Domov Ekonomika Érsek pokračuje v politizovaní diaľnic, a navyše aj zavádza

Érsek pokračuje v politizovaní diaľnic, a navyše aj zavádza

0
0

Ak by si bežná rodina plánovala chod svojej domácnosti podľa toho, ako sa u nás plánujú diaľnice, už by stokrát skrachovala. Dopravná politika ministra  dopravy Érseka sa v ničom neodlišuje od väčšiny jeho predchodcov. Hovorí len o diaľniciach, aj to chaoticky.

Minister dopravy Árpad Érsek pred pár dňami predstavil svoj diaľničný plán. Do konca volebného obdobia chce rozostavať 90 km diaľnic a rýchlostných ciest, prevažne na juhu Slovenska. Zároveň sa pochválil, že za rok, čo je vo funkcii, rozostaval až 100 km diaľnic a rýchlociest.

Na vode

Obe Érsekove posolstvá stoja na vode, pretože v prvom hovorí, že chce väčšinou stavať tam, kde nejazdí v porovnaní s inými časťami Slovenska tak veľa áut a v druhom dokonca zavádza.

Dopravný analytik Ján Kovalčík z inštitútu INEKO si myslí, že Ersékove diaľničné plány sa netýkajú regiónov, kde sú najviac potrebné, ale regiónov, kde má jeho strana Most‑Híd najviac voličov.

Až 72 z 90 kilometrov je na juhu Slovenska na rýchloceste R2. „Intenzita dopravy na Soroške je výrazne nižšia ako na iných horských priechodoch ako sú Donovaly či Dargov a sotva tretinová v porovnaní s úsekmi na Kysuciach.

Ani úseky R2 pri Rimavskej Sobote či Košiciach nepatria k najpotrebnejším, napriek tomu z nich Most a jeho minister robia prioritu,“ uviedol v blogu Kovalčík.

Zabudli počítať

Na Érsekových úsekoch chodí podľa sčítania dopravy do šesťtisíc áut denne, pričom tých nad 3,5 tony nie je ani šestina. „To je ďaleko od potreby stavať rýchlostnú cestu čo len v polovičnom profile,“ hovorí Kovalčík pre Denník N a dodáva, že „je to zjavne voľba politickej strany, ktorá sa chce zapáčiť jej blízkym regiónom“.

Oveľa horšia situácia je medzi Žilinou a Kysuckým Novým Mestom, kde denne jazdí vyše 20-tisíc áut, z čoho takmer 5-tisíc sú ťažké vozidlá. Podobne je to aj okolo Ružomberka na diaľnici D1.

To, že Érsek nemá plán, ktorý stanovil skutočné priority, potvrdzuje aj ďalší odborník. „Nič nie je také kritické, ako je D3 a D1,“ povedal v Denníku N bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti Juraj Čermák.

Klop sem, klop tam

Ešte väčšou blamážou ako Érsekov diaľničný plán, sú jeho slová o tom koľko kilometrov diaľnic a rýchlociest rozostaval. „Počas jedného roku vo funkcii ministra dopravy a výstavby naštartoval Arpád Érsek výstavbu takmer sto kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest,“ uvádza sa v tlačovej správe ministerstva dopravy.

Od jeho nástupu však boli podpísané zmluvy na dva diaľničné úseky pri Prešove, Čadci, ktoré majú spolu 14 km. Zmluvy na obchvat Bratislavy a diaľnicu pri košiciach (spolu 74 km) boli podpísané za jeho predchodcu Romana Brecelyho.

Érsek bol na nich poklepkať len základný stavebný kameň, čo nie je žiadna zásluha na tom, že diaľnice sa začali stavať. Navyše, obchvat Bratislavy, ktorý si minister takto prisvojil, sa stále nestavia.

„Väčšina z údajne naštartovanej výstavby sa reálne doteraz nerozbehla. V prípade 60-kilometrového projektu D4 a R7 pri Bratislave meškali stavebné povolenia na najdôležitejšie úseky a ministerstvo ich zabezpečilo až o trištvrte roka neskôr ako sa v zmluve zaviazalo koncesionárovi.

Aj to iba vďaka prijatiu neštandardného zákona, ktorý umožňuje stavať aj na nevykúpených a nevyvlastnených pozemkoch,“ povedal Kovalčík.

Ján Bystriansky, foto: SITA, shutterstock

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Ekonomika

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Superpotraviny nemusíme dovážať len spoza hraníc

Potraviny s vysokým obsahom vitamínov a minerálov označujeme pojmom superpotraviny. Množst…