Domov Ekonomika Pre chýbajúcu diaľnicu hrozia Kysučania blokádami

Pre chýbajúcu diaľnicu hrozia Kysučania blokádami

0
0

Ministerstvo dopravy zlyhalo v plánovaní a výstavbe diaľnic. Stovky miliónov eur vyhodili na cesty pre korčuliarov, z ktorých sú iba pomníky pre politikov. V tejto situácii sa nehanbia pýtať od ministerstva financií ďalšie miliardy na to, čo už mohlo byť dávno postavené, keby diletantským spôsobom nerozhadzovali verejné zdroje.

Obyvatelia Kysúc sa cítia oklamaní a odsúvaní do úzadia. Vláda už dlhé roky sľubuje, že im postaví diaľnicu v smere na Poľsko, no zatiaľ majú namiesto autostrády iba preplnené štátne cesty.

Tie už nezvládajú nápor tranzitnej dopravy, ktorá sa po príchode investorov v uplynulých rokoch výrazne rozrástla.

Dvojaký meter

Zúfalosť Kysučanov umocňuje, že vláda už začala stavať tie úseky kysuckej diaľnice D3, ktoré prakticky ani nie sú potrebné. Ba čo viac, ich sprevádzkovanie bez tých najdôležitejších úsekov, ktorých výstavba je v nedohľadne, môže dopravu na Kysuciach ešte viac zhoršiť.

Druhý fakt, ktorý obyvateľov severného Slovenska deprimuje, je, že minister dopravy Árpad Érsek (Most‑Híd) a jeho stranícky šéf Béla Bugár podporujú blokády ciest na južnej rýchlostnej ceste R2, ktorá nie je dnes životne nevyhnutná pre malý počet áut, no na výstavbu kysuckej diaľnice taký tlak nevyvíjajú.

Navyše, šéfovia vládnych strán nedávno riešili potrebu R2 dokonca na koaličnej rade, čo nebýva zvykom. Diaľnica D3 takú výsadu ešte nedostala. Dnes sa stavia iba 1 z 3 životne dôležitých úsekov D3 – obchvat Čadce.

Ďalšie dva – medzi Žilinou, Kysuckým Novým Mestom a Čadcou ešte nemajú ani len stavebné povolenie a zďaleka nie je dokončený ani výkup pozemkov. Kysučania preto chystajú ďalšie protesty.

„V najnovších protestoch budeme poukazovať na medzinárodný aspekt problému, keďže je tu veľká poľská a česká tranzitná doprava a ďalším tvorcom dopravy je automobilový priemysel.

Sústredíme sa bližšie k výrobným fabrikám, aby sme vyvinuli spoločný tlak na vládu,“ citovala SITA predsedu petičného výboru za dostavbu D3 a šéfa Združenia podnikateľov Kysúc Ľubomíra Jánošku.

Za niekoľko mesiacov vyzbierali vyše 20 tisíc podpisov, ktoré chceli odovzdať Érsekovi pri otváraní úseku D3 pri Svrčinovci. Vtedy im to neumožnili, tak mu ich doniesli do Bratislavy. Po dvojhodinovom čakaní ich minister prijal.

Pomníky a korčuliarske dráhy

„Očakávali sme pozitívnejšie prijatie. Dočkali sme sa iba deklarácie, že diaľnica je medzi prioritami vlády,“ dodal pre SITU sklamaný Janoška.

Obdobné vyjadrenia sú však iba tradičné „zahmlievacie“ cvičenia ministerstva dopravy, ktoré zakrývajú neschopnosť rezortu a Národnej diaľničnej spoločnosti pripravovať a stavať diaľnice, ktoré sú najviac potrebné.

Namiesto toho rezort častokrát stavia diaľnice tam, kde chodí veľmi málo áut a z ktorých sa stávajú nanajvýš tak korčuliarske dráhy alebo pomníky pre politikov. Príkladom je západný obchvat Žiliny alebo rýchlocesta pod Košicami v smere na Maďarsko.

bj, foto: facebook

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Ekonomika

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

10 vrchov, z ktorých je najkrajší výhľad na Slovensko

Slovensko je krásna a rozmanitá krajina. Na malom priestore ponúka množstvo pohorí, údolí …