Ekonomika Nealkoholické pivo trhá rekordy Publikované 16. decembra 2021 0 0 V EÚ sa vlani vyrobilo najviac nealkoholického piva v histórii, až 1,4 miliardy litrov. Od roku 2013 ide o vyše stopercentný nárast. Slovensko patrí k najväčším spotrebiteľom nealkoholického piva, no aj naša produkcia patrí v zahraničí k obľúbeným. Najväčšími producentmi nealkoholického piva sú podľa Vladimíra Machalíka, výkonného riaditeľa Slovenského združenia výrobcov piva a sladu (SZVPS), Nemecko, Španielsko a Holandsko, ale rastúci trend vidieť aj na Slovensku. Dôvodom je najmä to, že pivo vyhľadávajú nové skupiny ľudí, pre ktorých je vítanou alternatívou voči sladeným nápojom. „Produkcia nealkoholického piva neustále rastie vo väčšine európskych krajín. Nealko pivo sa čoraz viac stáva plnohodnotnou súčasťou pitného režimu obyvateľov EÚ i Slovenska,“ povedal Machalík. Spresnil, že záujem o nealkoholické pivo celoročne rýchlo rastie v celej Európe. Podľa Eurostatu sa v roku 2013 v EÚ vyrobilo necelých 600 miliónov litrov, v roku 2020 to už bolo skoro 1,4 miliardy litrov. Ide o pivo, ktoré má menej ako 0,5 % alkoholu, alebo ho neobsahuje vôbec. Na porovnanie, alkoholického piva sa vlani vyrobilo takmer 32 miliárd litrov, ale objem jeho výroby sa dlhodobo drží približne na rovnakej úrovni. Slovenské nealko je obľúbené Viac nealkoholického piva sa podľa Machalíka vyrobilo aj na Slovensku – zo 7,3 milióna litrov v roku 2016 sa produkcia zvýšila na vlaňajších 9 miliónov litrov. „V rámci Európy patríme ku krajinám, kde je spotreba radlerov a nealkoholického piva jedna z najväčších. Prirodzene sa tak dopytu spotrebiteľov prispôsobujú pivovary. A to nielen väčšie, ale aj remeselné pivovary,“ vysvetlil Machalík. Dodal, že o nealkoholické pivo vyrobené na Slovensku je veľký záujem aj v zahraničí. Podľa dát Štatistického úradu SR sa ho tisíce hektolitrov vyvážajú aj do Česka, Maďarska, Austrálie či Vietnamu. Nealko sa stáva trendom Výroba nealkoholických nápojov minulý rok prudko vzrástla, keďže spotrebitelia dali prednosť zdraviu a pohode pred zábavou pri poháriku niečoho ostrejšieho. Podľa údajov analytickej spoločnosti NielsenIQ predaj nealkoholických nápojov sa za uplynulý rok zvýšil o 33,2 % a tržby dosiahli takmer 300 miliónov eur. Predaj nealkoholického piva a jablčného muštu pritom vzrástol za rovnaké obdobie o 31,7 %, ale tržby z predaja nealkoholického ginu, vodky a ďalších vyskočili o 113,4 %. red, TASR, foto: shutterstock