Domov Ekonomika Prvá Ficova vláda obrala na mýtnom tendri ľudí o stovky miliónov eur

Prvá Ficova vláda obrala na mýtnom tendri ľudí o stovky miliónov eur

0
0

Najväčšia kauza prvej Ficovej (Smer) vlády – mýtny tender – ožíva a naberá na intenzite. Najprv Najvyšší kontrolný úrad zistil závažné skutočnosti o tom, že elektronické mýto je výnosný biznis finančných skupín, ktoré na ňom zarábajú viac ako štát, čo nie je nikde na svete. Následne sa zistilo, že ani to finančným skupinám nestačí a budú pýtať od štátu ďalšie stovky miliónov eur.

Pôvodne sa hovorilo, že ak za vybudovanie elektronického mýtneho systému zaplatíme dohodnutých vyše 860 miliónov eur, tak v roku 2022 prejde všetko do vlastníctva štátu.

Vtedajší minister dopravy a dnešný šéf Sociálnej poisťovne Ľubomír Vážny v roku 2009 povedal, že po 13 rokoch od podpísania zmluvy bude celý systém prevedený na štát za jedno eur. Po desiatich rokoch svoje slová potvrdil.

„Áno, malo dôjsť k prevodu systému do majetku štátu bez dodatočného doplatku, resp. opätovnej platby za systém,“ potvrdil nedávno Vážny na opakovanú otázku denníka N, či mal štát získať mýtny systém po 13 rokoch splátok zadarmo alebo za ďalšie peniaze.

Vážny poprel samého seba

Minister dopravy prvej Ficovej vlády Ľubomír Vážny.

O pár dní sa už však začal vykrúcať a hovoriť niečo v duchu, že na mýto nemôžme pozerať ako na vykonanie práce alebo dodanie tovaru pre štát, ale na službu, ktorú nám prevádzkovateľ mýta poskytne.

V skutočnosti týmito komplikovanými konštrukciami chcel povedať, že nie je pravda čo tvrdil pred desiatimi rokmi a zdupľoval pred pár dňami, ale že realita je taká, že ak bude štát chcieť tento mýtny systém vlastniť a prevádzkovať znovu, bude zaň musieť ešte raz zaplatiť.

Kým Vážny si na to, ako to je naozaj s mýtom musel spomínať niekoľko dní, Najvyššiemu kontrolnému úradu (NKÚ), ktorý podozrivý tender skúmal, to bolo jasné už dlhší čas.

„NKÚ považuje za riziko aj fakt, na ktorý upozorňuje aj pri iných kontrolách, najmä v oblasti informatizácie spoločnosti – že vybudovanie mýtneho systému, ktoré už bolo zaplatené z verejných zdrojov, nie je vo vlastníctve štátu, ale ostáva v majetku súkromného prevádzkovateľa.

Prevod celého mýtneho systému na Národnú diaľničnú spoločnosť by musel byť opätovne zaplatený.

Duplicitná úhrada systému elektronického výberu mýta nie je podľa názoru NKÚ v súlade s princípmi hospodárnosti,“ kritizuje NKÚ nevýhodnú zmluvu, ktorú zo SkyTollom uzavrela prvá Ficova vláda. Hovorí sa, že budeme musieť zaplatiť ďalších okolo 400 miliónov eur.

Koza, ktorá ma rada nôž

Fico sa viackrát vyjadril, že má rád finančné skupiny ako koza nôž, no nevadilo mu, že finančnú skupinu J & T a ružomberského podnikateľa Milana Fiľa nechal vyhrať súťaž na mýto s ponukou, ktorá bola najdrahšia – až o 200 miliónov drahšia ako ďalšia v poradí.

A neprekážalo mu ani to, že s nimi potom spísali veľmi nevýhodnú zmluvu, o ktorej sa jeden nemenovaný poradca Európskej komisie vyjadril, že ten, kto ju podpísal, by mal ísť sedieť.

Ján Bystriansky, foto: SITA

Načítať ďalšie súvisiace články
  • HEGER: Mýtny tender: vážny dôvod na basu

    Mýto, ktorým žilo Slovensko posledné dni, je veľkou kauzou šéfov Smeru predsedu Roberta Fi…
  • Duda mení pôsobisko

    Ondrej Duda sa po viac než troch rokoch strávených v nemeckej Bundeslige sťahuje na Britsk…
  • Počet dôchodcov rastie

    Počet dôchodcov na Slovensku z roka na rok stúpa. Ku koncu minulého roka evidovala Sociáln…
Load More By admin
Load More In Ekonomika

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

HEGER: Mýtny tender: vážny dôvod na basu

Mýto, ktorým žilo Slovensko posledné dni, je veľkou kauzou šéfov Smeru predsedu Roberta Fi…