História Lietajúci obor prvý raz v oblakoch Publikované 22. apríla 2020 0 0 Airbus A 380 je momentálne najväčším dopravným lietadlom na svete. Na oblohe nemá konkurenta. Nebolo to však vždy tak. Predtým než do neho nastúpili prví cestujúci, musel absolvovať niekoľko skúšok. Jednou z nich bol prvý skúšobný let, ktorý sa uskutočnil 27. apríla 2005. Lietadlo Airbus A 380 jumbo jet je majestátny stroj s rozpätím krídel 80 metrov a výškou 7-poschodovej budovy. Naraz prepraví až 853 cestujúcich a bez medzipristátia zvládne preletieť až 15 tisíc kilometrov. Toto všetko je výsledkom náročnej práce spoločnosti Airbus, ktorá vďaka nemu chcela predbehnúť konkurenčný Boeing a jeho najväčší diamant 747-ku. Keďže sa o niečo podobné doposiaľ nik iný nepokúsil, jeho príbeh, od prvej súčiastky až po prvých cestujúcich na palube, je skutočne pútavý. Výsledok americko‑európskej vojny Príbeh Airbusu A 380 sa začal písať v roku 1988 vo Francúzskom Toulouse. Práve tu prezident Airbusu Jean Pierson predstavil svoj plán, ohroziť dominanciu vtedy najväčšieho dopravného lietadla na svete, Boeingu 747. Airbus však v tom čase konštruoval len lietadlá menšej a strednej veľkosti, s ktorými ovládal len 15 % trhu. Naproti tomu Boeing vyrábal takmer 2/3 všetkých dopravných lietadiel na svete. Pierson, ktorý vďaka svojmu odhodlaniu, získal prezývku Pyrenejský medveď, sa ani napriek týmto pre neho nepriaznivým číslam nevzdával. Rozhodol sa zmeniť pravidlá hry a ukončiť takmer tri desaťročia trvajúcu dominanciu tohto stroja na oblohe. Jeho cieľ bol jasný. Nový stroj spoločnosti Airbus bude taký veľký, že sa do neho zmestí až o štvrtinu viac cestujúcich, ako ich doposiaľ bola naraz schopná prepraviť 747-ka. Táto úloha ale vôbec nebola jednoduchá. Firma sa do jeho vývoja rozhodla investovať miliardy, čím riskovala celú svoju budúcnosť. Trvalo 9 rokov, kým vznikli prvé presné obrysy stroja. Následne bol spustený jeho vývoj. V septembri 1996, kedy boli práce na A 380-ke v plnom prúde, sa Boeing rozhodol konkurenta postrašiť. Rozhodol sa totiž, že zvýši kapacitu 747-ky. Airbus sa tak dostal pod tlak, keďže Boeing mal v konštrukcii superveľkých lietadiel značne navrch. To bola len jedna z viacerých komplikácií, s ktorou sa Airbus počas vývoja jumbo jetu stretol. Napokon sa mu však všetky podarilo prekonať. Na začiatku roka 2005 bolo všetko pripravené, aby bol tento obor s krídlami predstavený verejnosti. To však bol ešte len začiatok jeho dlhej cesty. Verejnosť musel presvedčiť o tom, že dokáže vzlietnuť a následne bezpečne prepraviť aj prvých cestujúcich. Keď A 380-ka ožila Deň D nastal 27. apríla 2005. Na letisku v Toulouse sa nová A 380-ka chystá k svojmu prvému štartu. Išlo o významnú udalosť. Stretlo sa tu okolo 40 tisíc ľudí a priamy prenos z nej vysielalo približne 20 televíznych staníc. Nik netušil, ako prvý let tohto stroja dopadne. Presne o 10:29 sa lietadlo rozbehlo po vzletovej dráhe. Následne sa odlepilo od zeme a vznieslo sa do vzduchu. Celý skúšobný let trval 4 hodiny. Počas nich neboli zaznamenané žiadne problémy, a tak sa lietadlo mohlo vrátiť na zem. Vtedy to už bolo oficiálne. Airbus A 380 je najväčším dopravným lietadlom na svete. Kým však mohol slúžiť svojmu prvotnému zámeru, musel absolvovať ešte niekoľko ďalších letových skúšok. Všetky z nich zvládol na výbornú, a tak už nič nebránilo tomu, aby si luxus na jeho palube mohli vychutnávať cestujúci na celom svete. Prvý let s cestujúcimi absolvoval 25. októbra 2007. Išlo o let spoločnosti Singapur Airlines. Postupne sa stával súčasťou viacerých aeroliniek a jeho počet vo vzduchu rástol. V súčasnosti ich najviac vlastní spoločnosť Emirates. Keďže ale v posledných rokoch dopyt po ňom klesol, spoločnosť Airbus sa rozhodla, že v roku 2021 ukončí jeho výrobu. puma, foto: depositphotos