal stavať a sme tam, kde sme boli pred mnohými rokmi,“ povedal pre Korzár Ondrej Matej z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo. Výstavba sa naťahuje aj pri ďalších dôležitých úsekoch pri Žiline či pri Ružomberku, ktoré sú už síce rozostavané, stavebné práce však postupujú pomaly alebo dokonca stoja. Menej muziky za viac peňazí Analytik Ján Kovalčík z inštitútu Ineko kritizuje, že diaľnice u nás sú zbytočne drahé. „Nezáujem zabezpečiť súťaž a konkurenčné ponuky, vylučovanie najnižších ponúk, kolízie súťaží, užšie súťaže bez momentu prekvapenia či podceňovanie nepriaznivej geológie pri voľbe trasy,“ sú podľa Kovalčíka dôvody, prečo za sumu vyčlenenú z rozpočtu na diaľnice postavíme výrazne menej ako by sme mohli, keby sa kompetentní správali hospodárne. Ján Bystriansky, foto: SITA