Domov Ekonomika Za babráctvo ministra Érseka zaplatíme ťažké milióny

Za babráctvo ministra Érseka zaplatíme ťažké milióny

0
0

Slovensko nie je schopné ani za desiatky rokov postaviť najdôležitejší a najzložitejší diaľničný úsek na Slovensku s tunelom Višňové pri Žiline (D1). Môže za to najmä diaľničný populizmus expremiéra Fica, zlé rozhodnutie exministra dopravy Jána Počiatka, ale aj neschopnosť a amatérske riadenie rezortu súčasným ministrom dopravy Árpádom Érsekom.

Babráctvo v riadení ministerstva dopravy a v manažovaní výstavby diaľnic na Slovensku pokračuje. Najdôležitejší a najzložitejší diaľničný úsek na Slovensku s tunelom Višňové pri Žiline, ktorý obchádza obávanú Strečniansku úžinu, bude ešte rozostavaný, nevedno dokedy.

Úsek dlhý 13,5 kilometra, z čoho viac ako polovicu tvorí tunel, sa začal pripravovať už v 60. – 70. rokoch minulého storočia. Stavebne sa „rozbabral“ už v roku 1998, keď sa začala raziť prieskumná štôlňa Alžbeta.

Odvtedy prešlo vyše 20 rokov a po kľúčovom úseku diaľnice D1 sa stále nejazdí. A takto to bude ešte ďalších minimálne 4 až 5 rokov.

Tento rok sa malo jazdiť

Zmluva na výstavbu úseku Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala bola podpísaná v roku 2014. Výstavba sa pozvoľna rozbehla až v roku 2015 a tento rok mal byť úsek sprejazdnený.

Namiesto oznámenia o tom, kedy sa bude úsek otvárať, však Národná diaľničná spoločnosť (NDS) minulý týždeň uviedla, že „spory medzi NDS a zhotoviteľom úseku D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, pomáha od 28. 1. 2019 riešiť medzinárodná Komisia pre riešenie sporov.

Komisiu tvoria uznávaní profesionáli z Nemecka, USA a Veľkej Británie“. Jedného člena komisie navrhla NDS, jedného zhotoviteľ a na jednom sa zhodli obe strany.

Počiatek na to kašľal, Érsek tiež

Medzinárodný tribunál je vyvrcholením niekoľkoročnej stagnácie vo vzťahoch medzi NDS, ktorá patrí pod ministerstvo dopravy, a konzorciom firiem Salini Impregilo – Dúha.

To, že sú na stavbe problémy sa vedelo už v roku 2015, počas druhej Ficovej vlády, keď bol ministrom dopravy Ján Počiatek. Ten sa však o stavbu, okrem toho, že bol poklepať základný kameň, prakticky nezaujímal.

Žiaľ, rovnaký postoj k stavbe má aj súčasný minister dopravy Árpád Érsek, ktorý v roku 2016, keď sa dostal do funkcie, musel vedieť, že stavba stojí a má problémy.

V čase jeho nástupu totiž uplynulo už 40 percent času z plánovanej doby výstavby, no vyplatených, a teda aj prestavaných, bolo necelých 15 percent diela.

Érsek namiesto toho, aby sa venoval kľúčovým úsekom diaľnic na Kysuciach a pri Žiline, začal pripravovať do výstavby asi 13 úsekov na rýchlostnej cestne R2 na juhu Slovenska, kde jazdí niekoľkonásobne menej áut ako na severe.

Už teraz je jasné, že mnohé z týchto južných úsekov sa pre ekonomickú a dopravnú výhodnosť a nedostatok financií nepostavia.

Namiesto prázdnych sľubov teda mohol začať budovať na juhu krajiny bežné obchvaty miest, ktoré na dlhé roky vyriešia tamojšiu dopravnú situáciu a viac pozornosti venovať kľúčovým diaľniciam na severe.

Tam totiž po existujúcich cestách prvej triedy jazdí od 20 do 30 tisíc áut denne, kým na juhu Slovenska je to sotva tretina z toho.

Opozícia: za koho kope minister?

„Pán minister vedel o meškaniach a problémoch na tejto stavbe už od svojho nástupu, napriek tomu sa oveľa intenzívnejšie venoval iným, menej dôležitým projektom.

V koho prospech bolo, aby sa celá stavba výrazne predražila, prípadne, aby napokon na dokončení zarobili ďalšie firmy?

Ako vysvetlí pán minister obyvateľom nielen žilinského kraja, ale celého Slovenska, že tunel, ktorý mal byť dokončený už tento rok nebude možno ani v roku 2023?“ pýta sa opozičný poslanec a tieňový minister dopravy za OĽANO Ján Marosz.

Pochybili obaja

Dopravný analytik Ján Kovalčík z Ineko vidí chyby na oboch stranách – konzorcia firiem aj štátu. „V úvode stavby tam neboli prvotriedni, ale treťotriedni manažéri.

Potom ich postupne menili a dochádzalo k veľkej fluktuácii, čiže išlo o veľmi zlé riadenie zo strany investora. Žiaľ NDS, ani dozor to nedokázali odhaliť a vyriešiť. Naopak, prilievali do toho vlastné chyby.

Najprv vlani koncom leta to boli vyhlásenia vedenia NDS o možnom vypovedaní zmluvy, potom do toho prišiel expresívny výjazd pána ministra dopravy, a nakoniec vrtuľníkový výjazd premiéra,“ povedal pre rádio Expres Ján Kovalčík.

To sú podľa neho „dobré kroky na získanie politických bodov. No takýmto spôsobom nahrali na smeč zhotoviteľovi v právnom spore, a Slovensko môže na to ešte draho doplatiť“.

Érsekove maslo za stovky miliónov

Maslo na hlave má Érsek aj preto, že sa pustil do sporu bez toho, aby si dal spracovať kvalitnú analýzu o výhodách a nevýhodách oboch možností riešenia problému.

Až z nej môže kvalifikovane určiť či je lepšie súčasné stavebné konzorcium zo stavby „vypoklonkovať“ a najať si iného, alebo je lepšie urobiť všetko pre dohodu a pokračovať s talianskou firmou Salini Impregilo, ktorá tender o Višňové v roku 2014 vyhrala.

Jeho reči o tom, že súčasný dodávateľ to nevie dokončiť a že už hľadajú druhé riešenie, sú predčasné a môžu nás na súde vyjsť veľmi draho.

Už v súčasnosti odborníci hovoria, že oproti pôvodnej cene za stavbu 409 miliónov eur sa celé dielo môže predražiť o sto až dvesto miliónov eur. Zároveň hrozí, že prídeme o stovky miliónov eurofondov, čo je ďalšia škoda na strane štátu.

Ján Bystriansky, foto: SITA

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Ekonomika

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Superpotraviny nemusíme dovážať len spoza hraníc

Potraviny s vysokým obsahom vitamínov a minerálov označujeme pojmom superpotraviny. Množst…