Domov Zahraničie Najtragickejšie pády mostov

Najtragickejšie pády mostov

0
0

V Janove pod troskami zrúteného mosta vyhaslo množstvo ľudských životov. Ani zďaleka nešlo o prvú tragédiu svojho druhu. Z histórie vieme o viacerých mostových tragédiách, ktoré pochovali obrovské množstvo ľudí.

Už v 20. storočí dochádzalo k obrovským stratám na životoch v dôsledku pádu mosta. Príčiny sú rôzne, no následky stále alarmujúce. V mnohých prípadoch išlo o zrážky vlakov na moste, prípadne o ich vykoľajenia, ktoré zapríčinili pády mostov.

V moderných dejinách však nájdeme aj množstvo prípadov, kedy sa most zrútil takpovediac samovoľne. Preťaženie, nesprávne použitý materiál, ľudské zlyhanie. To sú najčastejšie faktory, ktoré spôsobili zrútenie mostov a do histórie sa zapísali ako tragédie.

Paranormálne javy na moste

15. decembra 1967 sa obyvatelia Point Pleasant v americkom štáte Západná Virgínia zobudili do mimoriadne smutného rána. Za všetko môže pád mosta Silver Bridge, ktorý spájal mestá Point Pleasant a Gallipolis v Ohiu.

Most na tomto mieste stál už od roku 1928. Jeho výstavba trvala dlho, žiaľ k jeho zrúteniu prišlo mihnutím oka. V skorých ranných hodinách počas najväčšej dopravnej špičky most neudržal záťaž a zrútil sa priamo do rieky.

Tragédia si vyžiadala 46 mŕtvych a niekoľko zranených. Most sa ihneď stal stredobodom pozornosti vyšetrovateľov aj novinárov. Niektorí hovoria o tom, že sa na moste začali pohybovať čierne postavy, ktoré zastrašovali svedkov katastrofy aj novinárov.

Niektorí si dokonca myslia, že práve to je príčinou pádu mosta. Podľa vyšetrovateľov je však príčina oveľa prozaickejšia. Ich záver znie zlá údržba a preťaženie.

Konštrukcia zlyhala po 15-tich rokoch

Most Seongsu.

Ani Južná Kórea, ktorá je z hľadiska technológie o niekoľko krokov dopredu sa podobnému nešťastiu nevyhla. Most Seongsu nad riekou v Han v Soule sa 21. októbra 1994 nečakane zrútil.

Prekvapivý bol najmä fakt, že jeho stavba bola dokončená v roku 1979. Pri tragédii, ktorá sa odohrala ráno pred 8 hodinou vyhaslo 32 životov. Ďalších 17 ľudí bolo zranených.

Podľa vyšetrovania za tragédiou stála nesprávna technika pri zváraní betónových konštrukcií. Krátko po nešťastí začali most opravovať, aby mohol opäť slúžiť verejnosti.

Zistené však bolo, že jeho štruktúra je natoľko slabá, že by sa celá katastrofa mohla znova opakovať. Následne museli celý most kompletne prepracovať, pričom chceli zachovať jeho pôvodný štýl. Jeho výstavba bola dokončená 15. augusta 1997.

Tragédia, z ktorej sa chceli poučiť

Hintze Ribeiro ponad rieku Duoro.

Často sa stáva, že na to, aby sa dôslednejšie dbalo o bezpečnosť ľudí, sa musí najskôr stať nejaká katastrofa, pri ktorej ľudské životy vyhasnú.

Podobným prípadom je aj pád mosta Hintze Ribeiro v Portugalsku, ktorý viedol ponad rieku Duoro a spájal prosperujúce mesto Entre‑ Os‑ Rios s chudobnejšou dedinkou Castelo de Paive.

Práve tento most, ktorý bol dokončený v roku 1886 mal ľuďom umožniť jednoduchšiu prepravu medzi týmito dvomi mestami. 4. marca 2001 sa však odohrala tragédia, ktorá obyvateľov oboch brehov rieky Duoro poznačila.

Silné búrky, dážď a vysoká hladina rieky. To všetko boli faktory, ktoré sa podpísali pod obrovskú tragédiu. Jeden z pilierov mosta náhle povolil, v dôsledku čoho sa most do vody zrútil.

Práve v tej chvíli po moste prechádzal autobus a tri autá, ktoré po zrútení mosta spadli do rozbúrenej rieky. Silný prúd ich niesol niekoľko kilometrov a neexistovali šance na ich záchranu.

Celá tragédia si vyžiadala 53 ľudských životov. V krajine to vyvolalo znepokojenie, v dôsledku čoho hodinu po katastrofe odstúpil portugalský minister obrany.

Nasledujúci týždeň prebehla dôkladná kontrola mostov v Portugalsku, pričom tie najpochybnejšie boli okamžite uzavreté a zrekonštruované.

Nedbanlivosť pochovala 37 ľudí

Nešťastie v indickom Bihare.

Tragédia padnutého mostu z decembra 2006 ukázala, ako môže ľudská nedbanlivosť jednoducho spôsobiť zbytočnú smrť desiatok ľudí. 140-ročný most v prístave Howrah‑ Jamalpur v indickom Bihare je toho žiaľ príkladom.

Hoci bol most už niekoľko mesiacov pred tragédiou nahradený novším a modernejším, jeho demolácia stále neprebehla. Most bol určený len pre chodcov, práve pod ním sa však nachádzala frekventovaná železničná trať.

Väčšina dopravy bola odklonená, aby v dôsledku starej konštrukcie neprišlo k tragédii. Niektoré vlaky však naďalej prechádzali po starej trase, ktorá viedla práve popod schátraný most.

Jeho konštrukcia však už na odklonenie dopravy, ani na demoláciu nedokázala čakať. Most spadol práve vo chvíli keď popodeň prechádzal vlak.

Informácie o obetiach boli spočiatku len dohadmi a všetci dúfali, že si tragédia nevyžiadala veľké množstvo obetí. Neskôr sa však naplnil najhorší scenár. Počet obetí sa vyšplhal na 37 a ďalších 50 osôb bolo zranených.

Nákladné auto preťažilo most

V marci 2007 sa v juhovýchodnej časti Guinei stala ďalšia tragédia, v centre ktorej bol most. Ten podľa údajov nezvládol preťaženie, kedy po ňom prechádzalo nákladné auto.

V ňom sa údajne nachádzalo veľké množstvo tovaru a tiež cestujúcich, ktorí smerovali na miestny trh. V dôsledku tejto tragédie zomrelo 65 ľudí, ktorí do cieľa svojej cesty nikdy neprišli.

Nesprávne použitý materiál

Most v provincii Hunan pochoval 42 ľudí.

V roku 2007 sa vo svete objavilo množstvo informácií o pádoch mostov. Jedna z nich prišla 16. augusta aj z Číny, kde sa v provincii Hunan zrútil kamenný most.

Nestáva sa často, že most, ktorý má vydržať nápor by bol vyrobený z prírodného kameňa. Číňania však chceli, aby bol most postavený v súlade s prírodou, a aby sa na ňom nenachádzal žiadny betón, ani oceľ.

Ich tvrdenie o tom, že kameň nápor vydrží, bolo v priebehu jednej sekundy vyvrátené. Most nevydržal preťaženie a zrútil sa zo 42 metrovej výšky, pričom v jeho ruinách zomrelo 42 ľudí.

Aj vyšetrovatelia potvrdili dohady. Ich záver znel chyby v štruktúre a použitom materiáli. Hoci chceli byť čínski architekti šetrní k prírode, ukázalo sa, že v takomto prípade je potrebné dbať predovšetkým na bezpečnosť a zdravie ľudí.

Toto bol len zlomok nešťastí, na ktoré doplatili nič netušiaci ľudia. Či už išlo o ľudskú nedbanlivosť, nedostatok peňazí na opravu, alebo čokoľvek iné, vždy sa obeťami stanú nevinní ľudia.

Rozostavaný most zabil 4 robotníkov

Smutne najznámejšou udalosťou pádu mosta na Slovensku je tragédia, ktorá sa stala v novembri 2012 na Spiši. Rozostavaný most nad diaľnicou D1 pri obci Kurimany sa zrútil z výšky asi 20 metrov, pričom na ňom v tej chvíli panoval čulý stavebný ruch.

Dvaja robotníci zahynuli priamo pod troskami mosta, ďalší pri prevoze do nemocnice a štvrtá obeť tohto nešťastia prehrala boj o svoj život o niekoľko hodín neskôr v nemocnici.

Ďalších 14 robotníkov bolo hospitalizovaných v okolitých nemocniciach, niektorí aj s veľmi vážnymi zraneniami. Stavbu zrúteného mosta realizovala v Kurimanoch česká spoločnosť, ktorá v čase tragédie stála pred súdom za zrútený most v českej Studénke, ktorého trosky pochovali osem ľudí.

Časť betónového mosta v Kurimanoch sa podľa prvotných informácií zrútila, pretože oceľové skruže, ktoré podopierali debnenie, kam sa lial betón nevydržali nápor.

Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR následne zakázalo používanie týchto typov skruží na akejkoľvek ďalšej stavbe. Podľa expertov bolo hlavnou príčinou pádu mosta šetrenie a podľa nich stačilo pridať pár oceľových stojok, ktoré by zlepšili stabilitu skruží.

S dostavbou predmetného úseku sa napokon začalo v apríli 2013. V roku 2015 bola z prečinu všeobecného ohrozenia obvinená statička z Nemecka.

Najtragickejšie známe prípady pádu mosta v histórii:

20. september 1807
Tokyo, Japansko (500–1 500 obetí)
Most Eitai Bridge – drevený most nevydržal nápor oslavujúcich počas festivalu

29. marec 1809
Porto, Portugalsko (4 000 obetí)
Most Ponte das Barcas – drevený pontónový most preťažili tisícky ľudí utekajúci pred Francúzskou imperialistickou armádou počas 1. Bitky o Porto

2. máj 1845
Great Yarmouth, Anglicko (79 obetí)
Most Yarmouth Bridge – závesný most preťažili ľudia, ktorí chceli vidieť klauna plaviaceho sa dole riekou v sude, medzi obeťami boli najmä deti

16. apríl 1850
Angers, France (226 obetí)
Most Angers Bridge – závesný most podľahol zlým poveternostným podmienkam a vibráciám od pochodujúcich vojakov

29. december 1876
Ashtabula, Ohio, USA (92 obetí)
Most Ashtabula River Railroad Bridge – kovová nosná konštrukcia sa zrútila pravdepodobne pod vplyvom únavy materiálu

28. december 1879
Dundee, Škótsko (75 obetí)
Most Tay Rail Bridge – nosná konštrukcia nevydržala silný vietor

14. jún 1891
Münchenstein, Švajčiarsko (71 obetí)
Most Münchenstein Rail Bridge – zábradlie železničného mosta nevydržalo nápor vykoľajeného vlaku

2. október 1897
Maddur, India (150 obetí)
Most Maddur railway – most sa zrútil v dôsledku povodní

7. august 1904
Eden, Colorado, USA (111 obetí)
Most Dry Creek Bridge – drevený železničný most bol oslabený v dôsledku podmytia

18. september 1906
Oklahoma, USA (viac ako 100 obetí)
Most Cimarron River Rail Crossing Dover – drevený železničný most oslabila vysoká voda

29. august 1907
Quebec City, Kanada (75 obetí)
Most Quebec Bridge – konzolový železničný most padol ešte počas výstavby v dôsledku zlej statiky

8. október 1952
Wealdstone, Anglicko (112 obetí)
Most Harrow & Wealdstone Station Footbridge – chodník pre peších zachytil vlak počas nehody

24. december 1953
Tangiwai, Nový Zéland (151 obetí)
Most Whangaehu River Rail Bridge – železničný most poškodila láva chvíľku predtým ako tadiaľ prechádzal vlak

November 1974
Baitadi, Nepál (140 obetí)
Most Makahali River bridge

18. január 1977
Sydney, Austrália (83 obetí)
Most Granville Railway Bridge – osobný vlak po vykoľajení narazil do piliera cestného mosta

17. júl 1981
Kansas City, Missouri, USA (114 obetí)
Most Hyatt Regency – dvojpodlažná visutá lávka pre peších v hotelovom komplexe bola neodborne rekonštruovaná

5. jún 1983
Ulyanovsk, ZSSR (101 obetí)
Most Ulyanovsk railway bridge – železničný most poškodila výletná loď, pričom niektoré vagóny spadli priamo na loď

10. september 2002
Rafiganj, India (130 obetí)
Most Rafiganj rail bridge – teroristický útok na železničný most

29. október 2005
India (114 obetí)
Most Veligonda Railway Bridge – železničný most zmietla povodeň

puma, ano, foto: SITA, internet

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Zahraničie

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Superpotraviny nemusíme dovážať len spoza hraníc

Potraviny s vysokým obsahom vitamínov a minerálov označujeme pojmom superpotraviny. Množst…