Domov Ekonomika Trump znovu hrozí clami, poškodilo by to bratislavský Volkswagen

Trump znovu hrozí clami, poškodilo by to bratislavský Volkswagen

0
0

Americký prezident znovu zopakoval, že uvažuje o uvalení 25 percentných cieľ na dovoz áut z Európy. Volkswagen Slovakia vyváža do USA až pätinu svojej produkcie. Ak prezident svoje vyhrážky naplní, môže to bratislavský závod poškodiť.

Už to nie sú len bonmoty, trápne vyjadrenia v domácej či zahraničnej politike alebo podozrenia zo sexuálnych škandálov a z kolaborácie s Rusmi pred voľbami, ktorými americký prezident Donald Trump púta pozornosť slovenského čitateľa a diváka.

Najnovšie sa Trump prezentoval colným harakiri, ktoré môže mať priamy dosah na najväčšiu slovenskú firmu Volkswagen a zároveň aj na celú slovenskú ekonomiku. Chce zaviesť clá na dovoz z áut vyrobených v Európskej únii (EÚ) vo výške až 25 percent.

Zatiaľ v rovine vyhrážok

„Chystáme sa zaviesť 25-percenté clo na každé auto, ktoré prichádza do Spojených štátov z Európskej únie,“ informoval americký televízny biznis kanál CNBS.

Definitívne rozhodnutie o clách sa očakáva najskôr v septembri. Stále totiž prebiehajú obchodné rokovania USA s Mexikom, Kanadou a Európskou úniou a všetko sa ešte môže zmeniť.

Hoci by sa mohlo zdať, že prípadnou obchodnou vojnou by najviac utrpelo Nemecko, nie je to pravda. Medzi krajiny, na ktoré by Trumpove colné vyčíňanie mohlo doľahnúť najviac patrí Slovensko.

Najmä preto, že už niekoľko rokov sme vo výrobe áut v prepočte na obyvateľa automobilovou veľmocou. „Zvýšenie ciel na dovoz automobilov by malo zo štátov EÚ najväčší vplyv práve na Slovensko.

Pomer exportu automobilov do USA k hrubému domácemu produktu (HDP) Slovenska je výrazne najvyšší zo všetkých krajín únie, keď tvorí až 1,7 percenta,“ uvádza sa v analýze Inštitútu finančnej politiky pri ministerstve financií.

Do USA pätina

Spojené štáty nepatria medzi našich najväčších obchodných partnerov, keďže na našom celkovom vývoze sa podieľajú necelými troma percentami a v poradí krajín, kde najviac vyvážame, sú až na desiatom mieste.

Avšak rozhodujúcou položkou slovenského exportu do USA sú autá. Až dve tretiny toho, čo Slovensko do Spojených štátov vyváža, sú autá. Rozhodujúcou mierou sa na tom podieľa bratislavský Volkswagen, ktorý celú pätinu svojej produkcie predáva do USA.

Nie je vylúčené, že zavedenie cieľ by sa mohlo dotknúť zamestnanosti v našej najväčšej firme. Tej sa zavedenie cieľ vôbec nepáči. O konkrétnych dopadoch však hovorca VW Slovakia nechcel špekulovať.

„Iba slobodný a férový obchod môže zaistiť rozvoj blahobytu. Automobilový priemysel s dlhodobo plánovanými cyklami investícií, produkcie a produktov je odkázaný na spoľahlivé medzinárodné rámcové podmienky.

V zmysle zverejnenej výročnej správy za rok 2017 vyviezla spoločnosť Volkswagen Slovakia do USA z pohľadu obratu približne 20 percent svojej produkcie,“ citovala TASR hovorcu VW Slovakia Michala Ambroviča.

Minimálny dopad na HDP

Analytik Revue priemyslu Martin Jesný si nemyslí, že po prípadnom zavedení ciel by bratislavskej firme vznikol zásadný problém.

„Clo by nemuselo znamenať koniec predaja, ale zvýšili by sa náklady značiek, firma by sa musela rozhodnúť, koľko bude znášať cez zníženie zisku a koľko prenesie na zákazníka cez vyššie ceny, čo ich znevýhodní na trhu.

Je možné, že pri autách s vyššou cenou, ako sú SUV, je tolerancia zákazníkov o niečo vyššia, na druhej strane ide aj o veľké rozdiely,“ citoval denník N Jesného.

Dopad ciel na slovenskú ekonomiku by bol podľa ekonómov mierny. „Ak by USA zaviedli clá na európske automobily, dopad na slovenské HDP by predstavoval 0,03 až 0,11 percentuálneho bodu,“ uvádzajú analytici ministerstva financií.

Rozhodujúci podiel dopadu tvoria priame exporty zo Slovenka do Spojených štátov. Je v tom zahrnutá existujúca produkcia Volkswagenu, jej nová produkčná kapacita ako aj budúca produkcia nitrianskeho Jaguaru.

„Ekonomika SR však môže byť zasiahnutá aj nepriamo cez svojich obchodných partnerov. Tento sekundárny vplyv je však minimálny, keďže obchodní partneri SR exportujú automobily do USA v násobne menšom rozsahu,“ dopĺňajú ministerskí analytici.

Ján Bystriansky, foto: SITA

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Ekonomika

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Superpotraviny nemusíme dovážať len spoza hraníc

Potraviny s vysokým obsahom vitamínov a minerálov označujeme pojmom superpotraviny. Množst…