Domov Zdravie Potraviny, ktoré podporia zdravie vašich čriev

Potraviny, ktoré podporia zdravie vašich čriev

0
0

Zdravie tráviacej sústavy majú na starosti dobré baktérie v črevách. Tie sa odborne nazývajú probiotiká, ktoré sme zvyknutí prijímať vo forme tabletiek. Ak ale potrebujete zlepšiť vaše trávenie, stačí zájsť do obyčajného obchodu a tu siahnuť po potravinách, ktoré pozitívne vplývajú na črevnú flóru.

Kyslomliečne výrobky

Vzhľadom na to, že mliečne výrobky v súčasnosti podliehajú pasterizácii, aby dlhšie vydržali a neboli zdrojom nákazy, už nie sú prirodzenou formou získavania probiotických baktérií.

Preto sú do nich pridávané dnes už umelo. Napriek tomu sú práve kyslomliečne potraviny považované za najvýznamnejšie probiotické potraviny. Hovoríme o jogurtoch, ktoré by však mali spĺňať niekoľko kritérií, aby to pre ne skutočne platilo.

Keď chceme jogurtom pomôcť tráviacej sústave, je nutné siahnuť po prírodných jogurtoch. O tom, či jogurt skutočne pomôže vašim črevám, vám napovie zloženie na obale.

V prvom rade by probiotický jogurt mal byť označený ako obohatený o aktívne alebo živé kultúry. Obsahovať by naopak nemal príliš veľa sacharidov, ktoré vo veľkom množstve zdraviu určite nepomáhajú.

Ďalšími kyslomliečnymi potravinami s vysokým obsahom probiotík sú kefír či acidofilné mlieko. Každá potravina z tejto skupiny okrem toho, že podporuje zdravie tráviacej sústavy, zvyšuje tiež hustotu kostí, reguluje krvný tlak a má protizápalové účinky.

Kyslá kapusta

Kyslá kapusta je významnou potravinou z hľadiska obsahu vitamínov a minerálov. Nachádza sa v nej vysoké množstvo vitamínu C, B12, K či vlákniny, sodíka a železa.

Okrem toho je kyslá kapusta zdrojom probiotických baktérií. Aj v tomto prípade si ale treba dať pozor na to, po akej kyslej kapuste siahnete. Ak ju kupujete v obchode, treba dbať na to, aby bola nepasterizovaná.

Faktom tiež ostáva, že pre zdravie tráviaceho traktu je najlepšia čerstvá kyslá kapusta, ktorá obsahuje baktérie mliečneho kvasenia.

Kyslé uhorky

Ďalším potravinovým zdrojom probiotických baktérií sú kyslé uhorky. Aj tu ale rovnako ako pri predchádzajúcich treba dávať pozor na to, ktoré si vyberiete.

V prvom rade by mali byť naložené vo vode s morskou soľou. Ocot totiž zabraňuje rastu baktérií, ktoré naša tráviaca sústava pre správne fungovanie potrebuje.

Uhorky robí tiež zdravými proces kvasenia, ktorým vo väčšine prípadov tie z obchodu neprešli. Nakladané uhorky majú aj ďalšie pozitívne účinky pre zdravie organizmu. Okrem toho, že sú zdrojom vitamínu K a sodíka, obsahujú málo kalórií a podporujú zrážanie krvi.

Jablčný ocot

Pravdou je, že klasický ocot nemá vôbec žiadne probiotické účinky. To ale ani zďaleka neplatí pre ocot jablčný. Práve tento druh octu obsahuje veľké množstvo baktérií mliečneho kvasenia.

Tie pozitívne vplývajú na črevá. To ale nie je jedinou výhodou jablčného octu. Ten totiž pomáha aj pri prechladnutí, ochoreniach kostí a kĺbov, regulácii krvného tlaku, cholesterolu, hmotnosti či hladine cukru v krvi.

Ak chcete pocítiť jeho priaznivé účinky na vlastnej koži, postačí jedna čajová lyžička denne, prípadne ho začnite pridávať do jedál. Zdravý jablčný ocot spoznáte podľa farby. Prezradí ho hnedá, až mútna farba s jemne zlatým nádychom.

Syry

Väčšina syrov počas ich výroby podlieha procesu kvasenia. Napriek tomu to však neznamená, že každý druh syra obsahuje probiotické baktérie. Aj na ich obale môžete nájsť informáciu o tom, že obsahuje živé alebo aktívne kultúry.

To sa väčšinou týka druhov syrov ako čedar, mozzarela, gouda, ementál či parmezán. Vo všeobecnosti ide o zrejúce syry, v ktorých probiotiká zachováva práve fermentácia.

Takéto syry okrem iného obsahujú vitamín A, B2, B12 či veľmi významný vápnik. Vďaka tomu tieto syry znižujú riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení, pôsobia pozitívne na pleť a zdravé kosti.

Medzi syry s probiotickými účinkami patria aj olomoucké syrečky, ktoré sa preslávili ich nie príliš vábnou vôňou. Napriek tomu sa ich ale určite oplatí aspoň sem tam zaradiť do jedálnička.

Okrem probiotík a vápnika obsahujú veľké množstvo bielkovín a naopak veľmi malé množstvo tuku. Preto sú vhodné zaradiť k diéte či strave pre športovcov.

Bryndza

O priaznivých účinkoch bryndze netreba ani náhodou pochybovať. Možno vás však prekvapí, že bryndza má zaslúžené miesto aj medzi potraviny s probiotickými účinkami.

To sa týka ale hlavne pravej ovčej nepasterizovanej bryndze, ktorá je označovaná za skutočnú probiotickú bombu. Okrem probiotík sa v bryndze nachádza aj veľké množstvo vitamínov skupiny B, minerálov a bielkovín potrebných pre správne fungovanie organizmu.

puma, foto: shutterstock, internet

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Zdravie

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

8. Tiger Woods (62,3 milióna USD, golf)

Po dvoch quarterbackoch amerického futbalu presedláme na predsa len jemnejší šport. Osmičk…