Domov Ekonomika Elektronické športy valcujú burzy

Elektronické športy valcujú burzy

0
0

Elektronické športy (e-športy) sa v posledných rokoch stále viac a viac intenzívne hlásia o slovo. Cestu si hľadajú na olympiádu, ale tiež na burzy, ktoré v posledných mesiacoch úplne ovládli.

Vzhľadom na výraznú atraktivitu elektronického športu v posledných rokoch, stúpa aj jeho hodnota. A to až tak, že si dokázal nájsť svoje stabilné miesto na trhu.

Elektronický šport (e-šport)

Je súťažné hranie počítačových hier. Profesionálne hranie online video hier na organizovaných turnajoch alebo v ligách, teda e-šport, je ekvivalentom fyzického športu.

Aj keď to môže znieť smiešne, e-športy (napr. futbalová FIFA alebo ikonická strieľačka Counter-Strike) sú konkurencieschopné a náročné ako tradičné športy.

Väčšina hráčov denne trénuje, zdokonaľujú si schopnosti a tímovú prácu. Starajú sa o nich tréneri, fyzioterapeuti, maséri, psychológovia a špecialisti na zdravie.

Elektronický šport sa uchádza aj o miesto na olympiáde. Aj keď sa to zástancom tohto typu športu zatiaľ nepodarilo, odborníci odhadujú, že nepotrvá dlho a elektronický šport sa stane olympijským športom.

Konkuruje zábavnému priemyslu

Podľa Across Private Investments za svižné tempo rastu vďačia e-športy zavádzaniu vyspelých technológií, meniacim sa preferenciám zábavy a rastúcemu dopytu po mobilných hrách.

Ide o zásadný posun v spôsobe, akým ľudia využívajú zábavu a technológie na vzájomnú interakciu. Sú silnou konkurenciou pre tradičné mediálne a zábavné odvetvia založené na pasívnej konzumácii.

„Trh má potenciál narásť do obrovských rozmerov. Príjmy z reklám a streamovania rozhodne nie sú zanedbateľné. Twich generuje približne 140 mil. unikátnych videní mesačne,“ uvádza analytik Acrossu Jakub Rosa.

Model, ktorý vynáša

Spoločnosti zaoberajúce sa vývojom video hier a zábavného priemyslu investujú nemalé čiastky do ich vývoja.

Analytik vysvetľuje, že v uplynulých rokoch zmenili biznis model, ktorý pomáha maximalizovať životnosť a výnosovosť produktu v porovnaní s doterajšími jednorazovými príjmami z predaja.

„V novom modeli „hra ako servis“ spotrebiteľ neplatí úvodné náklady na kúpu hry, ale priebežné poplatky, ktoré mu umožňujú prístup k hre a obsahu, čo prináša spoločnostiam pravidelný cashflow,“ hovorí Rosa. To všetko pomohlo e-športu nielen sa usadiť na trhu, ale aj ho ovládnuť.

E-šport valcuje trhy

Rastúca popularita elektronicklého športu totiž neušla ani tvorcom indexových fondov. „V uplynulom roku ponúkol možnosť participovať na vývoji e-športu indexový fond VanEck Vectors Video Gaming and eSports ETF (Bloomberg ticker ESPO).

Podieľa sa na výkonnosti globálnych spoločností generujúcich viac než 50 % tržieb zo segmentu gamingu a online hier,“ vysvetľuje analytik.

Ďalej uvádza, že fond zahŕňa napríklad spoločnosti Nvidia, Tencent Holdings, Advanced Micro Devices, Activision Blizzard či Nintento.

„Podkladový index, ktorý fond kopíruje, prekonal globálne akcie za vyše tri a pol roka (najdlhšia história) o 22 % p. a. Uvedený indexový fond sme na základe jeho parametrov a potenciálu odvetvia pridali do zoznamu Créme de la créme.

Zároveň predstavuje jednu zo zložiek satelitného akciového portfólia v Acrosse,“ uzatvára Jakub Rosa.

E-šport v kocke:

  • 1,1 mld. USD – očakávaný nárast výnosov z trhu online hier v roku 2019 (medziročný nárast o 26,7 % – polovica pochádza z USA a Číny),
  • 82 % príjmov pochádza z reklám, sponzoringu a mediálnych práv,
  • 450 mil. – odhadovaný počet sledovateľov do konca roka 2019,
  • 150 mil. USD – celkový balík (price pool) v roku 2018 určený na výplatu turnajových úspechov,
  • 1,6 bil. – počet hodín sledovania za rok 2018 jednej z najobľúbenejších hier súčasnosti Fortnite cez streamovacie služby Twitch a YouTube gaming kanál.

zdroj: Global Esport Market Report, Newzoo

Odmeny vyššie ako na Wimbledone

Ľudí, ktorí ešte celkom nepodľahli čaru elektronického športu, určite prekvapí, že hráči online športov si prídu na celkom zaujímavé peniaze.

„Profesionálni hráči trénujú v moderných priestoroch s najnovším vybavením a za výkony dostávajú pravidelnú výplatu. Oveľa zaujímavejšie sú však odmeny za výhry na prestížnych turnajoch, ktoré sa šplhajú k miliónom,“ hovorí Rosa.

Ako príklad uvádza, že Američan Kyle Giersdorf, ktorý má len 16 rokov, si na nedávnom turnaji Fortnite World Cup v New Yorku na štadióne s kapacitou vyše 20 000 miest „uchmatol“ za výhru 3 mil. USD, čím prekonal aj víťaza tohtoročného tenisového turnaja vo Wimbledone Novaka Djokoviča.

„Celková suma na rozdelenie výhier medzi účastníkov turnaja v New Yorku bola pritom desaťnásobne vyššia než napríklad na Tour de France,“ dodáva analytik.

ano, ts Across Private Investments, foto: SITA

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Ekonomika

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

VIDEO: Kameň-papier-nožnice s letiskovým pracovníkom

Pracovníci letiska sú väčšinou nenápadní a ak sa o nich hovorí, tak väčšinou v tom horšom …