Domov Ekonomika Zásadné zmeny v systéme evidencie vozidiel: bude môcť EČV putovať s vozidlom? Budeme mať jedno EČV na celý život?

Zásadné zmeny v systéme evidencie vozidiel: bude môcť EČV putovať s vozidlom? Budeme mať jedno EČV na celý život?

0
0

Skupina koaličných poslancov predložila na najbližšiu schôdzu parlamentu novelu Zákona o cestnej premávke. Na to, aké zmeny nás čakajú sme sa opýtali predsedu Výboru pre financie a rozpočet Mariána Viskupiča zo strany Sloboda a Solidarita (SaS).

Pán Viskupič, na najbližšej schôdzi chcete spolu s ďalšími poslancami predložiť zákon, ktorý upraví podobu našich EČV (evidenčné číslo vozidla) alebo pod starším názvom ŠPZ (Štátna poznávacia značka). Majitelia nebudú musieť pri prepise vozidla na iného majiteľa značku „skartovať“, teda vrátiť polícii, naopak môžu ju ponechať na vozidle a auto predať aj so značkou, alebo si značku prideliť na svoje nové zakúpené vozidlo. Pán Viskupič nestratí sa takýmto systémom prehľad majiteľov vozidiel a nekomplikujeme zbytočne systém?

Práve naopak, navrhnuté zmeny prinesú do aktuálneho systému zmysluplnosť, znížia plytvanie a byrokraciu. Raz pridelené EČV môže byť na vozidle až do jeho „smrti“. Môže putovať s majiteľom vozidla keď zmení trvalý pobyt.

Môže putovať s vozidlom bez ohľadu na meniacich sa majiteľov. A raz kúpenú EČV, ku ktorej má majiteľ špeciálny vzťah, môže používať roky a prenášať si ju z vozidla na vozidlo. Všetky tieto možnosti prináša náš spoločný návrh. Nevynašli sme nič svetoborné.

PREČÍTAJTE SI TIEŽ: Coronarok v ekonomike

Podobné systémy sú overené a roky fungujú v iných krajinách. Bude to fungovať aj na Slovensku. O podobnú zmenu sme sa so stranou SaS pokúšali v opozícii viackrát, ale neúspešne. Aj preto ideme s návrhom ako skupina poslancov zo všetkých štyroch koaličných strán.

Verím, že tentokrát návrh zákona bude úspešne v NR SR schválený. Celá koalícia spoločne prinesieme občanom rozumné a funkčné riešenie s maximálnou mierou slobody rozhodnutia.

Aké ďalšie výhody prináša takáto zmena oproti zabehnutému systému?

Šetríme financie štátu a občanom (náklady na výrobu a nákup nových EČV). Prinášame aj ekologický efekt. V súčasnosti sa ročne rozstrihá cca 400 000 jednotlivých tabuliek EČV. Zároveň znížime aj byrokraciu.

Náš návrh obsahuje aj zrušenie aktuálneho dvojkrokového odhlásenia a prihlásenia vozidla na nového majiteľa. Po novom by sa na ktoromkoľvek dopravnom inšpektoráte v SR vykonala kompletná zmena držby vozidla na kupujúceho. Toto je výrazné zníženie miery byrokracie, z ktorého budú profitovať občania, ale i samotné dopravné inšpektoráty.

Ktoré poplatky pri predaji resp. pri prepise vozidla odpadnú?

Ak si predávajúci nechce ponechať svoje EČV, tak kupujúci ušetrí 33 € (poplatok za vydanie nových EČV). Ak si predávajúci svoje EČV ponechá, tak takisto ušetrí poplatok za vydanie nového EČV. Pri špeciálnych EČV vydávaných na mieru je to 331 €.

Náš aktuálny návrh nerieši zníženie registračnej dane na základe výkonu motora. Aj túto zmenu máme v SaS programe a verím, že sa nám ju v budúcnosti podarí presadiť.

Uvažujete aj o „vypadnutí“ okresu z EČV? V zahraničí uvádzajú miesto okresu napríklad rok výroby vozidla.

Symbol okresu v EČV je podľa mňa relikt minulosti a dnes už nemá zásadný význam. Už dnes v realite nefunguje na 100 %. Väčšie firmy majú niekde sídlo a práve tam prihlasujú všetky svoje vozidlá, ktoré však častokrát jazdia na pobočkách po celom Slovensku.

Zmenami, ktoré navrhujeme, ďalej oslabíme okresný systém. Hlavne skončí v dnešnej dobe absolútne neodôvodnený stav, že čokoľvek s vozidlom ste mohli riešiť iba na dopravnom inšpektoráte konkrétneho okresu. Zároveň skončí stav, že EČV vozidla je závislé na okrese bydliska vlastníka vozidla.

V ďalšom kroku je možné uvažovať aj o zmene symboliky a dizajnu EČV. Je to však zmena, ktorá presahuje možnosti poslaneckého návrhu a nie som presvedčený o akútnej potrebe takejto zmeny.

Najmä väčšie mestá zavádzajú novú parkovaciu politiku, neskomplikuje to databázy, ktoré majú vytvorené?

Dnes parkovacia politika nefunguje, že niekto chodí po ulici a pozerá očami na EČV. Elektronickými systémami sa porovnáva EČV s databázou vozidiel s oprávnením parkovať. Spomínané zmeny nebudú mať žiadny negatívny vplyv.

Ak parlament zákon schváli, od kedy bude novela platiť? Kedy si budeme tak môcť ponechať prvú značku?

Ak všetko dobre pôjde, návrh by mohol byt finálne schválený ešte pred letom. Následne budú mať dopravné inšpektoráty pol roka na prípravu a zapracovanie zmien a zákon by mal byť účinný od 1. 1. 2022.

Viem o Vás, že Vám je táto téma veľmi blízka.

Doprava a špeciálne automobily sú mojou srdcovkou. Dlho som pracoval na importérstve jednej americkej značky. Naše zákony potrebujú ešte množstvo ďalších zmien, aby boli k vlastníkom vozidiel prívetivejšie. Motoristov by potešili určite menšie značky.

Úpravu žiada aj povinné zmluvné poistenie. Mnoho áut – napríklad veteránov, alebo sezónnych motoriek platí poistné po celý rok, hoci tak prakticky nejazdí. Tam vidím priestor na ďalšie úpravy.

Marián Viskupič

  • zakladajúci člen strany Sloboda a Solidarita (SaS)
  • marec 2020 – súčasnosť
    predseda Výboru NR SR pre financie a rozpočet
  • júl 2019 – súčasnosť
    poslanec NR SR
  • 11/2017 – súčasnosť
    poslanec Trnavského samosprávneho kraja
  • 12/2017 – 07/2019
    riaditeľ Úradu BSK
  • 2013 – 2017
    riaditeľ popredajných služieb v Summit Motors Slovakia a Summit Motors Bratislava
  • 2002 – 2010
    manažér v Summit Motors Slovakia a Summit Motors Bratislava

red, tv, foto: archív tv, shutterstock



Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By Admin
Load More In Ekonomika

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

VISKUPIČ: Predčasné voľby sú jediným riešením

Za SaS môžem povedať, že predčasné voľby sú v tejto vypätej situácii jediným riešením, chc…