Domov Slovensko Pobabraná akcia

Pobabraná akcia

1
4

Informácia o tom, ako slovenskí colníci zadržali bezmála 1500 kilogramov drogy pervitínu v deklarovanej hodnote takmer 2 miliardy eur priamo v colnom sklade Finančnej správy v Nitre, prebehla niektorými slovenskými médiami už dávnejšie. Je však veľkou otázkou, či ide o úspech slovenských colníkov, spackanú akciu colnej správy, alebo ešte horšie – o zásielku obrovského množstva drog, ktorú vedenie Finančnej správy úmyselne ignorovalo so záujmom zatajiť toho, komu boli drogy určené s úmyslom toto konanie „hodiť“ na colníkov v Nitre, ktorí si svoju prácu na rozdiel od vedenia Finančnej správy vykonali?

Skúsme preto na základe interného zdroja pochádzajúceho z Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky analyzovať, čo sa vlastne stalo.

Už koncom apríla údajne chorvátski colníci zachytili informáciu o rizikovej zásielke na trase Kolumbia – Malta – Chorvátsko – Slovensko, pričom práve Slovensko malo byť miestom uvedenia tejto zásielky na trh Európskej únie – čiže miestom, z ktorého sa mali drogy predávať  do celej Únie.

Keďže sa chorvátskym colníkom nepodarilo náklad zabaviť, informáciu o smerovaní podozrivej zásielky odstúpili vedeniu Finančnej správy Slovenskej republiky v Bratislave.

Slovenská finančná správa sa neponáhľala

Chorváti v snahe odhaliť toho, kto mal byť adresátom zásielky, údajne navrhli vedeniu Finančnej správy, aby využilo inštitút tzv. „kontrolovanej zásielky“.

Inými slovami, aby sledovali, komu je zásielka určená, aby tak mohli zatknúť adresáta.

Slovenská strana však zo strany vedenia Finančnej správy tento návrh evidentne nevyužila a návrh údajne dokonca priamo odmietla, a to aj po opakovaných návrhoch chorvátskej strany!!!

Chorvátski colníci údajne následne až takmer mesiac presviedčali slovenskú stranu, aby sa začala nákladom zaoberať…

Slovenskí colníci sa aj napriek (možno aj zámernému) nezáujmu vedenia Finančnej správy začali zásielkou zaoberať až koncom mája, kedy ju v plnom rozsahu zadržali v colnom sklade prenajatom Finančnou správou v Nitre, údajne až za prítomnosti colníkov z iných obvodov a hasičov, tak, aby neprišlo k jej vyzradeniu.

Na to sa na scéne objavuje zamestnanec nitrianskej zásielkovej služby, ktorá kamión plný pervitínu prepravovala – pán L. (plné meno máme v redakcii), ktorý údajne v minulosti pracoval na inšpekcii Finančnej správy a ktorý požadoval, aby okamžite colníci zásielku uvoľnili do voľného obehu a distribúcie do celej Európskej únie bez kontroly.

Je ťažké rozumieť tomu, prečo vedenie okamžite nezakročilo voči týmto aktivitám, ale nie je ťažké pochopiť, prečo spoločnosť s ručením obmedzeným z Bratislavy s maďarským konateľom na štýl bieleho koňa z 90-tych rokov, si túto zásielku nikdy nenárokovala…

Zaujímavé súvislosti

Dôležitou súvislosťou nie je len to, že najvyššie vedenie Finančnej správy Slovenskej republiky neposkytlo údajne takmer žiadnu súčinnosť svojim vlastným colníkom a skoro mesiac vo veci takmer nekonalo.

Dôležité je aj to, že práve z Nitry pochádzajú obidve spoločnosti, ktorých sa dovoz 1500 kilogramov pervitínu priamo dotkol.

Prvou je zásielková služba z Dolných Honov v Nitre, ktorá mala odovzdať náklad (údajne v Rišňovciach na parkovisku) a druhou je spoločnosť, ktorá Finančnej správe Slovenskej republiky prenajíma parkovisko a unimobunky, ktoré si Finančná správa prenajíma ako colný sklad v mene Slovenskej republiky a platí za to peniazmi zo slovenského štátneho rozpočtu.

Mimochodom, práve o colnom sklade spoločnosti Verko, s. r. o. (podľa Centrálneho registra zmlúv) sa Nitrania nevyjadrujú inak ako o „súkromnej colnici Norberta Bödora a Ľudovíta Makó-a orientovanej na vyskladňovanie čínskeho textilu“ vedenej konateľom Mariánom Kočnerom (pozn. redakcie: nejde o Mariána Kočnera trestne stíhaného v kauze vraždy novinára a jeho družky).

Zaujímavé je, že práve prenájom tohto priestoru podpísal na 10 rokov bývalý šéf daniarov František Imrecze a dnes už aj bývalá šéfka daňovákov Lenka Wittenbergerová (v súčasnosti stále generálna riaditeľka daňovej sekcie Finančnej správy SR) do roku 2027 za takmer milión eur.

Na záver niekoľko otázok

Jediná vec, ktorá je istá, je tá, že o pervitín v hodnote takmer 2 miliardy eur sa bude zaujímať majiteľ drogy, ktorému sa ju nepodarilo predať v Európskej únii.

Znamená aj to, že vedenie Finančnej správy nechalo „v štichu“ s priamym ohrozením života tých čestných colníkov, ktorí sa podieľali na odhalení tejto zásielky aj napriek nie príliš veľkému záujmu, a možno aj zámernému nezáujmu, vedenia tejto doposiaľ nereformovanej inštitúcie.

Je verejne známe, že touto zásielkou sa už začala zaoberať aj Inšpekcia Ministerstva vnútra a to práve pre pochybenia, ktoré sa stali na strane vedenia Finančnej správy.

Teda ostáva iba dúfať, že práve týmito pochybeniami a že sa inšpekcia nezaoberá prácou čestných radových colníkov z Nitry, ktorými sa vo svojom tlačovom stanovisku oháňa Finančné riaditeľstvo Slovenskej republiky.

Otázok je ale oveľa viac

Ako bola vyhodnotená táto kauza zo strany Ministerstva financií a Ministerstva vnútra?

Prečo osoby s evidentnou znalosťou tejto témy okamžite neboli odvolané z vedenia Finančného riaditeľstva (colná sekcia, daňová sekcia) a niektoré boli ešte dokonca povýšené (inšpekcia Finančnej správy, Kriminálny úrad Finančnej správy)?

Ako je vôbec možné, že tieto osoby figurujúce aj vo veľmi závažných kauzách colných podvodov z blízkej minulosti ešte stále ostávajú na svojich pozíciách?

Prečo súčasné vedenie Finančnej správy neposkytlo doposiaľ ochranu colníkom, ktorí sa podieľali na odhalení tejto zásielky aj napriek ignorácii vedenia?

Prečo Ministerstvo financií nespustí okamžitý audit procesov na Colnom úrade v Nitre, kde jeho šéfa údajne nenazývajú inak ako „ten bödorovec“?

Prečo nebola doteraz preskúmaná pôsobnosť a fungovanie colného skladu v prenájme Finančnej správy v Nitre?

Prečo sa niekto neopýta p. Wittenbergerovej (vtedajšia prezidentka daniarov) a p. Prochockého (generálny riaditeľ colnej sekcie), ako postupovali v momente, keď získali informáciu o drogovom kontrabande v Nitre?

A nakoniec, prečo nie je políciou preskúmaný konečný vlastník prepravnej spoločnosti z Nitry, ktorá zásielku prepravovala?

Otázok je viac ako dosť, ale že tu niečo evidentne nevonia, je holý fakt…

Martin Sokol, foto: facebook/FS

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By Admin
Load More In Slovensko

Jeden komentár

  1. Ja

    14. augusta 2020 at 19:41

    Jezisi, toto uz kto pospajal taketo kontrukcie a za akym ucelom? Ved to je totalny blabol co je velmi daleko od reality. Kolko dostal autor za zverejnenie takejto „novinarciny“? Niekto je nervozny z colnikov a potrebuje hadzat spinu? Pan „novinar“ aj nieco preveril, ci zverejnil, co mu pripravili a zaplatili do vacku? Dufam, ze aspon trochu Vas hanba fackuje za tuto nadpracu pre paserakov drog.

    Odpoveď

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Sagan neľutuje, že nemá zelený dres. Urobil maximum

Peter Sagan tento rok vôbec prvýkrát od roku 2012 dokončil najslávnejšie preteky bez toho,…