Domov Zdravie Ako sa mení stravovanie v zime

Ako sa mení stravovanie v zime

0
0

Stravovanie môže byť hotová veda. Existujú totiž potraviny, ktoré je možné jesť celoročne, ale aj také, ktorých kvalitu ovplyvňuje zmena ročného obdobia. Najmä v zime by sme mali do jedálnička zaradiť potraviny, ktoré zahrejú a pomôžu imunite. Od decembra do februára by sme sa mali tiež oblúkom vyhnúť takým potravinám, o ktorých si mylne myslíme, že sú zdravé.

Stravovanie v zime tiež súvisí s chladným počasím. Počas neho potrebuje telo prijať energiu, vďaka ktorej sa zohreje. Zohrievanie majú na svedomí potraviny, ktoré sú označované aj ako jang.

Naproti tomu potraviny jin, ktoré majú za úlohu telo ochladzovať, by sme z jedálnička mali v zimných mesiacoch vyškrtnúť. Nielen ochladzovanie organizmu predstavuje v zime nežiaduci efekt. Aj ich horšia kvalita robí z inak chutných a zdravých potravín presný opak.

Jahody nahraďte ananásom

Vábivá vôňa, skvelá chuť a univerzálne využitie. Také sú jahody, ktoré patria medzi najobľúbenejšie druhy ovocia. To ale platí hlavne v lete, kedy jahody zažívajú svoj sezónny vrchol.

V zime však vyzerajú celkom inak a aj ich chuť je neporovnateľne iná. Bledšia farba je spôsobená nízkym obsahom fytonutrientov, ale hlavne nízkym obsahom vitamínu C.

Ten sa z jahôd vytráca v dôsledku dlhej prepravy a náročnými podmienkami, ktorými si musia jahody prejsť, kým sa dostanú do regálov obchodov. Existuje však rovnako zdravá alternatíva, ktorej kvalita navyše v zime nie je ohrozená.

Ňou je ananás. Skvelá sladká chuť nie je jediným pozitívom tohto exotického ovocia. Obsahuje tiež obrovské množstvo vitamínov, vďaka ktorým efektívne bojuje proti rôznym chorobám, ktorým je v zime naše telo neustále vystavované.

Tradičnejším, no rovnako zdravým druhom ovocia je tiež jablko, ktoré sa vyznačuje vysokým obsahom vápnika, vitamínu C, draslíka, mangánu ale tiež rovnako dôležitých vitamínov A, B1, B2, B6 a vitamínu E.

Na to, aby ste všetky tieto dôležité látky skutočne prijali konzumujte jablko celé vrátane šupky, ktorá je po umytí jeho najzdravšou časťou.

Paradajky sa v zime zmenia na nepoznanie

Žiarivá červená farba, príjemná sladkastá chuť a nezameniteľná vôňa. To všetko robí z paradajok jednu z najobľúbenejších potravín. Kým ale v lete je ich vzhľad, chuť a vôňa bezchybná, zima z nich robí celkom inú potravinu.

Nielen, že na prvý pohľad vyzerajú a tiež chutia inak, aj obsah zdravých látok je oproti letnému obdobiu značne znížený. Preto je dobré nájsť alternatívu, vďaka ktorej telo dostane aj mimo leta to, čo potrebuje.

Pre to je tu cvikla, ktorú je možné použiť do polievok, ako hlavné jedlo, ale tiež chutnú a hlavne zdravú prílohu. Obsahuje veľké množstvo vitamínu C, vďaka ktorému má bohaté antioxidačné účinky.

Čučoriedky vymeňte za brusnice

Aj čučoriedky patria medzi druhy ovocia, ktoré by sme za iných okolností mohli len odporučiť. V zime je však situácia celkom iná. Od ich kúpy vás môže odradiť ich omnoho vyššia cena, ktorá navyše ani zďaleka neodráža ich kvalitu.

Tá je degradovaná kvôli dlhej preprave, v dôsledku ktorej sa z nich vytráca dôležitý vitamín C. Ak ich chcete nahradiť niečím rovnako zdravým, čo o kvalitu neprichádza ani v zime, siahnite po sušených brusniciach.

Či ich už budete maškrtiť pri pozeraní televízie, alebo si ich nasypete do ovsenej kaše či jogurtu je len na vás. Vaše zdravie sa vám ale určite poďakuje, keďže ich účinky sú skutočne výnimočné.

Posilňujú obranyschopnosť organizmu proti chrípke a pomáhajú tiež pri hnačkách, skleróze a menštruačných bolestiach. Navyše sú účinným antioxidantom vďaka vysokému obsahu vitamínu C, minerálnych látok a tiež stopových prvkov.

Pomáhajú tiež pri prevencii srdcovocievnych ochorení, znižujú hladinu cholesterolu a majú bohaté protizápalové účinky.

Chladné jin potraviny

Ako už bolo spomenuté, nielen horšia kvalita potravín, ale tiež ich chladivý účinok je v zime nie príliš žiaducim účinkom. Týmto účinkom sa vyznačujú jin potraviny, ktorým by ste sa v zime mali vyhýbať, alebo ich konzumáciu aspoň obmedziť.

Medzi také potraviny patria napríklad exotické druhy ovocia, čo sa týka najmä citrusových plodov. V ovocí by ste mali preto uprednostniť lokálne druhy, ktorých výhoda nespočíva len v tom, že ich chladivý účinok nie je tak silný, no ich kvalita nie je ohrozovaná dlhým prepravovaním.

Skvelou voľbou je tiež sušené ovocie, keďže vďaka sušeniu získava ovocie presne opačnú energiu jang. Podobne je to aj pri zelenine. To sa týka najmä čerstvej zeleniny v podobe šalátov či smoothies.

Medzi najchladnejšie potraviny, ktorým by ste sa v zime mali vyhnúť tým najväčším oblúkom, patria sladkosti. Práve cukor v nich obsiahnutý sa vyznačuje extrémne ochladzujúcimi vlastnosťami.

Zahrejte sa čajom či vývarom

Keď už viete, ktoré potraviny by ste mali v zimných mesiacoch obmedziť a aj to, po ktorých alternatívach môžete siahnuť, mali by ste vedieť aj to, ktoré potraviny sa v zime skutočne oplatí do jedálnička zaradiť.

Telo potrebuje v zime najmä zahriať. Preto v týchto mesiacoch mnohí siahneme po čajoch. Spomedzi nich treba vyzdvihnúť najmä čaj zázvorový.

Keďže ale  med a citrón, ktoré pri jeho príprave zvyčajne použijete majú energiu jin, nemali by ste to s ich množstvom príliš prehnať.

Ideálnym pokrmom v zime je tiež vývar, ktorý padne dobre za každých okolností. Je len na vás, či pripravíte zeleninový, kurací, hovädzí či slepačí. Hrejivý efekt má každý z menovaných.

Kyslá kapusta ako najlepšia voľba

Sezóna chutnej a zdravej zeleniny a ovocia je v zime dávno ukončená. Telo ale napriek tomu potrebuje látky, ktoré ho ochránia pred nepríjemným sychravým počasím a jeho nástrahami.

To zaručí obyčajne neobyčajná kyslá kapusta. Obrovské množstvo vitamínu C, ktoré sa v nej nachádza, podporuje imunitu, ktorá je v zimnom období náchylnejšia na baktérie a vírusy.

puma, foto: shutterstock

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Zdravie

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

ČAPLOVIČ: Sprítomnená minulosť

V karanténe doma ostáva veľa času na premýšľanie, uvažovanie. Starí Egypťania poznali len …