Ekonomika Diaľničné Kocúrkovo pokračuje: kde treba nestavajú, kde netreba otvárajú Publikované 15. novembra 2017 0 0 Diaľničiari sprejazdnia v decembri novú diaľnicu pri Žiline. Je rekordne drahá a oveľa menej potrebná ako úseky, ktoré ju nasledujú a kde ľuďom pukajú domy, pretože tam chýba diaľnica. Za takéto babráctvo by sa zrejme hanbilo aj bájne Kocúrkovo. Diaľničná sieť Slovenska by sa mala v decembri rozšíriť o ďalší úsek, tentokrát pri Žiline. Národná diaľničná spoločnosť plánuje začiatkom decembra sprejazdniť časť diaľnice D3, Žilina Strážov – Žilina Brodno. Celá diaľnica D3 začína tesne pred Žilinou a končí na poľských hraniciach v Skalitom. Úsek začali stavať v júni 2014. Najdrahšia diaľnica „Vybudovaním úseku motoristi ušetria zhruba 4 minúty oproti ceste prvej triedy,“ chvália sa diaľničiari. Taktne obchádzajú cenu tohto 4-km úseku, ktorý je západným obchvatom Žiliny. Úsek stál vyše 250 miliónov eur, čo v prepočte na kilometer vychádza zhruba 60 miliónov. To je suma, ktorú sa daňoví poplatníci poskladali na ušetrenie jednej minúty jazdy. Ide o luxus, aký si v Európe nedovolil skoro nik. „Vo väčšine krajín Európskej únie, a to aj hornatých, sa podobné cenové relácie nevyskytujú, a to ani pri najťažších úsekoch,“ uvádza v jednej zo svojich analýz Ján Kovalčík z inštitútu INEKO. V porovnaní na kilometer ide podľa neho o jednu z najdrahších diaľnic v Európe. Nevedia čo treba a čo nie Po sprejazdnení žilinského obchvatu budú z diaľnice D3 medzi Žilinou a Poľskom k dispozícii už dva úseky. Okrem tohto, ešte zhruba 15-kilometrový úsek v polovičnom profile pri poľskej hranici. Z piatich hlavných úsekov diaľnice D3 za Žilinou sú tak postavené tie, ktoré sú zo všetkých zďaleka najmenej dôležité. Počíta sa tu sotva s piatimi či šiestimi tisíckami áut denne, čo je na diaľnice príliš málo. Tam, kde jazdí vyše 20 tisíc áut, teda napríklad medzi Žilinou a Kysuckým novým mestom a kde je nová cesta už dnes životne dôležitá, nebude diaľnica stáť ešte minimálne ďalších 7 rokov. Ján Bystriansky, foto: shutterstock