Domov Ekonomika Stromček asi zbabral štátnu pomoc Jaguáru. Vyšetruje to EK

Stromček asi zbabral štátnu pomoc Jaguáru. Vyšetruje to EK

0
1

Európska komisia preveruje štátnu pomoc pre britskú automobilku, ktorá prišla do Nitry. Maslo na hlave za problémy okolo pomoci má zrejme splnomocnenec Viktor Stromček.

Poskytla slovenská vláda štátnu pomoc 125 miliónov eur pre firmu Jaguar Land Rover, ktorá stavia automobilový závod pri Nitre, oprávnene a neohrozila tak podnikanie konkurenčných firiem?

To je otázka, na ktorú nedávno začali hľadať odpoveď úradníci z Bruselu. Komisia bude skúmať, či je pomoc v súlade s pravidlami Európskej únie o regionálnej štátnej pomoci.

Ak by dospela k záveru, že je privysoká, bude musieť Slovensko otvoriť investičnú zmluvu a nanovo vyjednávať o podmienkach pomoci.

Investovať, no neškodiť

„Komisia dôkladne prešetrí, či plánovaná podpora zo strany SR je skutočne nevyhnutná na to, aby spoločnosť Jaguar Land Rover umiestnila svoju investíciu v Nitre, či je táto podpora obmedzená na nevyhnutné minimum, či nenarúša hospodársku súťaž a nepoškodzuje súdržnosť v EÚ,“ povedala po oznámení prešetrovania komisárka Margrethe Vestagerová.

Podľa nej je dobré, ak verejné investície stimulujú hospodársky rast, no „musíme sa vyhnúť škodlivej súťaži medzi členskými štátmi“.

Kto za to môže?

Za vybavovanie štátnej pomoci pre Jaguár, ako aj za riadenia celého investičného projektu v priemyselnom parku Nitra, je zodpovedný splnomocnenec vlády SR pre prípravu a realizáciu strategických parkov Viktor Stromček.

To, že veci nefungujú ako by mali a čelíme šetreniu zo strany Európskej komisie, je predovšetkým jeho zodpovednosť.

Na úrade vlády SR sa už zrejme nemohli pozerať ako Stromček nezvláda svoje poverenie, preto vláda vyčlenila na vybavovanie vecí v Bruseli ohľadne 125-miliónovej štátnej pomoci vyše 70-tisíc eur.

Splnomocnenec vlády Viktor Stromček (v strede)

„Je nepochopiteľné, aby si firmy vybavovali získanie viac ako 125 miliónov zo štátnej kasy za štátne peniaze,“ povedal vysokopostavený úradník Európskej komisie. To sa podľa neho doteraz „nestalo v žiadnej krajne Európskej únie“.

Sporné nie je iba pôsobenie Stromčeka v roli splnomocnenca vlády, ale aj to, či spomínaných 70-tisíc eur nie je v rozpore s pravidlami EÚ.

Tisícky miest

Celková výška investície do nového závodu Jaguár je 1,4 miliardy Eur. Fabrika by mala ročne produkovať okolo 150 tisíc automobilov. V závode bude pracovať asi tritisíc ľudí. Ďalšie tisícky nájdu prácu vo firmách, ktoré budú Jaguáru dodávať súčiastky, ale aj v oblasti rôznych služieb.

Obavy z odchodu automobilky pre prípadné zrušenie pomoci nie sú podľa týždenníka Trend namieste. Vypovedanie zmluvy by bolo podľa Trendu „krajným riešením, ktoré je vzhľadom na pokročilý stav investície veľmi nepravdepodobné“.

Čo hovoria pravidlá štátnej pomoci

Usmernenia Európskej komisie o regionálnej štátnej pomoci z roku 2014 umožňujú členským štátom podporovať investície na podporu hospodárskeho rozvoja a zamestnanosti v menej rozvinutých regiónoch. Podpora má spĺňať niekoľko podmienok:

  • musí mať skutočný stimulačný účinok – účinne nabádať príjemcov, aby investovali v konkrétnom regióne,
  • musí byť obmedzená na nevyhnutné minimum,
  • nesmie mať neprimerane negatívne účinky. Príkladom takýchto účinkov je vytváranie nadbytočných kapacít na upadajúcom trhu alebo udelenie pomoci vo výške, ktorá presahuje strop pomoci pre príslušný región,
  • nesmie odlákať investície z regiónu, ktorý je rovnako alebo menej hospodársky rozvinutý ako región, v ktorom sa investícia realizuje.

Ján Bystrianky, foto: SITA

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By Admin
Load More In Ekonomika

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

VISKUPIČ: Predčasné voľby sú jediným riešením

Za SaS môžem povedať, že predčasné voľby sú v tejto vypätej situácii jediným riešením, chc…