Domov Zdravie Najvhodnejšie potraviny pre správne naštartovanie dňa

Najvhodnejšie potraviny pre správne naštartovanie dňa

0
0

Raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa. Toto je jedna z najdôležitejších zásad zdravého životného štýlu. Tak ako je dôležité, aby sme raňajkovali, je dôležité aj to, ktorým jedlom svoj deň začneme.

Raňajky by mali tvoriť približne štvrtinu denného energetického príjmu človeka. Najdôležitejším princípom raňajok je ich vyváženosť. Práve v prvom jedle dňa by totiž človek mal prijať všetky dôležité látky ako proteíny, karbohydráty, vlákninu a tiež zdravé množstvo tukov.

Odhadnúť správny pomer všetkých týchto zložiek ale môže byť poriadny problém. Treba teda v prvom rade poznať, ktoré potraviny si ráno môžeme dopriať, a naopak ktorým by sme sa mali radšej oblúkom vyhnúť.

S jogurtom deň nezačínajte

Jogurt je rýchlou pochúťkou, po ktorej siahnu ľudia v prípade, že nemajú dostatok času na prípravu raňajok. Väčšina ho považuje za ideálny štart dňa.  Opak je však pravdou.

Jogurt a iné kyslomliečne výrobky sa zaraďuje do kategórie nevhodných raňajkových jedál. Po jeho zjedení na lačný žalúdok totiž kyselina chlorovodíková, ktorá sa nachádza v žalúdku, zabíja všetky mliečne baktérie.

Jednoducho povedané, jogurt na ráno neprinesie telu žiadny účinok. Siahnite po ňom až potom, keď váš žalúdok bude naplno rozbehnutý.

Ovocie, ktoré radšej vynechajte

Ovocie a zelenina tvorí dôležitú súčasť nášho jedálnička. V tejto súvislosti ale treba vedieť, že existujú niektoré druhy ovocia a zeleniny, ktoré nie sú na ráno tou najlepšou voľbou.

Spomedzi ovocia sa vyhnite hruškám a banánom. Hrušky totiž obsahujú celulózu, ktorá je dosť ťažko stráviteľná a môže podráždiť sliznicu prázdneho žalúdka.

V hruškách sa tiež nachádza surová vláknina, ktorá prázdny žalúdok podráždi. Raňajky by tiež nemali obsahovať banány, ktoré ako vieme, obsahujú veľké množstvo magnézia.

Práve rapídne zvýšenie magnézia zrána nie je pre naše srdce príliš dobré. Vyhnúť by ste sa ráno tiež mali citrusovým plodom, ktoré obsahujú veľké množstvo ovocných kyselín. Po ich zjedení sa môže objaviť pálenie záhy či dokonca žalúdočné vredy.

Zeleninu si odložte na neskôr

Jedným z najobľúbenejších druhov zeleniny sú paradajky. Veľa ľudí si ich dopraje práve na raňajky. To ale nie je najlepšia voľba. Paradajky totiž obsahujú kyselinu trieslovú, ktorá zvyšuje kyslosť žalúdka a môže spôsobiť vredové ochorenia žalúdka či dvanástnika.

Na skvelej chuti paradajok si teda pochutnajte radšej na desiatu či olovrant. Podobne je to v podstate u všetkých druhov zeleniny. Surová zelenina je bohatá na aminokyseliny, ktoré spôsobujú nadúvanie a pálenie záhy.

To pochopiteľne pre prázdny žalúdok spôsobuje nechcenú záťaž. Zeleninu si teda radšej zabaľte len do obedára.

Vajíčka stále inak

Ak sme vám zmarili všetky predstavy o ideálnych raňajkách, stále je tu tromf v podobe obľúbených vajíčok. Hoci sa hovorí o vysokom obsahu cholesterolu, pri vajíčkach to na telo nemá žiadny negatívny dopad.

Preto sú vajíčka ideálnym raňajkovým jedlom. Ich veľkou výhodou je, že ich je možné pripraviť na viacero spôsobov. Jedným z najobľúbenejších vajíčkových pokrmov je praženica.

Spojenie s cottage cheesom či bryndzou vytvorí skutočne zdravé, výdatné a navyše chuťovo dokonalé raňajky. Vajíčka je tiež možné pripraviť v podobe omelety, volského oka či nátierky.

Zdravá vláknina zárukou skvelého štartu

Pri ideálnych raňajkách sa zvyknú skloňovať potraviny ako celozrnné pečivo, cereálie alebo ovsené vločky. Ovsené vločky totiž dokonale ochraňujú sliznicu žalúdka od nepriaznivých účinkov kyseliny chlorovodíkovej.

Znižujú cholesterol, zlepšujú trávenie a navyše telu dodajú energiu, ktorú bude počas dňa potrebovať.

Ideálne je nechať vločky napučať cez noc v mlieku alebo vode a ráno si kašu dochutiť medom, hrozienkami, orechmi či sušeným ovocím. Skvelou voľbou je aj celozrnné pečivo so zdravou nátierkou.

Na prázdny žalúdok melón či čučoriedky

Hoci ráno nie je ideálnym časom na konzumáciu niektorých druhov ovocia ako banánov, hrušiek či citrusov, existujú aj také druhy ovocia, ktoré by v zdravých raňajkách nemali chýbať.

Hovoríme najmä o vodnom melóne, ktorý odvodnenému žalúdku poskytne potrebné tekutiny. Okrem toho sa v melóne nachádza lykopén, ktorý má pozitívne účinky na srdce a oči.

Aj čučoriedky, ktoré sú jedným z najzdravších druhov ovocia by mal každý aspoň občas zaradiť do ranného jedálnička.

Práve čučoriedky totiž zlepšujú pamäť, regulujú krvný tlak a dokážu tiež upraviť metabolizmus. Práve tieto výhody majú čučoriedky najmä vtedy, keď sa konzumujú s prvým jedlom dňa.

Čo (ne)piť na raňajky

Hoci už viete, čo by ste ráno mali a čo nemali jesť, dôležitou otázkou tiež zostáva, ktoré nápoje sú na ráno tými najvhodnejšími a ktoré naopak veľmi nie.

Prvou vecou, ktorou by ste mali začínať každý deň je pohár vody. Ten má dôležitú úlohu, a to opäť zavodniť organizmus. Či už zvolíte čistú vodu, nesladený kvalitný čaj alebo vodu s citrónom, je len na vás.

Mnohým sa v mysli vytvorí otáznik ohľadom obľúbeného kofeínového nápoja akým je káva. Mnohí totiž začínajú deň práve ňou. Káva je ráno fajn, pokiaľ ale nie je prvou vecou, s ktorou príde náš žalúdok do kontaktu.

Pozor si ale treba dávať aj na sladenie či na množstvo mlieka v nej. Určite by ste však mali ráno zabudnúť na sýtené a sladené nápoje, ktoré dráždia sliznicu a zhoršujú krvný obeh v žalúdku. To spôsobuje pomalšie trávenie, ktoré my ale naopak potrebujeme naštartovať.

puma, foto: depositphotos, internet

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Zdravie

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Maratón pod 2 hodiny! Kipchoge posunul hranice možného

Kenský vytrvalec Eliud Kipchoge ako prvý človek v histórii pokoril hranicu dvoch hodín na …