Domov Ekonomika Za vianočné nákupy si priplatíme

Za vianočné nákupy si priplatíme

0
0

Decembrové tržby obchodníkov sú aj pre vianočné sviatky o desiatky percent vyššie ako počas iných mesiacov roka. Analytička WOOD & Company Eva Sadovská odhaduje, že za tohtoročný predvianočný nákup si slovenské domácnosti priplatia viac ako vlani.

Posledný štvrťrok je z pohľadu maloobchodu jednoznačne najsilnejším obdobím roka. Počas štvrtého kvartálu predstavujú tržby maloobchodu až 27 % z celoročných tržieb. Ostatné štvrťroky si z celkových tržieb zvyknú ukrojiť podiel na úrovni 23 až 25 %.

Záver roka prináša vyššie tržby predajcom elektroniky, elektrotechniky, nábytku, hračiek, športových potrieb, ale aj kozmetiky, oblečenia a v neposlednom rade potravín a nápojov. Na svoje si v závere roka prichádzajú aj e-shopy.

„Odhadujeme, že za tohtoročný predvianočný nákup potravín zaplatí slovenská domácnosť približne o jedno až dve percentá viac ako vlani,“ konštatuje Sadovská.

Z darčekov, ktoré Slováci najčastejšie nakupujú pre svojich blízkych, sú aktuálne drahšie ako pred rokom najmä šperky, a to o 11,5 %, ako aj hodinky o 3,3 %. Lacnejšie nás vychádzajú fotoaparáty, počítače, ale i športové vybavenie.

Nákupov je menej, no košíky sú plnšie

Pandémia a s ňou súvisiace opatrenia ovplyvnili nákupné správanie Slovákov. Hoci robíme menej nákupov, naše nákupné vozíky či košíky sú podľa analytičky plnšie, a to v priemere o 20 až 25 %. Pandémia a s ňou súvisiace opatrenia ovplyvnili nielen objem, ale aj obsah našich nákupných košíkov.

V prípade potravín, zrejme aj v snahe ušetriť, spotrebitelia podľa Sadovskej preferovali počas uplynulých mesiacov lacnejšie varianty pred tými luxusnejšími. „Spotrebitelia viac času trávia v domácom prostredí a tomu sa prispôsobili aj ich potreby,“ hovorí analytička.

V prípade, že by fyzické prevádzky boli počas decembra zatvorené, alebo by mohli fungovať iba formou okienka, rozvozu či online kanálom, tak je podľa Sadovskej otázne, či by takýto obmedzený režim kamenných obchodov spolu s e-commerce dokázal vôbec naplno pokryť tradičný predvianočný dopyt spotrebiteľov.

A to aj napriek tomu, že online obchody by zaznamenali zvýšený záujem zo strany spotrebiteľov.

red, SITA, foto: shutterstock



Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By Admin
Load More In Ekonomika

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Slovensko má novú vládu … so starými menami

Po niekoľkých týždňoch šarvátok medzi koaličnými stranami, došlo minulý týždeň k vymenovan…