Zahraničie Nemecko trvá na prísnych hraničných kontrolách. Rukojemníkmi sú nielen kamionisti Publikované 23. februára 2021 0 0 Jednotný trh EÚ je aj v čase koronakrízy chrbticou slovenskej ekonomiky. Zachovanie plynulého cezhraničného pohybu tovarov je preto v našom životnom záujme. Sprísňovanie hraničných režimov v Európskej únii, ktoré súvisí so šírením nových, nebezpečnejších mutácií koronavírusu, sa začína negatívne prejavovať aj na plynulosti prepravy tovarov. PREČÍTAJTE SI TIEŽ: KLUS: Koronavírus za nás migračné výzvy nezdolá Na dianie sa už začínajú s obavami pozerať aj viaceré slovenské podniky a obchodné reťazce, pretože prísne reštrikcie čoraz viac ohrozujú ich výrobu a zásobovanie. Slovenská diplomacia vyzýva na zmenu Už od polovice februára rezonujú najmä reštrikcie pri vstupe do Nemecka. Od cezhraničných prepravcov a vodičov nákladnej dopravy, vrátane tých zo Slovenska, vyžadujú povinnú registráciu a negatívny test na COVID-19 nie starší ako 48 hodín. Rezort diplomacie SR preto volá po zmiernení týchto ťažko realizovateľných opatrení a varuje pred možným spustím dominového efektu v celej EÚ. „Prijímanie neprimeraných opatrení a vytváranie prekážok v ťažkých časoch pandémie ochorenia COVID-19, ktorú tak či tak sprevádza množstvo obmedzení, je len ďalšou hrozbou pre dodávateľské reťazce. Práve za účelom zaručenia nepretržitého fungovania jednotného trhu sme zaviedli tzv. green lanes, teda zelené jazdné pruhy. Od vodičov nákladnej dopravy by sa nemalo vyžadovať príliš komplikované predkladanie rôznych potvrdení či negatívnych testov, samozrejme, okrem identifikácie či vodičského preukazu,“ vysvetľuje štátny tajomník MZVEZ SR Martin Klus. PREČÍTAJTE SI TIEŽ: V boji s koronavírusom EÚ nepoľavuje. Prioritou je urýchlenie dodávok vakcín Tému otvoria aj lídri EÚ Dodáva, že ak by sa podobnou cestou ako Nemecko vybrali napríklad aj krajiny Beneluxu či Francúzsko, tak by to mohlo veľmi vážne zasiahnuť funkčnosť vnútorného trhu EÚ a spôsobiť až kolaps niektorých spoločností. „A to si nemôže dovoliť nielen Slovensko či Česko, ale ani samotné Nemecko, keďže sme ekonomicky veľmi prepojení, obzvlášť automobilovým priemyslom. Preto nesúhlasíme s obmedzeniami, v dôsledku ktorých dochádza k ohrozeniu dodávateľských reťazcov a vyzývame na skoré riešenie problému v záujme zachovania plynulosti cezhraničného pohybu tovarov,“ hovorí Martin Klus. Tieto výhrady za slovenskú diplomaciu pripomenul aj počas minulotýždňovej videokonferencie hlavných koordinátorov európskych tém (šerpov) lídrov vlád skupiny takmer dvadsiatich tzv. like-minded, teda podobne zmýšľajúcich štátov Únie. Keďže s postupom Nemecka nesúhlasí ani Európska komisia či ďalší európski lídri, téme sa budú venovať aj hlavy štátov a šéfovia vlád krajín EÚ na mimoriadnom videosummite koncom februára. md, foto: TASR/AP