Domov Ekonomika Päť miliónov áut a tisíce štrajkujúcich. Kde je pravda?

Päť miliónov áut a tisíce štrajkujúcich. Kde je pravda?

0
0

Ostrý štrajk môže ochromiť výrobu v najväčšej slovenskej fabrike. Vo firme s priemerným platom 1800 eur hrubého žiadajú odborári zvýšiť mzdy až o 16 percent. Firma sa bojí, že nebude schopná konkurovať iným automobilkám.

Z výrobnej linky bratislavského Volkswagenu zišlo minulý týždeň už päťmiliónte vozidlo. Bol to Touareg a mal namierené do Austrálie. Firme, ktorá je na Slovensku už od roku 1991, sa darí dlhodobo nadpriemerne.

V minulom roku mala rekordný obrat 7,6 miliardy eur, teda skoro o 400 miliónov viac ako rok predtým. Prácu v závode našlo vlani až 1500 nových zamestnancov a spolu ich je už vyše 12 tisíc.

Zisk bol takmer 240 miliónov a nové investície 550 miliónov eur. Ľudia vo fabrike zarábajú v priemere 1800 € hrubého, a to bez započítania platov manažmentu. Je to skoro o 800 € viac ako priemer v celom slovenskom priemysle.

Volkswagen v číslach z roku 2016

Obrat: 7,6 mld. eur, čo je takmer 10 percent HDP celého Slovenska
Zisk pred zdanením: 234,1 mil. eur
Investície: 550,7 mil. eur
Nárast zamestnanosti: 1500 ľudí
Produkcia: 388 687 vozdiel

Zabudnutá idyla

Mohlo by sa zdať, že je to dôvod na spoločnú oslavu nemeckých akcionárov, vedenia slovenského závodu a jeho zamestnancov. Opak je pravdou, oslava nateraz nebude.

Fabriku včera ochromil prvý ostrý štrajk, aký firma u nás ešte nezažila. Začal sa v utorok ráno o šiestej a pripojili sa aj sesterské závody v Stupave a Martine. Ochromila sa najmä výroba veľkých vozidiel, a z časti aj malých mestských áut.

Podľa odborárskeho zväzu sa štrajku do štrajku zapojilo vyše osemtisíc zamestnancov, teda zhruba 70 percent Štrajk je časovo neobmedzený, nie je teda jasné, dokedy štrajk bude.

Aký je dôvod štrajku? Firma ponúka ľuďom zvýšenie platov zhruba o 8 percent, z toho 4 od júna a 4 od januára budúceho roka. K tomu ešte jednorazový ročný príplatok 350 €.

Odborárom sa máli, požadujú zdvihnúť platy až o 16 percent. „Situácia nás neteší, vyjednávali sme 11 kôl, sme ochotní jednať ďalej, ale zamestnávateľ nebral naše pripomienky do úvahy,“ povedal pre agentúru SITA šéf Moderných odborov Volkswagen Zoroslav Smolinský.

Zastal sa ich minister

Požiadavky odborárov by podľa manažmentu poškodili nielen firmu, ale aj zamestnancov. „Neprimerané navýšenie platov o 16 % je pre našu spoločnosť neprijateľné.

Významne by ohrozilo konkurencieschopnosť a budúcnosť spoločnosti, aj stabilitu pracovných miest,“ povedala hovorkyňa automobilky Lucia Makayová. Firmy sa zastal aj minister hospodárstva Peter Žiga.

„Vzhľadom na to, že platy vo firme sú dosť vysoké, považujem skokovitý nárast miezd o 16 percent v jednom roku za iracionálny,“ povedal pre aktuality.sk minister.

Kde je pravda?

Pri pohľade na situáciu v slovenskom Volkswagene, ktorý čelí prvému ostrému štrajku v 26-ročnej histórii, si nestranný pozorovateľ môže položiť rečnícku otázku: Kde je pravda?

Najskôr niekde uprostred, povie si, s cieľom byť nestranný.

Odborári volajú po zvýšení platov o 16 percent. Firma sa bráni, že ju to môže vážne ohroziť a tým aj zamestnancov. Ponúka 8 percent plus bonus.

Fakt prvý:

Je na pováženie, či je vhodné, aby ostrým štrajkom hrozili odborári v najväčšej slovenskej firme s najvyšším platmi. 16 percent? To prestrelili. Keby sa to týkalo nejakej firmy na východe Slovenska s priemerkou 600 € hrubého, nik by sa nad tým ani len nepozastavil. Ale podnik s priemerom 1800 €? To je, takpovediac, trochu divné.

Fakt druhý:

Nejde tu náhodou aj o spor konkurentov – Moderné odbory VW a OZ Kovo? Nehrá sa aj o to, kto zdedí milión eur z rezervného fondu starých odborov a bude profitovať z odborárskych „známok“? Veľmi pravdepodobné.

Fakt tretí:

Čo je za vysokou priemerkou vo VW? Vie sa, že rôzni tím­‑lídri a im podobní majú platy výrazne presahujúce firemný priemer. Vie sa aj, že „jednosmenári“ sú zas výrazne pod priemerom. Iní naháňajú platy v poobedných a nočných smenách, čo je riadna drina.

Pravda má dve strany, možno aj tri. Rozhodne nie je čiernobiela. Čo takto prestať sa pachtiť za 16-percentnou ilúziou a zvýšiť napríklad najnižšiu platovú triedu o 12, tú vyššiu o 8 a tú najvyššiu o 6 percent?

Ján Bystriansky, foto: SITA, shutterstock

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By Admin
Load More In Ekonomika

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

VISKUPIČ: Predčasné voľby sú jediným riešením

Za SaS môžem povedať, že predčasné voľby sú v tejto vypätej situácii jediným riešením, chc…