Domov Ekonomika OĽANO sa v rušňoch mýli

OĽANO sa v rušňoch mýli

0
0

Železničná spoločnosť Slovensko, a. s. (ZSSK) reagovala na kritiku opozičných poslancov za OĽANO, ktorí tvrdia, že železničiari by namiesto prenájmu rušňov mali radšej kupovať. Poslanci sa vraj podstatne pomýlili vo výpočtoch.

Poslanci Ján Marosz a Eduard Heger kritizujú spôsob obstarávania rušňov pre ZSSK. Ekonomicky výhodnejšie by podľa nich bolo za vysúťaženú cenu 58,7 mil. eur lokomotívy kúpiť, nie prenajať.

„Po desiatich rokoch treba tieto rušne vrátiť. Tvrdíme, že za úplne rovnakú sumu dokážeme tieto rušne nakúpiť a môžu byť vo vlastníctve SR,“ uviedol Marosz. S týmto tvrdením ZSSR nesúhlasí.

Zle počítajú

Podľa národného vlakového dopravcu však poslanci veľmi zle spočítali náklady na obstaranie lokomotív, údržbu a ďalšie náklady spojené s nevyhnutnými zálohami. „Mýlia sa najviac v odhade ceny údržby.

Tá pri cene 0,80 eura na kilometer (konzervatívny interval odhadu ZSSK, v západnej Európe 1,2 eura) a predpokladanom prebehu rušňov tisíc kilometrov za deň môže tvoriť spolu za desať rokov až 29,2 mil. eur,“ informoval hovorca ZSSK Tomáš Kováč.

„Táto podstatná suma v ich výpočtoch chýba a zásadným spôsobom mení optiku veci. Z vysúťaženej sumy 58,7 mil. eur môže tvoriť údržba až polovicu nákladov, tie samozrejme tým pádom patria do úspory ZSSK,“ uviedol Kováč.

K cene údržby treba pripočítať náklady na zaškolenie opravárov a úpravy opravovní, čiže zhruba pol milióna eur.

Rušeň od spoločnosti Vectron už bol u nás testovaný.

Prenájom je výhodnejší

Železničiari informácie politickej strany absolútne odmietajú, keď tvrdia, ak by chcela spoločnosť zabezpečiť rovnaký výkon kúpou rušňov, musela by kúpiť o dva viac, ako pri prenájme a v takomto prípade by už analýza opozičných poslancov vyznievala nezmyselne.

„Dopravca musí vždy zabezpečiť dostatočnú zálohu vozidiel. Pri prenájme toto riziko prechádza na prenajímateľa,“ upozornil Kováč.

Ministerstvo si dá pozor

Ministerstvo dopravy zároveň uisťuje, že na efektivitu celého obchodu dohliadne. „Pred podpisom zmluvy sa ministerstvo dopravy bude zaujímať o detaily predmetnej investície.

Ak sa preukáže, že sú potrebné dodatočné analýzy pre objektívne vyhodnotenie tohto tendra, ministerstvo si ich následne vyžiada,“ informovala agentúru SITA rezortná hovorkyňa Karolína Ducká.

ZSSK vyhlásila verejnú súťaž na prenájom rušňov v júni za predpokladanú cenu 60 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty (72 mil. eur vrátane DPH).

Do súťaže sa prihlásili dve spoločnosti, pričom ZSSK na základe ich vyhodnotenia ponúk vybrala za úspešného uchádzača S Rail Lease, s. r. o., Bratislava. Zmluva zatiaľ nebola zverejnená v centrálnom registri.

sam, SITA, foto: slovakrail.sk

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Ekonomika

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Tatarov prvý štvorbodový zápas

Slovenský hokejový útočník v službách Montrealu Canadiens Tomáš Tatar si aktuálnu sezónu u…