Domov Zdravie Aby bol nový rok novým začiatkom

Aby bol nový rok novým začiatkom

0
0

A znova je tu január. Naše telo si po náročných vianočných sviatkoch a bujarých silvestrovských oslavách konečne môže vydýchnuť. Prichádza mesiac pozitívnych zmien, ale súčasne aj porušených sľubov. Je však len na vás, či dovolíte, aby vaše predsavzatia a sľuby boli len akýmisi slovami do vetra, alebo prichádza čas na nový začiatok.

To, čím si naše telo prešlo počas posledných týždňov snáď ani netreba približovať. Predvianočný stres a zhon v podobe nakupovania a neustáleho ponáhľania sa, aby všetko počas Vianoc bolo podľa našich predstáv.

Následný príchod pokojných sviatkov, ktorý znamenal prejedanie samými nezdravými vianočnými pochúťkami. Telu nepomohli ani silvestrovské oslavy s vítaním Nového roka, počas ktorých alkohol tiekol potokom a spánok bol len stratou času.

Po tom všetkom je jasné, že náš organizmus dostal poriadne zabrať. Teraz je na rade obdobie, kedy sa človek opäť ocitá v pracovnom kolotoči a tradičnom kolobehu, ktorý dobre pozná.

Je ale len na nás, ktorou nohou do ďalšieho roku vkročíme. Mali by sme sa však snažiť, aby štart do roku 2019 bol pre naše telo čo najmenej bolestivý.

Z gauča do prírody

Sedenie pri plnom stole a vyjedanie či polihovanie na gauči pred televízorom s vianočnými filmami či rozprávkami. To bol scenár a denný program väčšiny z nás. Teraz však prichádza veľká zmena.

Okrem nástupu do roboty a nabehnutia do pracovného kolotoča by sme šok nášho organizmu mali zmierniť. Na to asi neexistuje vhodnejší spôsob, ako dostatok pohybu.

Možno si tí teplomilnejší povedia, že januárové počasie vonkajším aktivitám príliš nepraje a vhodnejšie je zostať doma. Opak je však pravdou. Prechádzka po zasneženej prírode, samozrejme vo vhodnom a teplom oblečení, je skutočným balzamom pre telo aj dušu.

Január tiež praje zimným športom. Či už zvolíte obľúbené lyžovanie, alebo korčuľovanie je len na vás, no obe aktivity prinesú vášmu telu úľavu, ktorú veľmi potrebuje.

Ak patríte k ľuďom, ktorí sa v studenom počasí pohybujú radšej vnútri, výbornou voľbou je návšteva plavárne spojená so saunou či pobytom vo výrivke.

Vitamíny v každodennom jedálničku

Ani strava nebola v posledných týždňoch príliš priaznivá pre naše zdravie. Telo sme zasypali množstvom tukov a cukrov, ktoré sú neoddeliteľnou súčasťou najobľúbenejších vianočných jedál.

Zemiakovému šalátu, kapustnici s klobásou či vyprážanej rybe odzvonilo a na rad prichádza očista. Pod očistou samozrejme nerozumejte žiadny pôst či hladovku.

Úplne postačí ak nezdravé jedlá zameníte za zdravšie, nemenej chutné alternatívy. Ďalšou významnou pozitívnou zmenou v stravovaní je pravidelná strava.

Viackrát za deň v menších porciách. To je bod, ktorý bol počas Vianoc zanedbávaný, no teraz prichádza na rad jeho striktnejšie dodržiavanie. Práve v januári by ste mali do svojho jedálnička pridať viac ovocia a zeleniny, ktorú váš organizmus privíta zo všetkého najviac.

Ak vám ani jedno z toho neprichádza na chuť, určite si z nich pripravte aspoň šťavy a nápoje, ktoré majú najlepší vplyv, ak s nimi organizmus naštartujete každé ráno.

Zabudnuté predsavzatia

S januárom sa neodmysliteľne spájajú novoročné predsavzatia a sľuby, ktoré ale častokrát upadnú v nasledujúcich dňoch či týždňoch do zabudnutia. Najčastejšie predsavzatia súvisia práve so zdravým a životným štýlom, ktorý chcú ľudia po sviatkoch zmeniť.

V januári sa zapĺňajú posilňovne, ktoré ale po vypršaní mesačných permanentiek vo februári začínajú opäť využívať len tí najvytrvalejší a najaktívnejší. S akými predsavzatiami sa stretávame najčastejšie a ako pri nich zotrvať, aby sa dostavil požadovaný výsledok?

Začnem cvičiť a schudnem

A opäť sa dostávame k bodu, ktorý by si v januári nemali dať len tí, ktorí bojujú s väčšou váhou, ale aj tí, ktorí si cez Vianoce pozor na stravu nedávali.

Medzi najčastejšie predsavzatia, ktoré odznievajú pri sledovaní novoročného ohňostroja je zhodenie kíl, pravidelná návšteva fitnescentra a celková zmena životného štýlu.

Ako to ale býva zvykom, odhodlanie sa vytráca skôr, ako sa dostavia prvé žiaduce účinky. Najlepším spôsobom, ako pri takomto sľube zotrvať je nahradiť ročný cieľ niekoľkými čiastkovými mesačnými.

Keď si teda poviete, že každý mesiac zhodíte napríklad dve kilá, čo nie je ani náhodou nereálne a náročné a po mesačnom vážení vidíte výsledok, je tu omnoho väčšia šanca, že v chudnutí budete pokračovať.

Ďalším bodom, ktorý patrí k zmene životného štýlu, je pravidelná návšteva fitnescentra. Po vybavení mesačnej permanentky ale zistíte, že nepatríte k ľuďom, pre ktorých je toto prostredie dostatočne motivujúce.

Neavdí. Pre začiatok by možno stačilo, ak by ste namiesto výťahu začali využívať schody a namiesto auta či autobusu chôdzu.

Skoncujem s fajčením a pitím

Medzi najčastejšie predsavzatia patrí aj to, ktoré sa týka fajčenia. Prestať fajčiť je náročnou, no zato veľmi pozitívnou zmenou, ktorou vášmu telu poriadne pomôžete.

Pre dlhodobých fajčiarov to ale môže byť nepredstaviteľné. Hľadajú najvhodnejšie spôsoby v podobe nikotínových nálepiek či cukríkov. Ďalším o nič viac vhodnejším spôsobom je postupné znižovanie počtu vyfajčených cigariet.

Tým najefektívnejším spôsobom je však radikálne skoncovanie s fajčením, na ktoré sa človek nemusí pripravovať niekoľko mesiacov pred tým. Jednoducho s tým skoncuje z minúty na minútu.

S fajčením súvisí aj ďalší neduh v podobe častej konzumácie alkoholu. V tomto prípade je to veľmi podobné ako pri cigaretách. Čím skôr a radikálnejšie, tým efektívnejšie.

Stanem sa lepším človekom

S duševným zdravým súvisí ďalšie predsavzatie, ktoré takisto často odznieva z úst ľudí, ktorí v novom roku túžia po zmene. Je to nie len zmena životného štýlu, ale celková zmena osobnosti.

S tým môže byť spojené predsavzatie, že budeme v ďalšom roku tráviť viac času s najbližšími a menej času budeme venovať vysedávaniu pred televízorom, počítačom či smartfónom.

Ďalším spôsobom, ktorý môže mať pozitívny vplyv na vaše duševné zdravie je menej stresu spôsobeného prácou a viac pozitívnej nálady, ktorú môžeme preniesť aj na ľudí okolo.

Existuje množstvo rôznych spôsobov, ako do nového roka vykročiť tou správnou nohou. Je len na vás, či je vaše odhodlanie dostatočne silné.

Ak teda už nepreferujete žiadne januárové sľuby a predsavzatia, skúste aspoň prvé týždne po Vianociach venovať svojmu telu a povianočnej očiste.

puma, foto: depositphotos, shutterstock

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Zdravie

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

VIDEO: Ako sa trénuje v zahraničí

Šport je najlepším spôsobom, ako robiť krajine dobré meno v zahraničí. Ten náš je však už …