Domov História Katastrofa z piatku trinásteho

Katastrofa z piatku trinásteho

0
0

Už je to deväť rokov, čo médiá priniesli správu o tragédii, ktorá sa stala v talianskych vodách pri ostrove Goglio. Luxusná výletná loď Costa Concordia a cestujúci na jej palube doplatili na chybu kapitána tým najhorším spôsobom.

Costa Concordia bola očarujúcou výletnou loďou, ktorú prevádzkovala spoločnosť Costa Cruises. Išlo o jednu z najväčších európskych výletných lodí, na palube ktorej bolo viac ako 4 tisíc cestujúcich a členov posádky.

Tí sa 13. januára 2012 nachádzali v prvej etape plavby po Stredozemnom mori. Plavbe velil kapitán Francesco Schettino, ktorý na túto plavbu nikdy nezabudne. Jeho nebezpečný manéver a nezodpovednosť pripravili o život 32 nevinných ľudí.

PREČÍTAJTE SI TIEŽ: Najväčšia banská tragédia

Pozdrav, ktorý stál život

13. januára 2012 vo večerných hodinách vyplávala Concordia na more z talianskeho prístavu Civitavecchia. Najbližšou zastávkou mala byť Savona, do ktorej však loď nedoplávala.

Za všetko môže chybný manéver, ku ktorému prišlo v blízkosti toskánskeho ostrova Giglio, ktorý je od pevniny vzdialený približne 18 kilometrov. Podľa oficiálnej trasy malo ísť o bezproblémové preplávanie, v ktorom mala loď minúť všetky nástrahy.

To by sa však kapitán nemohol rozhodnúť pre nebezpečný krok. Keď loď míňala ostrov, kapitán sa rozhodol vybočiť z kurzu a namieril loď bližšie k ostrovnému brehu.

Pred 10-tou hodinou večer loď ľavým bokom zachytila skalnatý výčnelok, ktorý spôsobil v lodi trhlinu. Cestujúci náraz pocítili a na palube postupne začal narastať chaos a panika.

O žiadnom probléme ale neboli informovaní a členovia posádky im to, čo sa stalo a čo im hrozí jednoducho zamlčali. Výpadok elektrického prúdu vysvetlili ako menšie technické problémy, ktoré sa posádka snaží napraviť a loď pokračuje ďalej vo svojom kurze.

O niekoľko minút sa loď otočila a začala smerovať bližšie k pevnine. Tu však opäť narazila na výbežok druhou stranou lode. Po tomto náraze sa loď už začala nakláňať omnoho rýchlejšie do opačnej strany.

Až keď začala byť situácia neúnosná, kapitán vyhlásil poplašný stav a vydal rozkaz čo najrýchlejšie opustiť loď. Záchranné člny sa začali zapĺňať a nastal skutočný boj o život.

Každý z cestujúcich sa čím skôr snažil opustiť potápajúcu sa loď. Nie každému sa to ale podarilo, keďže sa záchranné člny veľmi rýchlo minuli a nádej na záchranu uväznených ľudí bola každou minútou menšia.

Omnoho väčšie šťastie mal ale kapitán lode Francesco Schettino, ktorému sa podarilo nastúpiť do záchranného člna a cestujúcich na svojej lodi prenechal osudu.

Aj napriek rozkazom pobrežnej stráže, ktorá Schettinovi prikázala okamžite sa vrátiť na palubu a ľuďom pomôcť sa ten bezpečne doplavil k pobrežiu a v skorých ranných hodinách sa ubytoval v jednom z hotelov.

Zbabelosť alebo panika?

Rovnako ako v lietadlách, aj na lodi je pravidlom, že kapitán opúšťa palubu ako posledný. Otázkou teda ostávalo, prečo Schettino tento zvyk porušil.

V jednom z rozhovorov, ktorý poskytol po príchode na hotel tvrdil, že loď opustil medzi poslednými a myslel si, že na lodi sa už nik nenachádza. Nemal však pravdu.

Na palube Concordie o život bojovali ďalší cestujúci. Väčšina z nich našťastie z lode unikla do chvíle, kým Concordia klesla ku dnu. Plavba sa ale stala osudnou pre 32 cestujúcich.

Ich smrť sa pripisuje práve zbabelému činu kapitána, ktorý sa kvôli svojmu nebezpečnému manévru a následnému opusteniu lode postavil pred súd. Ten ho napokon uznal vinným a odsúdil ho na 16 rokov väzenia.

puma, foto: SITA



Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In História

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Superpotraviny nemusíme dovážať len spoza hraníc

Potraviny s vysokým obsahom vitamínov a minerálov označujeme pojmom superpotraviny. Množst…