Domov Ekonomika Riziko pre slovenskú ekonomiku: dopyt po autách na západe klesá

Riziko pre slovenskú ekonomiku: dopyt po autách na západe klesá

0
0

Slovenská ekonomika je výrazne závislá na automobilovom priemysle, ktorý je veľmi citlivý na spotrebiteľské správanie na západe, kam smeruje väčšina nášho vývozu, vrátane áut. Po miernom prepade nemeckej ekonomiky sa objavili ďalšie signály zhoršovania ekonomických pomerov na západe. Začal klesať predaj nových áut.

Automobilky sú ťahúňom slovenskej ekonomiky. Preto akákoľvek zmienka o dopyte po autách v zahraničí púta pozornosť ekonómov, ktorí potom z toho vyvodzujú závery o možnom dopade na naše hospodárstvo a peňaženky ľudí.

Prepad v závere roka

Najnovšie čísla z automobilového trhu vyvolávajú zmiešané pocity. Z údajov Európskej asociácie automobilových výrobcov síce vyplýva, že realizovaný dopyt, čiže predaj áut v Európe, stúpol vlani medziročne o pol percenta, situáciu však zachraňoval úvod roka, pretože záver sa niesol v znamení dosť výrazného prepadu.

„Reálny pokles predajov oproti prvej polovici roka by sa mohol pohybovať na úrovniach do päť percent,“ odhaduje analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák.

Myslí, že európska ekonomika, aj automobilový priemysel, majú už svoj vrchol za sebou. A otázne je iba to, či je pred nami v oboch prípadoch prepad alebo dlhšia stagnácia.

„Ekonomický rast sa v minulom roku vo väčšine európskych krajín spomaľoval. Podobný vývoj sme mohli pozorovať aj na trhu s novými osobnými autami,“ hovorí Koršnák.

Východ rastie, západ klesá

Dopyt po autách v Európe nebol rovnomerný. Predaje sa dynamicky zvyšovali v menej rozvinutých krajinách, ako Maďarsko, Rumusko, Chorvátsko alebo Litva.

„V minulom roku sa v strednej a východnej Európy predalo v priemere až o 8,2 percenta viac áut ako v predchádzajúcom roku. Predaje tlačil nahor silný trh práce a stále priaznivá spotrebiteľská nálada domácností.

Dopyt po nových autách pritom v regióne už tretí rok v rade prevyšoval dlhodobý potenciál vyplývajúci z ekonomickej sily krajín regiónu,“ povedal analytik UniCredit Bank.

Naopak, vyspelejšia časť Európy, teda najmä Nemecko a Veľká Británia, čelili poklesu záujmu o nové autá. Celkovo dopyt po nich v západnej Európe klesol o necelé percento.

Predaje áut padali aj v susednom Česku, u nás rástli, ale výrazne menej ako bol priemer „postsocialistického“ regiónu. „Z dlhodobého hľadiska sa zdá, že priestor pre rast registrácií nových áut je najmä v regióne strednej a východnej Európy s nadpriemerne rastúcimi a konvergujúcimi ekonomikami.

Naproti tomu automobilový trh vo viacerých krajinách západnej Európy je už relatívne nasýtený a sociologické zmeny tu môžu registrácie skôr pribrzďovať,“ predpovedá Koršňák.

Pre Slovensko to nie je veľmi dobrá správa, pretože väčšina nášho exportu, vrátane áut, smeruje práve na západ. Je teda otázkou času, keď sa trendy zo západu prenesú aj k nám či našim susedom.

Brexit a zmena preferencií

Neistota ohľadne budúceho dopytu po autách sa môže prehĺbiť prípadnou nedohodou medzi Bruselom a Londýnom o vystúpení Veľkej Británie z Európskej únie. „Rizikami pre dopyt po nových autách v Európe ostáva najmä neistota prameniaca z Brexitu,“ povedal Koršňák.

Ďalšie riziko sa ukrýva v preferenciách mladších generácií, ako aj v možnej reakcii ľudí na prehlbujúce sa dopravné zápchy na cestách, ktoré ich nútia stále viac rozmýšľať o alternatíve, ktorou je najmä verejná osobná doprava.

„U mladej generácie v niektorých veľkých európskych mestách sa vlastné osobné auto stáva skôr prežitkom a väčší dôraz sa kladie na ostatné formy dopravy. Rast životnej úrovne sa tu bude prejavovať skôr na kvalite a cene predávaných áut ako na ich počte,“ naznačuje Koršňák.

Polovica priemyslu je o autách

Náznaky prechodu z dobrých ekonomických časov do horších neprichádzajú len z automobilového trhu. Problémy s dopytom sa začínajú výraznejšie objavovať v celom priemysle. Postupne to zasahuje celú úniu.

Podľa štatistického úradu únie Eurostatu klesla v novembri priemyselná produkcia v celej EÚ medziročne v priemere o 2,2 percenta. V eurozóne, teda v krajinách používajúcich euro, to bolo ešte o niečo viac, keď sa priemysel prepadol o 3,3 percenta.

Išlo o najväčší pokles priemyselnej produkcie od roku 2012. Na Slovensku je priemysel najmä o automobilkách. Takmer polovica celkovej priemyselnej produkcie sa vytvára v automobilkách.

Rovnako aj celoslovenský vývoz je z rozhodujúcej časti závislý na autách, ktoré tvoria až 35 percent nášho exportu. Podiel automobiliek na hrubom domácom produkte, teda celkovej produkcie tovarov a služieb u nás je približne 13 percent.

Ján Bystriansky, foto: shutterstock

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Ekonomika

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Superpotraviny nemusíme dovážať len spoza hraníc

Potraviny s vysokým obsahom vitamínov a minerálov označujeme pojmom superpotraviny. Množst…