Domov Ekonomika Bavorák obišiel Slovensko a zamieril na juh

Bavorák obišiel Slovensko a zamieril na juh

0
0

Prehra Slovenska s Maďarskom v zápase o nový závod nemeckej automobilky BMW je podľa zdrojov z vládnych kruhov nielen o nižšej štátnej pomoci či lepšej situácii na trhu práce u našich južných susedov. Svoje malo zohrať aj zlyhanie manažovania investície zo strany ministerstva hospodárstva, na čele ktorého stojí nominant Smeru Peter Žiga, ktorého ministerstvo v súčasnosti čelí podozreniam z netransparentného prideľovania dotácií firmám. Navyše firmy samotného ministra sú podozrivé z daňových prieťahov s DPH.

Slovensko je už roky automobilovou veľmocou. Pozíciu automobilového lídra si mohlo v týchto dňoch ešte upevniť. No nestalo sa tak. Finálový súboj o novú továreň nemeckej automobilky BMW sme prehrali so susedným Maďarskom, hoci sme o ňu bojovali do poslednej chvíle.

Rozhodla napokon vyššia dotácia od maďarskej vlády, lepšia situácia na tamojšom trhu práce s odborníkmi a zdatnejší a transparentnejší manažment maďarských vyjednávačov.

Začnú o rok

Rozhodnutie o umiestnení závodu zverejnila automobilka na svojom webe minulý týždeň. „Krok BMW Group postaviť nový závod potvrdzuje globálnu rastovú perspektívu BMW Group.

Po významných investíciách v Číne, Mexiku a USA teraz posilňujeme naše aktivity v Európe, aby sme si udržali globálnu rovnováhu našej výroby medzi Áziou, Amerikou a Európou,“ povedal šéf predstavenstva nemeckej automobilky Harald Krüger.

S výstavbou výrobných hál sa má začať na budúci rok, doba výstavby je stále otvorená. Závod by mal stáť celkovo až miliardu eur. Ročne by z výrobných pásov malo schádzať približne 150 tisíc vozidiel.

Žiga zrejme zlyhal

V neprospech Slovenska rozhodlo viacero faktorov. „Najmä menšia vzdialenosť dodávateľských firiem, viac voľných kvalifikovaných zamestnancov v Maďarsku, vyššia štátna pomoc a lacnejšie ceny vykupovaných pozemkov.

No a samozrejme – vyššia kvalita a transparentnosť pri vyjednávaní o podmienkach investície a kvalita podnikateľského prostredia.“ myslí sa analytik blízky Ministerstvu financií SR, ktorý si želal zostať v anonymite.

Maďari ponúkli nemeckej automobilke investičné stimuly vo výške 50 percent z celkovej hodnoty investície, my iba 35 percent, ale na výšku tejto sumy sa nemôžu košickí vyjednávači vyhovárať, pretože táto nie je dominantnou podmienkou tak veľkých firiem ako je BMW.

Podľa analytika Revue priemyslu Martina Jesného strategický park Haniska neďaleko Košíc síce s Maďarskom prehral no v budúcnosti môže byť pri iných investíciách úspešný.

„Nemusí to znamenať, že faktory tu boli dramaticky horšie,“ povedal Jesný pre Trend. Vládny analytik však naznačuje, že s parkom Haniska nie je všetko v poriadku.

Vyhlásenie Hanisiek za strategický park nebolo podľa neho úplne transparentné, o takomto rozhodnutí netušil starosta, ani vlastníci pozemkov, v čom by sme si mali z Maďarska brať do budúcnosti príklad.

„Zlyhanie manažmentu investície zo strany ministerstva takisto zohralo svoju váhu v tom, že sme finálny súboj o automobilku prehrali,“ dodáva vládny analytik.

Keď ku tomu pridáme zmeny zákonov z dieľne Ministerstva financií a Ministerstva práce v podobe zdanenia dividend, vyššej sadzby dane, nestabilitu ceny práce či nezmyselné úpravy týkajúce sa kolektívneho vyjednávania, ktoré kontinuálne zhoršujú podnikateľské prostredie a voči ktorým ministerstvo hospodárstva v prospech investorov vôbec nebojuje, zistíme, že konkurenčné výhody oproti okolitým krajinám sme za posledné roky stratili.

O potenciálnom príchode BMW na Slovensko aj o špekulatívnych výkupoch pozemkov sme písali TU:Piata automobilka na Slovensku? Pozor na podvodné výkupy pozemkov na východe!

Minister Žiga prišiel o významnú investíciu.

Debrecín môže lákať naše firmy

Jesný si myslí, že aj umiestnenie automobilky v neďalekom konkurenčnom Debrecíne môže byť z pohľadu niektorých slovenských dodávateľských výhodné.

„Bude naozaj silný test kvality dodávateľov alebo aj celkovej konkurencieschopnosti vzhľadom na umiestnenie závodu,“ povedal Jesný pre Trend.

Ministerstvo hospodárstva nechcelo rozhodnutie Nemcov príliš komentovať. „Rezort hospodárstva vždy tvrdil, že v prípade strategického parku Haniska rokuje s viacerými investormi, vrátane oblasti automobilového priemyslu.

Pokračujú rokovania s ďalšími spoločnosťami, ktoré majú záujem v tejto lokalite investovať,“ povedal pre denník N hovorca ministerstva Maroš Stano.

Ján Bystriansky, foto: SITA, depositphotos

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Ekonomika

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Superpotraviny nemusíme dovážať len spoza hraníc

Potraviny s vysokým obsahom vitamínov a minerálov označujeme pojmom superpotraviny. Množst…