Domov Ekonomika Štrajk vo Volkswagene sa skončil, platy stúpnu o 14 percent

Štrajk vo Volkswagene sa skončil, platy stúpnu o 14 percent

0
0

V najväčšej firme na Slovensku sa už neštrajkuje, opäť bežia výrobné pásy. Zamestnanci budú mať vyššie platy a viac dovolenky. Spokojní sú odborári aj vedenie automobilky.

Historicky prvý ostrý štrajk v slovenskom Volkswagene sa po šiestich dňoch skončil. V pondelok 26. júna sa výroba áut znovu naplno rozbehla.

Zamestnanci si síce nevybojovali 16-percentné zvýšenie platov, s ktorým vstupovali do štrajku, no napriek tomu sú nadmieru spokojní. Dostanú viac ako im pôvodne sľubovalo vedenie podniku.

V priebehu nasledujúcich dvoch rokov by zamestnancom fabriky mali platy stúpnuť dohromady až o 14,2 percenta, pred štrajkom firma ponúkala o tretinu menej.

Príjemný rozkol

„S výsledkom sme maximálne spokojní,“ citovala agentúra SITA šéfa Moderných odborov Zoroslava Smolinského. Zvýšenie tarifných platov nie je jediný benefit, ktorí si zamestnanci „vyštrajkovali“.

K tohtoročnej júlovej výplate dostanú jednorazový bonus 500 € a pribudne im aj dovolenka. Vedenie firmy predtým ponúkalo iba 350 €.

„Podarilo sa nám dohodnúť aj jeden deň dovolenky nad rámec zákona v roku 2018 aj v roku 2019,“ povedal Smolinský pre aktuality.sk.

Po oznámení dohody došlo medzi odborármi a vedením firmy k miernej slovnej prestrelke, ktorá už na dohodnutom zmiery nič nezmenila. Sporili sa, kto mal v rokovaniach navrch.

„Je nám ľúto, že došlo k zbytočnému štrajku. Dohoda podčiarkuje náš postoj, ktorý hovorí, že neponúkame len dobré mzdy a podmienky, ale dohodou sme zabezpečili, aby naši pracovníci mali prácu o päť aj desať rokov.

Tešíme sa, že vyjednávací tím odborov, ktorý nastúpil v inom zložení, to videl rovnako,“ citovala SITA predsedu predstavenstva spoločnosti Ralfa Sachta.

Dohoda, ktorú s odborármi dojednali je podľa neho blízka návrhu, ktorý predložili odborárom pred dvoma mesiacmi. „Určite to nie je pravda“, reagoval na tvrdenia Smolinský, argumentujúc tým, že návrh predstavenstva bol síce percentuálne podobný, avšak rozložený až do roku 2020.

Nespokojný konkurent

Iný názor na dohodu má odborársky boss konkurenčnej organizácie OZ Kovo Emil Machyna, ktorý považuje zvýšenie za primalé a nepáči sa mu ani to, že kolektívnu dohodu idú podpísať na vyše dva roky.

Moderné odbory podľa neho obrali zamestnancov o možnosť dohodnúť v nasledujúcom roku ešte výraznejší nárast.

Vtedy sa očakáva, že automobilka Jaguar Land Rover začne intenzívnejšie poškuľovať po odborníkoch vo Volkswagene, Peugeote či Kii a bude ich lanáriť na vyššie platy.

V takejto atmosfére je podľa Machynu vyjednávací priestor oveľa lepší.

Na čom sa dohodli odborári s vedením VW

Zvýšenie tabuľkových platov:

  • 4,7 % od júna 2017
  • 4,7 % od januára 2018
  • 4,1 % od novembra 2018 do augusta 2019  

Noví zamestnanci budú od augusta 2017 nastupovať s tarifnou triedou 3.

Doterajších zamestnancov s tarifnými platmi v 1. a 2. triede preradia do tarifnej triedy 3.

Všetci zamestnanci dostanú k júnovému platu jednorazový príspevok 500 eur.

V rokoch 2017 a 2018 dostanú zamestnanci deň dovolenky navyše oproti zákonu.

Nová kolektívna dohoda dva a pol roka je vo firme historicky najdlhšia.

Náhrada príjmu počas prvých 3 dní PN – 40 % priemernej mzdy.

Ján Bystriansky, foto: SITA  

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By Admin
Load More In Ekonomika

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

VISKUPIČ: Predčasné voľby sú jediným riešením

Za SaS môžem povedať, že predčasné voľby sú v tejto vypätej situácii jediným riešením, chc…