Ekonomika Inštitút pre dopravu a hospodárstvo kritizuje Érseka Publikované 24. októbra 2018 0 0 Árpád Érsek zlízol tvrdú kritiku. Árpád Érsek (Most‑Híd) sa ministrom dopravy stal v auguste 2016, po tom čo sa prakticky rozpadla štvrtá koaličná strana Sieť a uvoľnila túto pozíciu. Tá pripadla strane Most‑Híd, pretože do nej vstúpilo 5 poslancov zo Siete. Érsek je teda na tomto poste už niečo viac ako dva roky a mal teda dosť času, aby bolo možné hodnotiť jeho prácu. Do hodnotenia dvojročného pôsobenia Árpáda Érseka na čele ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja sa pustil Inštitút pre dopravu a hospodárstvo (IDH). Cítiť, pre koho je ministrom Dva roky ministrovania Érseka nevidí riaditeľ inštitútu Rastislav Cenký vôbec pozitívne. „Investície a úsilie ministra sú smerované viac na juh Slovenska, čím ukazuje, pre koho je ministrom a čo je predmetom jeho záujmu,“ povedal Cenký. Za bonbónik označil, že vláda zabezpečí zosúladenie zákona o dráhach so zákonom o používaní jazyka národnostných menšín pri označovaní názvov železničných staníc a zastávok na národnostne zmiešaných územiach. „Zároveň pod vedením ministra sa v rezorte stále strácajú odborníci a vedenie železničných firiem je riadené viac marketingovo ako odborne a vôbec nie v prospech štátu a občanov,“ uviedol riaditeľ IDH. Žiadne zásadné posuny Cenký tiež upozorňuje na to, že cieľový grafikon vlakovej dopravy do roku 2020 nie je dokončený, podmienky pri cestovaní vlakmi a autobusmi nie sú zrovnoprávnené a spochybňuje realizáciu zámeru na zlúčenie Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. (NDS) a Slovenskej správy ciest. V rozvoji cyklodopravy podľa inštitútu zatiaľ nie je zásadný posun, výstavba záchytných parkovísk sa nepodarila. Plán na vznik národného leteckého a vodného dopravcu, s čím tiež počíta vládna koalícia, nie je na programe dňa. Diaľnice meškajú Veľkú výhradu má tiež k schváleniu zmien v projekte výstavby diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 v okolí Bratislavy, ktoré podľa neho zásadne menia charakter a technické parametre stavby. „D4/R7 mešká dva roky a všetko nasvedčuje tomu, že im špeciálny stavebný úrad bezprecedentne schválil zmenu stavby pred dokončením – zmeny v projekte. Treba to chápať ako optimalizáciu nákladov zhotoviteľa a vylepšenie úpravou projektu na úkor parametrov zo zadania súťaže,“ tvrdí Cenký, pričom dodáva, že viacerí už podľa neho avizovali, že sa budú pre toto rozhodnutie špeciálneho stavebného úradu súdiť a otázne je, kto za to bude niesť zodpovednosť. ano, SITA, foto: SITA