Domov História Luxusný Orient Express spojil západnú Európu s Balkánom

Luxusný Orient Express spojil západnú Európu s Balkánom

0
0

5. júna 1883 sa zo stanice Gare de Strasbourg v Paríži na svoju prvú cestu vydal najlegendárnejší vlak Orient Express, ktorý prispel k rozmachu zlatého veku železničnej dopravy.

Uplynulo presne 136 rokov od chvíle, čo na parížskej železničnej stanici Gare de Strasbourg zaznelo zapískanie vlaku Orient Express. Po ňom sa už vlak vydal na svoju prvú cestu.

Toto spojenie sa v priebehu rokov menilo a jeho trasa sa skracovala. Pravidelné spojenie definitívne zaniklo 13. decembra 2009.

Luxus, ktorý sa ušiel len málokomu

História tohto luxusného vlaku sa začala písať práve v roku 1883, kedy Belgičan George Nagelmackers pozval na cestu prvých vyvolených. Tí si mohli vychutnať skutočný prepych, ktorý v tej dobe na železniciach nemal obdoby.

Vlak bol vedený malou elegantnou lokomotívou, nachádzal sa v ňom batožinový vozeň, dva luxusné vozne vybavené lôžkami, majestátny jedálenský vozeň a tiež vozeň pre personál.

Svojím vybavením sa mohol pokojne rovnať najluxusnejším hotelom. Tento mal však jednu obrovskú výhodu a to tú, že cestujúcim sa pri pohľade z okna naskytla stále iná scenéria.

Poznačili ho vojny

Počas prvých rokov prevádzky vlak neabsolvoval celú trasu. Cestujúci, ktorí sa chceli dostať do Konštantínopolu museli v rumunskom meste Giurgiu prestúpiť na trajekt a potom obyčajným vlakom pokračovať do bulharskej Varny.

Z Varny sa potom loďou mohli ľahko dostať až do cieľa, teda do Konštantínopolu. Zmena prišla až v roku 1888, kedy sa mohli cestujúci bez prestupovania dopraviť až do dnešného Istanbulu.

Vojna všetko mení a tak to bolo aj v prípade tohto vlaku. Počas prvej svetovej vojny Orient Express prepravoval hlavne politikov či vojenských hodnostárov.

Obnovenie pôvodného spoju prišlo až v roku 1921, kedy sa cestujúci opäť mohli tešiť z jeho návratu. Po druhej svetovej vojne nadobudli súpravy podobu rýchlika.

Od 1. apríla 1946 spojil Orient Express Paríž a Istanbul, pričom jeho trasa viedla cez Stuttgart, Mníchov a Viedeň. V 50. rokoch postupne vlak strácal svoj pôvodný luxusný vzhľad.

K prepychovým vozňom totiž pribudli aj vozne 3. triedy. Priamy vplyv na trasu vlaku malo aj zatiahnutie železnej opony a v roku 1961 bola trať skrátená len po Viedeň, neskôr aj po Budapešť a Bukurešť.

V 80. rokoch sa už jeho podoba a tiež trasa, na ktorej premával definitívne zmenila. Orient Express sa od tejto doby stal obyčajným vlakom, ktorý cestujúcich prepravoval na trase Budapešť‑Paríž.

Návrat legendy

Zašlú slávu mu chceli prinavrátiť konštruktéri, ktorí boli odhodlaní znova vlak zreštaurovať. Ponechať však chceli jeho luxusný starý vzhľad. V roku 1977 americko‑britský podnikateľ James B. Sherwood obnovil, vďaka rekonštrukcii, spojenie Venice Simplon‑Orient‑Express.

Tento vlak premával medzi Parížom, Londýnom, Prahou, Benátkami, Budapešťou, Viedňou, Rímom a Istanbulom od roku 1982. Cestujúci sa vďaka tomu mohli opäť vrátiť v čase a vychutnať si cestu legendou.

Pravidelné spojenie však zaniklo v roku 2009 a odvtedy cestujúcich do Istanbulu prepraví len raz ročne. Počítať však musíte s tým, že to nie je ani náhodou zadarmo.

Celebrita aj medzi celebritami

Vlakom sa prepravovala aj slávna spisovateľka Agatha Christie. Práve ten ju inšpiroval k napísaniu románu Vražda v Orient Expresse, ktorý bol neskôr aj sfilmovaný.

Na trase Orient Expressu sa čiastočne odohráva aj bondovka, Srdečné pozdravy z Ruska, v ktorej si hlavnú úlohu zahral slávny herec Sean Connery.

puma, foto: SITA



Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In História

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Superpotraviny nemusíme dovážať len spoza hraníc

Potraviny s vysokým obsahom vitamínov a minerálov označujeme pojmom superpotraviny. Množst…