Domov Ekonomika Vlani sme predpovedali hlbokú krízu na železniciach. Už je tu!

Vlani sme predpovedali hlbokú krízu na železniciach. Už je tu!

1
0

Varovania uverejnené pred vyše rokom v týždenníku Koment o tom, že slovenské železnice smerujú do hlbokej krízy (článok si môžete prečítať TU), sa, žiaľ, postupne začínajú napĺňať. Pre postranné finančné úmysly politikov a nimi dosadených manažérov na železniciach, ktorí myslia najmä na to, aby naplnili svoje vlastné bankové účty a tučné peňaženky, sa na železnice valí jeden prúser za druhým.

Jediné šťastie je, že nik neprišiel ešte o život. Zatiaľ! „Železnice na Slovensku degenerujú. Neinvestuje sa tam, kde treba, zanedbáva sa výchova novej železničiarskej generácie a stále sa nerieši otázka postavenia železnice v systéme verejnej osobnej dopravy, ktorej nosnou časťou by mala byť práve ona.

Ak to takto bude pokračovať naďalej, hrozí v blízkej budúcnosti slovenským železniciam kolaps,“ povedal vlani v júli pre Koment bývalý generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh na ministerstve dopravy a expert na verejnú dopravu Jiří Kubáček. Jeho slová sa začali teraz v septembri až nečakane prudko napĺňať.

Jiří Kubáček

Horeli tri rušne

Začiatkom minulého týždňa (18. 9.) horel rušeň. K zlyhaniu došlo približne o pol siedmej večer, do problémov sa dostal regionálny expres, ktorý začínal v Bratislave o pol šiestej a mal namierené do cieľovej stanice v Nových Zámkoch.

Cestujúci boli poriadne vystrašení. Vlak začal najprv trúbiť a rušňovodič silno brzdil. Súprava následne zastavila a niektorí cestujúci sa v panike rozbehli do blízkeho poľa, iní začali utekať po koľajniciach.

Išlo už o tretí horiaci rušeň v priebehu niekoľkých dní. Po Slovensku sa už začali šíriť ironické vtipy typu: „Viete, čo je symbolom vyhorenia v práci? No predsa rušeň.“ Deň pred požiarom v Šali museli hasiči ratovať iný horiaci rušeň na železničnej stanici v Zohore (16. 9.).

Problém malo spôsobiť vznietenie elektroinštalácie v zadnej časti rušňa, uviedol to pre portál nazahori.sk vedúci oddelenia operačného riadenia Krajského riaditeľstva Hasičského a Záchranárskeho zboru v Bratislave Jaroslav Kašička.

Pretrhol sa vlak

Predtým cez víkend (15. 9.) zas horel rušeň v Pezinku. Ďalším zlyhaním bolo pretrhnutie rýchlika v Leviciach (5. 9.), ktorý smeroval z Bratislavy do Košíc, dôvodom mala byť „únava“ materiálu.

Vo všetkých prípadoch išlo o zlyhanie Železničnej spoločnosti Slovensko, štátneho vlakového dopravcu, ktorú v súčasnosti ovláda SNS Andreja Danka.

Pretrhnuté trakčné vedenie

Aby toho nebolo málo, v Bratislave sa začiatkom septembra (6. 9.) pretrhlo trakčné vedenie na stanici Bratislava‑Vinohrady, čo na niekoľko hodín prerušilo železničnú dopravu medzi vlakovými stanicami v hlavnom meste.

V tomto prípade išlo o chybu iného štátneho podniku – Železníc SR, ktoré sú správcom železničnej infraštruktúry, vrátane koľajníc a trakčných vedení.

Cestujúci zostali „uväznení“ vo vlaku niekoľko hodín v tme, bez jedla, vody a so zamknutými toaletami. Výsledok horiacich rušňov a iných zlyhaní na železniciach?

Veľké meškania bežných vlakov aj rýchlikov a neschopnosť železníc napĺňať základné požiadavky – spoľahlivosť, presnosť, bezpečnosť a komfort pre cestujúcich smerujúcich za prácou, do školy, na úrady či na spoločenské, kultúrne a rodinné stretnutia.

Katastrofálna údržba

Podľa odborníka na železnice Kubáčka sú nedávne havárie na železniciach logickým dôsledkom zanedbanej a katastrofálnej údržby. Nepozdávajú sa mu argumenty železníc, že robia čo môžu, lebo prenajímajú aj kupujú nové rušne a vozne a viac sa už urobiť nedá lebo nie sú peniaze.

Keby podľa neho železnice kupovali a prenajímali nové vlaky a rušne za bežné trhové, a nie predražené ceny a finančný rozdiel dali do údržby, dosiahli by vyšší prínos a zlepšili dopravu aj z pohľadu cestujúceho.

Za oveľa menšie peniaze totiž napríklad vo Švajčiarsku bez väčších problémov jazdia aj 50-ročné rušne a vagóny. „U nás však horia, pretože zamestnanci železníc nemajú s čím robiť.

Chýbajú náhradné diely a materiál na opravu vlakov. To všetko vám potvrdí ktorýkoľvek zamestnanec údržby, nie manažéri z riaditeľstiev,“ tvrdí Kubáček.

Remeslo v úpadku

Pre zlú atmosféru, chaos, dezorganizáciu a veľmi nízke platy výkonného personálu, ale veľmi vysoké platy na prehustených a neproduktívnych riadiacich postoch, začína byť realitou fatálny nedostatok ľudí vo viacerých železničiarskych profesiách, napríklad u rušňovodičov.

„Fatálna dehonestácia železničiarskeho stavu spôsobila, že toto remeslo prestalo byť v centre záujmu mladej generácie. Po viacerých vlnách masívneho prepúšťania nastala na železnici situácia, kedy tam prakticky nemá kto robiť.

Je prirodzené, že kvalitnejší dorast sa do takto nastavených podmienok veľmi nehrnie a tým, čo prejdú sitom vstupných lekárskych prehliadok a psychotestov už nemá kto slúžiť ako vzor, ktorý by bolo hodné nasledovať a prípadne ho aj prekonávať.

Dávnejšie vytratenie sa odbornosti v centrálach štátnych železničných firiem je tak nasledované prudkým úpadkom kvalifikácie výkonných železničiarov medzi koľajami s priamym dopadom na spoľahlivosť a žiaľ i bezpečnosť železničnej dopravy,“ uzatvára krátku analýzu Kubáček.

Varovania Jiřího Kubáčka spred roka si môžete prečítať TU: Slovenské železnice smerujú do hlbokej krízy.

 

Ján Bystriansky, foto: SITA

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Ekonomika

Jeden komentár

  1. peter

    8. októbra 2018 at 20:10

    To povedal ten EXPERT Jiří Kubáček ktorý celú profesionálnu karieru sedel v kancelárii Dopravného múzea v Bratislave a o doprave nevie NIČ???? Gratulujem takýchto samozvaných idiotov treba viac. Mimochodom SASka ich má kopec. Nicholsonová doteraz neukázala maturitné vysvedčenie…

    Odpoveď

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Superpotraviny nemusíme dovážať len spoza hraníc

Potraviny s vysokým obsahom vitamínov a minerálov označujeme pojmom superpotraviny. Množst…