Domov Slovensko Piata automobilka na Slovensku? Pozor na podvodné výkupy pozemkov na východe!

Piata automobilka na Slovensku? Pozor na podvodné výkupy pozemkov na východe!

0
12

Je nesporné, že najmä za posledných 15 rokov je máloktorá krajina v strednej Európe tak úspešná pri získavaní nových automobiliek ako práve Slovensko. Históriu začal začiatkom 90-tych rokov písať Volkswagen, o desaťročie neskôr sa pridal Peugeot – Citroën nasledovaný KIA Motors, nuž a naposledy to bola indicko-britská automobilka Jaguar – Land Rover. Zdá sa však, že tento zoznam nie je definitívny.

Práve tento týždeň Ministerstvo hospodárstva SR predložilo vláde na schválenie žiadosť o vyvlastnenie pozemkov o rozlohe viac ako 250 hektárov v Haniske pri Košiciach, čo s najvyššou pravdepodobnosťou súvisí s dlhodobo očakávaným príchodom nemeckej automobilky BMW na Slovensko.

BMW

Nemecká automobilka BMW začala svoju výrobu v roku 1916 pod názvom Rapp Motorenwerke podľa zakladateľa Karl Friedrich Rapp. Po jeho odchode zo spoločnosti o rok neskôr, bola premenovaná na Bayerische Motoren Werke (BMW).

Pôvodne sa jednalo o fabriku na výrobu lietadlových motorov, ktorá zaznamenala počas 1. svetovej vojny, vďaka objednávkam nemeckých ozbrojených síl, veľký rozmach. Po vojne na základe Versailleskej zmluvy musela výrobu obmedziť, a tak sa pri živote udržovala výrobou farmárskych zariadení, doplnkov do domácností a železničných bŕzd.

V roku 1923 začala fabrika vyrábať motocykle. Autá sa začali vyrábať v roku 1928 po tom, čo BMW odkúpila inú automobilku. V 30-tych rokoch vyrábala spoločnosť opäť lietadlové motory pre Luftwaffe. Počas druhej svetovej vojny boli výrobné haly BMW bombardované, tie čo sa zachovali boli zatvorené po vojne. BMW sa preorientovala na výrobu hrncov, panvíc ale aj bicyklov. Výrobu motocyklov mohla fabrika obnoviť v roku 1947, automobilov v roku 1952.

Dnes automobilka s hlavným sídlom v Mníchove a množstvom fabrík po celom svete produkuje milióny áut ročne (2,5 milióna v roku 2017), ale aj motocyklov (165 tisíc v roku 2017) a jej vývoj sa sústreďuje na autá budúcnosti (103 tisíc elektrifikovaných áut v roku 2017). Svoje fabriky otvorilo BMW zatiaľ v 14 krajinách po celom svete.

Sídlo BMW v Mníchove

Prečo BMW a prečo k nám?

Fabrika BMW dominantne vyrábajúca v Dingolfingu, najmodernejšou výrobňou v Lipsku, ale aj najvyššou produkciou v Južnej Karolíne dlhodobo patrí medzi technologických lídrov v kvalite automobilov aj prinášaní technologických noviniek na trh áut.

Je asi nepotrebné pripomínať, že aj popri vysokom dopyte v Európe, je vôľa po kúpe týchto automobilov veľmi vysoká aj v iných častiach sveta; a to nielen v Severnej a Južnej Amerike, ale najmä v Rusku a východnej Ázii.

Dlhoročné plány automobilky BMW postaviť výrobný závod v blízkosti Moskvy prednedávnom stroskotali, preto dnes táto situácia hrá do karát najmä Slovensku, ktoré ťaží z prijatia eura a v neposlednom rade aj zo schopnosti prekladať automobily na širokorozchodnú železnicu smerujúcu do Ruska a východnej Ázie.

Skrytá stránka veci je tá, že tak, ako v minulosti Volkswagen, aj BMW postaví takzvaný „rozkladací závod“, kde ide o to, že autá sa vo fabrike vyrobia, následne sa demontujú na súčiastky, prevezú do Ruska a tam znovu zmontujú na celé auto, ktoré pôjde do predaja.

Dôvod tohto zdanlivo zložitého prevozu je jednoduchý – v Rusku sú v súčasnosti uvalené clá na dovážané hotové výrobky, avšak keď ich do Ruska doveziete po súčiastkach, platí sa rádovo nižšie clo, čo zabezpečí to, že auto je oveľa lacnejšie.

Kde zoženú zamestnancov?

V časoch, keď existuje nevyvrátiteľný fakt, že Slovensko trpí na nedostatok zamestnancov najmä v automobilovom priemysle, o čom hovoria vládne materiály, ktoré si kladú za výsledok zabezpečiť minimálne 12 000 kvalifikovaných zamestnancov pre automobilový priemysel do roku 2020 (tento cieľ nie je reálny), BMW to riskne.

Dá sa preto očakávať to, že nový závod BMW nebude môcť fungovať na báze nízkych platov (čo sa samozrejme od tak renomovanej automobilky ani neočakáva), alebo tým konečne naštartuje hĺbkovú reštrukturalizáciu U. S. Steel Košice tým, že košický oceliarsky gigant bude čiastočne nútený začať s utlmovaním výroby ocele ale zároveň aj s investovaním do výroby oceľových častí použiteľných v automobilovom priemysle.

Je iba prirodzené, že závod BMW, ktorý by v budúcnosti mohol na Slovensku vyrábať až 300 tisíc áut ročne a mohol by (iba priamo v závode) zamestnať skoro 4 000 zamestnancov, bude významným spôsobom tlačiť na výšku platov zamestnancov v košickom regióne, kde už dnes nezamestnanosť dosahuje iba zhruba 9 %.

Špekulanti už zbroja

Ako to už býva zvykom na Slovensku, aj príchod tak významného investora ako je Jaguar – Land Rover alebo BMW sa snažia využiť jednotlivci alebo skupinky zo štátnej správy, ktorí využívajú prístup k informáciám, ku ktorým nemajú prístup bežní slovenskí občania.

Asi netreba pripomínať kauzu výkupu pozemkov v Nitre, kde sa skupina obchodníkov s pozemkami dostala k informáciám o tom, ktoré pozemky majú byť vykúpené pre automobilku Jaguar – Land Rover.

Od roku 2015 tak má prokuratúra plné ruky práce, keďže sa na ňu obrátili pôvodní vlastníci pozemkov po tom, čo vyšlo najavo, že boli okradnutí o nemalé finančné zisky pri predaji pozemkov. Verejne sa vtedy hovorilo o tom, že mali byť okradnutí o zhruba 2 milióny eur.

Mechanizmus pre rýchly zárobok týchto skupiniek je veľmi jednoduchý – najprv špekulanti vykúpia pozemky o ktorých, na rozdiel od bežných občanov už vedia, že tam má stáť automobilka a následne tieto pozemky predajú za niekoľkonásobne vyššiu cenu štátnej organizácii. Zisk býva v tomto prípade 10 až 40 násobný!!!

Odporúčania pre občanov:

Je možné očakávať, že skupinka podnikavých špekulantov si dnes už brúsi zuby na pozemky, kde by mal najnovší automobilový závod stáť. Podarilo sa nám skontaktovať sa so špecialistom na výkup pozemkov, ktorý v minulosti vykupoval pozemky pod fabrikou KIA. Ten nám povedal niekoľko odporúčaní pre občanov vlastniacich pozemky, aby sa nestali obeťou špekulantov a o svoje pozemky neprišli lacno:

  1. Na mieste vlastníkov pozemkov si dajte mimoriadny pozor, aby ste predávali pozemky priamo štátnej organizácii InvEast SK, s. r. o. (ide o organizáciu na 100 % vlastnenú štátom) a nikomu inému (najmä nie ľuďom, ktorí sa budú tváriť ako sprostredkovatelia kúpy pozemkov pre InvEast SK, s. r. o.).
  2. Dajte si tiež pozor predovšetkým na špekulantov, ktorí teraz začnú kupovať pozemky v katastroch Geča, Čaňa, Sokoľany, Haniska, Valaliky, Košice II – kataster Šaca.
  3. Nesúhlaste s cenou, ktorá Vám príde ako návrh od štátnej organizácie InvEast SK, s. r. o. Do 12 dní odo dňa doručenia návrhu na kúpu pozemku im pošlite list, že chcete adekvátnu cenu zodpovedajúcu tomu, že štát bude tieto pozemky predávať strategickému investorovi.
  4. Zdieľajte zoznam pozemkov, o ktoré by sa mohlo jednať a upozornite na to svojich rodinných príslušníkov a známych. Naša redakcia ako príspevok k boju proti korupcii uverejnila na tejto stránke – www.tyzdennikkoment.sk kompletný zoznam pozemkov, ktoré chce štát vyvlastňovať a kúpiť.

Úloha štátu, alebo ako ďalej…

Je nesporné, že príchod takých automobilových gigantov ako je Jaguar alebo BMW je vždy na Slovensku veľkou udalosťou a pre Slovensko ako také veľkým úspechom.

Je ale otázkou, či zástupcovia štátu vedia (mimo výkupu pozemkov a vybudovania ciest okolo závodu) spraviť všetko preto, aby takéto závody pôsobili v stabilnom prostredí zákonov, poplatkov či iných povinností, ale aj práv.

Súčasná nestabilita podnikateľského prostredia, akútny nedostatok pracovnej sily, vysoká cena práce vo vzťahu k neustále sa znižujúcej produktivite práce a absolútne vyhorenie ministerstva školstva pri podpore výskumno-vývojových projektov automobiliek financovaných zo štátu totiž nahráva tomu, aby Slovensko nijako nepokročilo v budovaní ekonomiky založenej na vyššej pridanej hodnote a teda aj vyšších platoch.

Slovensko už na rozdiel od roku 2016, kedy sa košická skupinka pôsobiaca na ministerstve hospodárstva „zabudla“ rozprávať s významnými výrobcami elektrotechniky ako SAMSUNG, ktorí sú dnes na odchode, nemá veľmi na výber.

Dnes už záleží iba na tom, či sa štát sústredene (žiaľ bohu aj prostredníctvom ministra hospodárstva, ktorý, okrem predaja dreva, hospodárstvu rozumie iba málo) podujme na podporu automobilového priemyslu, ktorý dnes živí svojimi daňami a zamestnanosťou celý štát, alebo nie.

A ide iba o BMW? Nie. Tu totiž ide o zásadnejšiu vec, ktorou je otázka, či Slovensko v nasledujúcich rokoch prekročí vlastný tieň montovne Európy alebo vytvorí podmienky, v ktorých sem špičkové závody a výrobcovia ako BMW budú radi chodiť nielen kvôli počtu vyrobených áut, ale aj kvôli vytváraniu ich dizajnu či vývoju.

Ale o tom si už z článku každý čitateľ spraví názor sám…

Tu nájdete kompletný zoznam pozemkov, ktoré sú v hre pre vyvlastnenie v prospech nového závodu.

KATASTRÁLNE ÚZEMIE ČAŇA

KATASTRÁLNE ÚZEMIE GEČA

KATASTRÁLNE ÚZEMIE HANISKA

KATASTRÁLNE ÚZEMIE SOKOĽANY

KATASTRÁLNE ÚZEMIE ŠACA

KATASTRÁLNE ÚZEMIE VALALIKY

Martin Sokol, foto: depositphotos

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By Admin
Load More In Slovensko

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

KOMENT 44/18: Problém migrácie opäť rozdeľuje spoločnosť – slovenskú aj svetovú

Migračná kríza už nemá takú intenzitu ako v roku 2015, avšak ešte stále spôsobuje rozkol m…