Domov Ekonomika Mýto bol podvod storočia. Štát stále oberá o milióny

Mýto bol podvod storočia. Štát stále oberá o milióny

0
0

Spravodlivosť je na Slovensku zatiaľ stále bezzubá. Potvrdzujú to aj závery Najvyššieho kontrolného úradu (NKÚ), ktorý skúmal prípad, ktorý by sme kľudne mohli nazvať podvodom storočia na Slovensku: mýtny tender. Kontrolóri zistili, že až takmer polovica peňazí, ktoré štát zinkasoval cez elektronické mýto, musel štát odviesť prevádzkovateľovi, súkromnej spoločnosti SkyToll. 

Od roku 2010, kedy začal u nás fungovať elektronický výber mýta, sme cez tento systém vybrali od majiteľov nákladných vozidiel nad 3,5 tony, bezmála 1,6 miliardy eur.

„Z toho odišlo za uvedené roky na účet spoločnosti SkyToll až 48 percenta, teda 760 miliónov eur. Táto suma bola už v roku 2018 vyššia o 44 miliónov eur ako bola pôvodná cena za komplexné služby výberu mýta.

Na účty iných zmluvných partnerov odišlo z výberu mýta 108 miliónnov eur a zvyšných 709 miliónov eur získala Národná diaľničná spoločnosť (NDS),“ uvádza sa v kontrolnej správe NKÚ.

Po zaplatení všetkých faktúr dodávateľom tak štátu zostáva na údržbu a prevádzku existujúcich diaľnic a výstavbu nových len 45 centov z každého jedného eura, ktoré sa z mýta vyberie.

To je žalostne málo. V takom Česku alebo Rakúsku je to výrazne pod 20 centov, čo znamená, že náklady na prevádzku sú v pomere k celkovým výnosom pod 20 percentami, kým na Slovensku je to takmer 50 percent.

A môže to byť ešte viac. „Zmluva umožňuje viaceré navýšenia ceny cez rôzne odmeny, dodatky či zohľadnenie miery inflácie,“ uvádza sa v záveroch kontroly NKÚ.

Prečerpávačka štátnych peňazí súkromníkom

Takýto biznis sa nedá nazvať inak ako prečerpávačka štátnych peňazí do súkromných vreciek. V plnej miere je zaň zodpovedný expremiér Robert Fico, ktorý vtedy vládol a Ľubomír Vážny, ktorý bol v tom čase ministrom dopravy.

Vtedajší minister dopravy Ľubomír Vážny

Verejné obstarávanie na elektronické mýto, ktoré sa začalo v roku 2007, skončilo fiaskom. Súťaže sa zúčastnili štyri firmy a ministerstvo dopravy vyradilo tri z nich s najnižšími cenami.

Zvíťazila ponuka konzorcia francúzskej firmy Sanef (SanToll) a cyperskej spoločnosti Ibertax, ktorá bola najdrahšia a až o 230 miliónov eur vyššia ako najnižšia ponuka firmy, ktorá bola vyradená.

Napokon sa zistilo, že za konzorciom stáli finanční žraloci z J&T a ružomberský podnikateľ Martin Fiľo, ktorý neskôr vlastnili až 90 percent mýtnej firmy.

Išlo to mimo

„Národná kontrolná inštitúcia na základe kontrolných zistení konštatuje, že systém distribúcie elektronického výberu mýta neplní svoj základný cieľ a len minimálne prispieva k výstavbe nových diaľnic a rýchlostných ciest.

Primárnym zdrojom financovania výstavby nových diaľnic a rýchlostných ciest naďalej ostávajú eurofondy s finančným príspevkom zo štátneho rozpočtu.

Kontrolóri v tejto súvislosti vidia riziko, ktoré sa môže výrazne prejaviť v prípade väčšieho zníženia, či ukončenia možnosti čerpania zdrojov z európskych fondov a Slovensko by tak nemuselo byť schopné generovať dostatok vlastných zdrojov na kľúčové verejné investície súvisiace s modernizáciou cestnej infraštruktúry,“ uvádza sa v správe NKÚ.

Ján Bystriansky, foto: SITA

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Ekonomika

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Superpotraviny nemusíme dovážať len spoza hraníc

Potraviny s vysokým obsahom vitamínov a minerálov označujeme pojmom superpotraviny. Množst…