Domov Slovensko Amaterizmus nás pripravuje o významné investície. Chcete zarobiť minimálnu mzdu za menej ako tri hodiny? Pracujte ako dodávateľ Ministerstva hospodárstva SR na projekte neexistujúcej investície!!

Amaterizmus nás pripravuje o významné investície. Chcete zarobiť minimálnu mzdu za menej ako tri hodiny? Pracujte ako dodávateľ Ministerstva hospodárstva SR na projekte neexistujúcej investície!!

0
0

Slovensku sa vraj ekonomicky darí ako nikdy predtým. To však ešte viac zvýrazňuje rozdiely medzi jednotlivými regiónmi. Aj východ však mal konečne šancu na veľké investície. Bohužiaľ, to by na kľúčových postoch nemohli sedieť ľudia, ktorí neboli schopní dotiahnuť príchod významných investorov do úspešného konca. Za necelý mesiac prišiel strategický park Haniska pri Košiciach o dve obrovské investície. Prečo?

Ešte 20. apríla vyhlásila vláda na svojom rokovaní priemyselný park Haniska pri Košiciach za strategickú investíciu. Už vtedy sa šepkalo, že by sa park mohol stať domovom závodu známej nemeckej automobilky BMW (ako prvý o tom informoval týždenník Koment, ktorý okrem iného upozorňoval na to, aby si majitelia konkrétnych pozemkov dali pozor na podvody pri ich vykupovaní).

Minister hospodárstva Peter Žiga po spomínanom rokovaní vlády prezradil, že ide „asi o piatich potenciálnych investorov, ktorým máme záujem poskytnúť toto územie.“

Koncom mája tohto roku už bol minister financií Peter Kažimír na diskusnom fóre Hospodárskych novín o čosi konkrétnejší: „Bojujeme o ďalšiu automobilku, ktorú každý pozná a na jej vozidlách mnohí jazdíte.“

Pre úplnosť dodajme, že okrem BMW sa v kuloároch v súvislosti so strategickým parkom Haniska hovorilo aj o výrobcovi pneumatík LingLong, či o čínskom výrobcovi áut Zhi Dou.

Čo teda ministerstvo hospodárstva vybavilo?

Nič… Po tom, ako BMW v posledný júlový deň ohlásilo, že ide investovať radšej do maďarského Debrecína namiesto slovenských Košíc a LingLong ani nie mesiac na to ohlásil investíciu v Srbsku namiesto Slovenska, sa minister hospodárstva vo vzťahu k svojmu absolútnemu zlyhaniu v prípade BMW v rozhovore pre HN zmohol iba na konštatovanie, že „je faktom, že možnosť Maďarska podľa pravidiel EÚ poskytnúť až 50-percentnú investičnú pomoc oproti našim 35 percentám, mal zrejme pri rozhodovaní významnú úlohu.“

Ďalšou vágnou konštatáciou bolo, že v okolí Košíc nie je dobudovaná dopravná infraštruktúra, čo však samotný minister Žiga v rozhovore pre HN v podstate poprel: „Spomína sa infraštruktúra, ale cesty nezohrali zásadnú úlohu,“ povedal Žiga.

Opak je pravdou

Je samozrejmé, že v prípade vlastného zlyhania by každý minister hľadal výhovorky, prečo sa mu nepodarilo na Slovensko dotiahnuť investora takého významu ako je BMW.

Naviac, keď on sám je podpredsedom politickej strany, ktorá ho ako podpredsedu drží najmä kvôli tomu, že je z Košíc a to aj napriek minimálnym preferenčným hlasom (v posledných parlamentných voľbách v roku 2016 získal Žiga necelých 12 tisíc preferenčných hlasov, čo je oproti popredným predstaviteľom SMERu-SD ako Fico – viac ako 502 tisíc hlasov, Pellegrini – viac ako 193 tis. hlasov, či napríklad jeho stranícky podriadený Raši – cez 40 tisíc hlasov, podstatný rozdiel).

Taktiež ale nemožno opomenúť fakt, že oproti Žigovým výhovorkám stojí aj správa BMW o rozhodovaní o investícii, ktorá porovnáva Debrecín a Košice.

Práve v tej sa podľa nášho zdroja zo Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO), ktorá sa podieľala na prilákaní investície, hovorí o tom, že BMW považovalo za výhody Košíc oproti Debrecínu lepšiu dopravnú a energetickú infraštruktúru, kvalitnejšiu pracovnú silu a vôbec nerozhodovala výška štátnej podpory, pretože tú schvaľuje Európska komisia a už dnes je jasné, že BMW podporu vo výške 50 % investície nedostane ani u susedov.

Správa však údajne hovorí aj o inom a to je takpovediac amatérsky prístup slovenských verejných orgánov k rokovaniam s predstaviteľmi BMW.

Miestne orgány v Haniske tvrdili, že s nimi o investícii nikto nehovoril. O tom, že vláda plánuje vyhlásiť Hanisku za strategický park starosta obce Miloš Barcal nevedel.

„Priemyslu tu mám až-až. Skôr je problém s prírodou,“ povedal pre TV Markíza s tým, že požiadal ministerstvo o lepšiu komunikáciu. Zrejme to nepomohlo, pretože o tom, že vláda rokuje s BMW sa starosta podľa svojich vlastných slov dozvedel až po tom, čo BMW vydalo tlačovú správu, že na Slovensko nepríde.

Absolútne v kontraste so slovenskými pomermi je prípad maďarského Debrecína, kde primátor okamžite nominoval tím odborníkov, ktorí mali s BMW rokovať a navyše sa sám takmer všetkých rokovaní zúčastňoval aj napriek tomu, že Košice mali od začiatku výhodnejšiu pozíciu pri získaní investície.

Pre príklad ako je tomu na Slovensku nám náš zdroj zo SARIA prezradil, že keď sa mala priamo v Košiciach zúčastniť viceprezidentka BMW pani Wortmann, úradujúci zastupujúci primátor Košíc a kandidát na nového košického primátora Martin Petruško jej odkázal, že je na dovolenke. Keď sa nedá, tak sa nedá…

Aj z neexistujúcej investície sa dá urobiť biznis

Mohlo by sa zdať, že slovenského ministra hospodárstva Žigu strata investície BMW či LingLong v neprospech Košíc mrzí, lenže to už by sme neboli v slovenskej realite, kde sa aj v tieni neúspešných projektov dajú nehospodárne vynakladať peniaze v miliónoch.

Slovenská vláda v apríli 2018 schválila významnú investíciu pre spoločnosť InvEast SK, s. r. o., ktorá mala ako spoločnosť vlastnená slovenským ministerstvom hospodárstva vybudovať tzv. strategický park pre príchod investorov do Košíc.

Konateľom sa stal Branislav Valovič, ktorý v minulosti veľmi zvláštne pôsobil v Národnej agentúre pre rouvoj malého a stredného podnikania, následne na Envirofonde a podľa informácií z vnútra SMER-SD je považovaný za „Žigovho človeka“.

Jeho meno sa spája s viacerými kauzami. V rokoch 2007-2011 pôsobil ako riaditeľ sekcie štrukturálnych fondov v Národnej agentúre pre podporu malého a stredného podnikania, ktorá sa koncom roka 2010 neslávne preslávila podozreniami z tunelovania európskych zdrojov („kauza NADSME“) najmä počas prvej Ficovej vlády, kedy bol Peter Žiga štátnym tajomníkom na ministerstve hospodárstva, pod ktoré agentúra patrila.

Po odchode z agentúry sa Valovič stal zástupcom riaditeľa magistrátu mesta Košice zodpovedný za eurofondy. Problémom bolo, že vtedajší košický primátor a dnes vicepremiér v Pellegriniho vláde Richard Raši ho na takúto dôležitú funkciu vybral bez oficiálneho konkurzu.

V roku 2016 sa zas Valovič stal konateľom ďalšej štátnej spoločnosti patriacej pod ministerstvo hospodárstva – MH Invest II, s.r.o. Od minulého roka zas Valovič sedí v dozornej rade spoločnosti MH Manažment, a.s.

Valovič od začiatku svojho pôsobenia v InvEast SK, s.r.o. s posvätením vedenia ministerstva hospodárstva absolútne neváhal a aj napriek tomu, že žiadna nová veľká investícia do Košíc nepríde, minul už takmer 1,3 milióna eur za prieskumné práce, výkupy pozemkov a za právne služby.

Dlhý odpočet nezmyselnej firmy ministerstva hospodárstva sa začína dodaním služieb, ktoré sa v následne objednaných službách opakujú. Lahôdkou sú zmluvy na správu dátovej základne za takmer 40 tisíc eur, ktorých dodávateľom je INTERPRESS SLOVAKIA, spol. s.r.o.

Rovnako ako predchádzajúce služby ani v tomto prípade nie je jasné, prečo takéto služby dodáva externá firma. A vôbec, nie je úplne zrejmé, prečo vlastne minister hospodárstva obstaráva služby za takmer 1,3 mil. eur, keď výkony smerujúce k získaniu investície by mali vedieť zabezpečiť jeho zamestnanci, keďže na tento účel bola štátna firma založená.

Príkladom je obstaranie právnych služieb. Zmluva podpísaná so spoločnosťou Ružička Csekes, s.r.o. priznáva dodávateľskej spoločnosti rekordnú hodinovú sadzbu takmer 179 eur, a to za každú začatú hodinu.

Inak povedané – keď bude chcieť InvEast SK, s. r. o. napríklad zamestnať nového zamestnanca, za právne úkony spojené s tým jej bude advokátska kancelária fakturovať za hodinu práce 179 eur.

Rozmenené na drobné, spomenutá spoločnosť môže minimálnu mzdu (480 eur) zarobiť za menej ako tri hodiny práce, čo priamo vyvoláva pochybnosti o transparentnosti dodávania takýchto právnych služieb.

Minister hospodárstva SR Peter ŽŽiga.

Najväčšie pochybnosti

Azda najväčšie pochybnosti, ktoré vznikajú v prípade priemyselného parku Haniska, sú spojené s obstarávaním služieb prieskumu a geológie.

Keďže sa všetko deje bez vysvetlenia verejnosti (ako bolo spomenuté vyššie, ani len starosta obce nemá informácie od ministerstva hospodárstva), nikto nevie načo tieto prieskumné a geologické služby slúžia.

Pochybnosť celej veci dodáva aj fakt, že mnohé zazmluvnené spoločnosti pôsobili už aj na Ministerstve životného prostredia, a to pres- ne v období, keď bol ministrom práve Peter Žiga.

Spoločnosť HES-COMEGO, spol s.r.o., ktorá s InvEast SK podpísala zmluvu na takmer 150 tisíc eur, podpísala s ministerstvom životného prostredia v rokoch 2012-2016 zmluvy za takmer 7,7 milióna eur.

Spoločnosť KREATOR plus s.r.o získala od rezortu životného prostredia v spomínanom období kontrakty v hodnote takmer 130 tisíc eur a od InvEast SK už takmer 100 tisíc eur.

Takto by sme mohli pokračovať aj v prípade spoločností ISPO spol. s.r.o. inžinierske stavby, EKOCONSULT-enviro, a.s., Geo-Kart, s.r.o., Riazanská – invest, s.r.o. a špecifickým prípadom je aj podnikateľ v agrorezorte z Hanisky František Oravec, ktorému sa v biznise so štátom darí náramne, keď za posledné roky podpísal s rôznymi štátnymi agentúrami patriacimi pod ministerstvá pôdohospodárstva, hospodárstva a životného prostredia zmluvy za takmer 7,5 milióna eur.

Prečo nie BMW a prečo sa nám nebude dariť ani pri iných investíciách

BMW bolo pre východ veľkou príležitosťou.

Na zlyhaní pri vyjednávaní o investícii vybudovania závodu BMW v Košiciach sú smutné tri veci. Prvou je, že do prvého radu vyjednávačov o investícii radíme ľudí ako je súčasný minister hospodárstva Peter Žiga, súčasný šéf Slovenskej agentúry pre rozvoj investícií a obchodu Róbert Šimončič, či úradujúci primátor a kandidát na primátora Košíc Martin Petruško.

Predsa aj čelní predstavitelia BMW pri podobných jednaniach vedia s kým rokujú. Že oproti nim sedí človek, ktorého firmy sú podozrivé z krátenia daní, či človek, ktorý je podľa verejne dostupných zdrojov bývalý člen ŠTB a nominant Juraja Širokého, či človek, ktorý pred významným investorom uprednostní dovolenku.

Druhou je absolútna netransparentnosť vyjednávaní, ktoré od zahájenia procesu rokovaní až po obstarávanie vyvolávajú veľké pochybnosti nielen o hospodárnosti vynakladania štátnych peňazí u slovenskej verejnosti, ale môžu byť aj zásadným momentom, prečo sa BMW rozhodlo tak, ako sa rozhodlo.

Pritom tiež vyvolávajú v investorovi zásadnú otázku, a to či aj v ďalších procesoch pôsobenia BMW na Slovensku by boli konfrontovaní s pôsobením miestnych, napr. košických a iných šéfov.

Nuž a poslednou je to, či cielená podpora investície vysokej technologickej, vedomostnej a zručnostnej úrovne, akou sa mohlo stať BMW, môže byť prostriedkom na možné súkromné obohacovanie štátnych úradníkov…

Martin Sokol, foto: SITA, depositphotos

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Slovensko

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Superpotraviny nemusíme dovážať len spoza hraníc

Potraviny s vysokým obsahom vitamínov a minerálov označujeme pojmom superpotraviny. Množst…