Domov Ekonomika Obstarali rušne mimoriadne draho, štát príde o desiatky miliónov

Obstarali rušne mimoriadne draho, štát príde o desiatky miliónov

0
0

Prenájmom získa železničný dopravca rušne o 1 – 1,5 roka skôr, zaplatí však za to milióny navyše. Na rozdiel od nákupu na úver to umožní šéfovi parlamentu a SNS Andrejovi Dankovi, ktorý ovláda ZSSK, chváliť sa s novými rušňami pred voľbami.

To je zrejme hlavná príčina, prečo sa firma rozhodla pre zjavne nevýhodnejšiu alternatívu.

Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) podpísala minulý týždeň mimoriadne nevýhodný obchod na prenájom 10 rušňov typu Vectron na desať rokov.

Zaplatí zaň až 58,7 milióna eur a po desiatich rokoch bude musieť všetky rušne vrátiť lízingovej spoločnosti S Rail Lease, od ktorej si ich prenajíma, čo znamená, že potom si bude musieť rušne znovu prenajať alebo si ich kúpiť.

Elektrické lokomotívy ZSSK, ktorých má vyše 100, sú totiž dosť staré a bude ich treba postupne nahradiť.

Rušeň sa dá kúpiť za 4 milióny

Oveľa výhodnejšie ako prenájom je ich nákup či už z vlastných zdrojov alebo na úver. Cena takýchto lokomotív sa totiž pohybuje od 4 do 4,5 milióna eur za kus.

Napríklad rakúsky železničný dopravca ÖBB ide podľa denníka Pravda kúpiť 30 Vectronov za 120 miliónov eur. Ak by si teda desať Vectronov kúpila za takýchto podmienok aj ZSSK, tak by za desať kusov zaplatila 40 mil. eur.

Poslanec OĽANO Ján Marosz odhadol, že údržba týchto mašín by slovenského dopravcu vyšla na prvých desať rokov na 9 až 13 mil. eur. ZSSK tvrdí, že by to bolo viac, a to až 29,2 miliónov eur.

Odborníci českých železničných osobných dopravcov hovoria, že suma ZSSK je výrazne nadsadená. Ak by sme však predsa len vychádzali z čísel ZSSK, aj v takom prípade by bol prenájom rušňov oveľa nevýhodnejší ako ich nákup na úver.

Poďme si to porovnať krok po kroku. Za prvých 10 rokov sa náklady na prenájom vyšplhajú minimálne na 58,7 milióna eur. Nákup rušňov, ktorých životnosť je minimálne 30 rokov, na úver by pri úrokovej sadzbe 3 percentá vyšiel na 43,1 milióna eur, z čoho úroky sú 3,1 mil. eur.

Ak k tomu pripočítame aj údržbu z odhadov ZSSK, spolu je to 72,3 mil. eur. Po prvých desiatich rokoch to vychádza, že prenájom je lacnejší o 13,6 milióna eur.

Vtip je však v tom, že v alternatíve za prenájmom musíme všetkých desať rušňov vrátiť, kdežto pri nákupe na úver rušne zostávajú „doma“.

Prenájmom stratíme desiatky miliónov

Prichádza na rad druhých desať rokov. Čo urobí ZSSK? Bude si musieť znovu rušne prenajať. Predpokladajme, že to bude znovu 58,7 milióna eur. V úverovom variante počítame už len s nákladmi na údržbu 29,2 milióna eur (rozdiel je 29,5 milióna eur).

Po 20 rokoch sa tak bilancia obracia. Úverový variant je výhodnejší o 15,9 milióna eur. Predpokladajme ďalej, že 20 rokoch si ZSSK znovu rušne prenájme za rovnakú sumu.

Nevýhodnosť prenájmu sa zvýši znovu o rozdiel medzi cenou prenájmu a nákladmi na údržbu, teda o 29,5 milióna eur. Celková bilancia teda znie: za 30 rokov potenciálneho prenájmu zaplatíme 176,1 milióna eur.

Keby sme to kupovali na úver a k tomu prirátali aj údržbu na celých 30 rokov, tak by sme sa dopracovali k sume 130,7 milióna eur. ZSSK tvrdia, že ak by si rušne kupovali, museli by ich kúpiť až 12 kusov, aby mali zálohu.

To však nie je pravda. ZSSK má zhruba 100 elektrických rušňov, z ktorých 10 môže premávať rýchlosťou viac ako 160 km/h. Rezervu teda má vo vlastnom majetku a nie je potrebné kupovať dva rušne navyše.

Ján Bystriansky, foto: slovakrail.sk

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Ekonomika

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Superpotraviny nemusíme dovážať len spoza hraníc

Potraviny s vysokým obsahom vitamínov a minerálov označujeme pojmom superpotraviny. Množst…