Domov Zdravie Nehádžte všetky tuky do jedného vreca

Nehádžte všetky tuky do jedného vreca

0
0

O tukoch sa všeobecne hovorí ako o zložke potravín, ktorej sa treba vyhýbať v prípade, že nechcete priberať. Toto tvrdenie je však len polopravdou. Tuky sú totiž dôležitým zdrojom energie a tiež chránia dôležité životné orgány v našom tele. Preto rozlišujeme medzi dobrými a zlými tukmi. Aký je medzi nimi teda rozdiel a v ktorých potravinách sa nachádzajú?

Tuky sú jedným zo základných stavebných prvkov nášho organizmu. Plnia množstvo dôležitých funkcií a zabezpečujú správne fungovanie nášho organizmu.

Tou azda najdôležitejšou je prísun energie. Medzi ďalšie patria napríklad tvorba hormónov, podpora rozpúšťania vitamínov A, D, E a K či vápnika.

Potrebujú ich aj dôležité orgány, ktoré sú vďaka nim chránené. Na druhej strane ale tuky zapríčiňujú zvyšovanie hladiny cholesterolu, riziko vzniku srdcovocievnych ochorení, rakoviny hrubého čreva či prostaty.

Treba však vedieť, ktoré tuky majú na organizmus dobrý účinok, a ktoré mu naopak škodia. Dôležité je naučiť sa ich rozoznávať, poznať medzi nimi rozdiel a tiež rozlišovať potraviny, ktoré sú ich zdrojom.

Dobré vs. zlé tuky

Najdôležitejším princípom pri pochopení tukov je ich rozdelenie na nasýtené a nenasýtené. Nasýtené tuky nachádzame najmä v živočíšnych produktoch.

Tie by mali tvoriť maximálne 10-percent celkového energetického príjmu človeka. V prípade, že ich organizmus prijíma viac, objavovať sa začnú vážne zdravotné problémy.

Medzi najčastejšie patria vysoký cholesterol, srdcovocievne ochorenia, nadváha, obezita či dokonca rakovina.

Na opačnej strane škály sa nachádzajú nenasýtené mastné kyseliny, ktoré by mali v našej strave dominovať.

Do tejto skupiny tukov zaraďujeme mono-nenasýtené a poly-nenasýtené mastné kyseliny, ktoré sa vyskytujú v potravinách v prirodzenej forme a na organizmus človeka majú prospešné účinky.

Okrem toho, že sú dôležitým zdrojom vitamínu E, pomáhajú aj pri regenerácii svalov, majú protizápalový účinok, pozitívny vplyv na srdce, cholesterol a celkový zdravotný stav.

Potraviny so zlými tukmi

Napriek tomu, že práve zlé tuky predstavujú pre náš organizmus najväčšie nebezpečenstvo, práve potraviny ich obsahujúce často uprednostňujeme.

U mnohých z nás sa nachádzajú na takmer každodennom jedálničku. Nasýtené tuky nachádzame v živočíšnych, ale tiež aj v rastlinných zdrojoch.

Ide najmä o tučné mäsá, ako hovädzie, bravčové a jahňacie, plnotučné mliečne výrobky, maslo, syry, zmrzliny či bravčovú masť.

Ešte viac nebezpečné ako nasýtené tuky sú trans-mastné kyseliny, ktoré je najlepšie z jedálnička vyradiť úplne. Ich rozdiel v porovnaní s predchádzajúcimi spočíva v tom, že tieto sa prirodzene v potravinách nenachádzajú, ale vznikajú až následnou tepelnou úpravou jedál.

Nachádzajú sa najmä vo vyprážaných jedlách, pečených koláčov a zákuskoch, pukancoch, zemiakových lupienkoch či polotovaroch. Ak sa chcete vážnym zdravotným komplikáciám vyhnúť, dôležité je tieto potraviny vyradiť úplne.

Potraviny so zdravými tukmi

Naopak viac by sa v našom jedálničku mali vyskytovať jedlá, ktoré síce tuky obsahujú, no tieto majú prívlastok nenasýtené.

Vyskytujú sa vo svojej prirodzenej forme a v zdravom pomere majú na organizmus len pozitívny vplyv. Tu treba rozoznávať medzi dvomi druhmi nenasýtených tukov.

Na jednej strane sú to mono-nenasýtené tuky, kde patrí kyselina palmitolejová či kyselina olejová, ktorá sa v menších množstvách nachádza v takmer všetkých potravinách.

Mono-nenasýtené mastné kyseliny by mali tvoriť približne 12-percent energetického príjmu. Tieto kyseliny sa nachádzajú najmä vo vajciach, rybách, rakytníkovom oleji alebo v olivovom oleji, orechoch a rôznych druhoch semien.

K zdravým tukom zaraďujeme aj poly-nenasýtené mastné kyseliny, známe aj ako esenciálne mastné kyseliny, ktoré sa poväčšine nachádzajú v rastlinných potravinách.

Tie by zas mali tvoriť 6 až 8-percent denného energetického príjmu. Sem zaraďujeme omega-3 a omega-6 mastné kyseliny, ktoré si naše telo nie je schopné vytvoriť samo.

Preto ich treba prijímať zo stravy. Dôležitým pravidlom pri ich príjme však ostáva dodržať správny pomer. Ten by mal predstavovať približne 1:3 v prospech omega-6 mastných kyselín.

Realita je však celkom iná. V strave u ľudí v súčasnosti prevládajú omega-6 mastné kyseliny, avšak predstavujú omnoho vyšší podiel, ako by mali.

Tie sú zastúpené napríklad v potravinách ako hydinové mäso, ovocie, sója, arašidy či vajcia.

Preto je nutné dbať na to, aby sa v našom jedálničku nachádzalo vyššie množstvo potravín obsahujúcich omega-3 mastné kyseliny. Sem patria napríklad ryby ako losos, sardinky, makrela či sleď, vlašské orechy, repkový olej, či chia semienka.

Mýtus zvaný nízkotučné potraviny

Určite sa každý z nás stretol s človekom, ktorý v domnienke, že nízkotučné potraviny sú ideálne pri diéte, siahol radšej po nich.

Tento trend vznikol v USA, avšak po niekoľkých desaťročiach, odkedy sa tieto potraviny objavili na našich pultoch, môžeme jednoznačne povedať, že ide o marketingový trik, ktorý vám štíhlejšiu postavu určite nezabezpečí.

Je síce pravdou, že v týchto potravinách sa nachádza nižšie percento tukov, avšak tieto sú nahradené sacharidmi.

Práve nízkotučné potraviny sú teda bohatým zdrojom sacharidov a to až v takom množstve, že to pre naše telo nie je celkom zdravé. Sacharidy totiž zvyšujú hladinu cukru v krvi, čo má následne za príčinu vznik obezity a ďalších pridružených ochorení.

Okrem toho sú nízkotučné mliečne potraviny zbavené aj kyseliny LCA, ktorá je jednou z najdôležitejších mastných kyselín, pretože pomáha pri spaľovaní tukov z tukových zásob.

Aby toho nebolo málo, pri výrobe nízkotučných potravín sa používajú umelé škroby, farbivá a iné prísady, ktoré sú pre náš organizmus viac nebezpečné ako zdravé tuky.

puma, foto: shutterstock, depositphotos

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By Admin
Load More In Zdravie

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Dlh Slovenska sa vrátil do sankčných pásiem

Európsky štatistický úrad Eurostat zvýšil hodnotu verejného dlhu Slovenska za rok 2019 o 0…