Domov Šport Niki Lauda: bojovník na okruhoch aj v živote

Niki Lauda: bojovník na okruhoch aj v živote

0
0

22. februára sa bývalý rakúsky pilot Formule 1 Niki Lauda dožíva významného jubilea. Človek, ktorému sa takmer osudnou stala láska k pretekaniu, oslavuje už 70 rokov.

Niki Lauda sa narodil 22. februára 1949 vo Viedni. Už keď mal 10 rokov, začala sa u neho prejavovať láska k štyrom kolesám. Od tej doby už volant takmer nepustil z ruky.

Nebyť desivej havárie, ktorá ho poznačila na celý život, možno by z neho bol najúspešnejší pilot v histórii. Trojnásobný majster sveta však ani po tejto hroznej skúsenosti na pretekanie nezanevrel a dokázal sa vrátiť späť na výslnie.

Prvé roky za volantom

Šoférovanie Laudovi učarovalo keď mal len 10 rokov. V 19-tich rokoch dostal prvé auto Mini Cooper S, ktoré sa stalo jeho neoddeliteliteľnou súčasťou. V roku 1968 presadol do jeho závodnej varianty a zúčastnil sa prvého závodu.

Na prvých pretekoch do vrchu sa vo svojej kategórii umiestnil na druhom mieste a Lauda zažíval stále väčšiu chuť víťaziť a posúvať sa vpred.

V kariére pokračoval aj napriek tomu, že rodina jeho novým koníčkom nadšená nebola. Aj napriek vysokým majetkom ho finančne nepodporovala, a preto si Lauda musel zobrať niekoľko pôžičiek.

Cesta do „efjednotky“

V roku 1969 začal Lauda pretekať na okruhoch F5. Vtedy už celý život obetoval rýchlym autám a to aj na úkor školy. S kamarátom dokonca sfalšoval maturitné vysvedčenie a naplno sa snažil prebojovať na najslávnejšie okruhy.

V roku 1970 sa posunul do súťaže F3, neskôr aj do F2 a jeho sen sa stále viac približoval. Problémom však naďalej ostávali financie, ktoré mu chýbali na to, aby sa mohol posunúť medzi elitu.

Preto sa počas pretekania v F2 zúčastňoval aj pretekov športových automobilov a pretekov cestných automobilov. Ani to mu však na účasť v F1 nestačilo a o úver musel požiadať rakúsku banku.

Neúspešný debut

V roku 1971 sa Lauda konečne stal pretekárom najslávnejšej Formule 1. Prvé preteky absolvoval v domácom prostredí na Veľkej cene Rakúska, no po dvoch kolách musel zo závodu odstúpiť.

Podobne neslávne pre rakúskeho pilota skončila aj celá prvá sezóna. 23-ročný cieľavedomý pretekár bol teda nútený opäť si zobrať úver, aby si mohol zakúpiť kokpit v stajni March‑Ford.

Toto vozidlo však malo podľa Laudu isté výrobné chyby a tak na konci sezóny stajňu opustil. V nasledujúcej sezóne 1973 jazdil za britský tím B.R.M, kde sa mu konečne po piatom mieste na Veľkej cene Belgicka podarilo vybojovať prvé dva body v F1.

Nový začiatok vo Ferrari

V roku 1974 jeho kariéra v F1 začala naberať ten správny smer. Lákavú ponuku mu dal Enzo Ferrari, ktorý mu dal miesto v jeho stajni, kde sa mal stať dokonca vedúcim pretekárom.

Okrem iného ho dokonca vykúpil z dvojročnej zmluvy a tiež všetkých dlhov. Laudu už teda nič neťažilo a to bolo vidieť aj na jeho úžasných výkonoch, ktoré predvádzal na okruhoch.

Vytúžené víťazstvo prišlo na Veľkej cene Španielska. Na konci sezóny mal Lauda na konte 38 bodov, čo mu zabezpečilo konečné 4. miesto.

Prvý majstrovský titul

Najväčšie úspechy zažíval v roku 1975 a všetci netrpezlivo čakali, či sa po sezóne Rakúšan bude konečne radovať z vytúženého titulu.

O víťazovi sa rozhodovalo až v Monze, kde musel Lauda na celkový triumf získať aspoň pol boda. S tým rakúsky pretekár nemal žiadny problém a po doposiaľ najúspešnejšej sezóne sa mohol radovať z majstrovského titulu.

S rovnakým nasadením začal aj sezónu 1976 a zdalo sa, že Lauda bez problémov titul obháji. Cestu mu však skrížila udalosť, ktorá neohrozila len jeho triumf, ale predovšetkým život.

Niki Lauda (vpravo) s Jamesom Huntom

Deň, keď sa druhýkrát narodil

18. júla 1976 sa postavil na najvyšší stupienok po víťazstve na Veľkej cene Veľkej Británie. Potom sa už mal pripravovať na náročný okruh v Nürburgringu, kde sa 1. augusta uskutočnila Veľká cena Nemecka.

Tento okruh však patril medzi nebezpečnejšie, čo si uvedomoval aj sám Lauda. Týždeň pred začiatkom pretekov chcel rakúsky pretekár svoju účasť odrieknuť.

Bojkot bol však v hlasovaní zamietnutý a Lauda sa spolu s ostatnými kolegami na štart takmer osudných pretekov postavil. Najhorší moment pretekov prišiel v 2. kole, kedy Lauda vyletel zo zákruty a narazil do zvodidiel.

Tie ho odrazili späť na trať a o monopost zachvátili plamene po tom, čo do neho vrazili ďalší pretekári. Všetci s hrôzou sledovali strašidelné divadlo na trati.

Ostatní pretekári okamžite zareagovali a Laudu sa z horiaceho vozidla pokúsili vybrať. Po necelej minúte sa im to podarilo a Lauda bol s vážnymi zraneniami prevezený do nemocnice v Mannheime.

Tá sa špecializovala práve na popáleniny, a preto šanca na záchranu pretekára stále žila. Celý svet s napätím očakával správy o jeho zdravotnom stave.

6 týždňov zotavovania a ďalší titul

Okrem vážnych popálenín lekárov zamestnávali najmä Laudove pľúca, ktoré boli poškodené jedovatými výparmi ktoré počas požiaru vdýchol.

Niki Lauda sa napokon z kómy prebral, absolvoval množstvo plastických operácií a už po 42-dňoch opäť sadol za volant svojho monopostu.

Stalo sa tak na Veľkej cene Talianska, kde sa na okruhu v Monze umiestnil na 4. mieste. Na konci sezóny sa síce neradoval z triumfu, keďže sa umiestnil „len“ na druhom mieste, no radoval sa zo života a návratu na okruhy.

V nasledujúcej sezóne 1977 Lauda po druhýkrát vybojoval titul majstra sveta a prišlo veľké sťahovanie do tímu Brabham. Keďže v jeho kariére neprichádzali žiadne podobné úspechy, v roku 1979 oznámil koniec kariéry.

Kokpit vymenil za kokpit

Práve počas tejto pauzy sa Lauda začal venovať svojej ďalšej vášni, ktorou bolo lietanie. Založil svoju vlastnú leteckú spoločnosť Lauda Air, v ktorej dokonca pôsobil aj ako pilot.

Laudovej aerolinke sa darilo, no v roku 1982 prišla ďalšia lukratívna ponuka. Tú dostal od tímu McLaren a tak sa opäť vrátil na okruhy.

Po 5. a 10. mieste v ďalších sezónach prišiel v roku 1984 tretí majstrovský titul a v nasledujúcom roku sa už s F1 ako pretekár definitívne rozlúčil.

Poradca, pilot, manžel, otec

Po ukončení profesionálnej kariéry v F1 naďalej pôsobil ako poradca tímu Ferrari. Naďalej sa venoval aj svojej aerolinke Lauda Air, ktorú ale v roku 1997 predal.

V roku 2003 založil nízkonákladovku Niky‑Fly. V roku 2011 ale predal svoj podiel aj v nej. Naplno sa tak mohol venovať svojej veľkej a rozrastajúcej sa rodine.

Prví dvaja synovia pochádzajú z jeho prvého manželstva s manželkou Marlene, s ktorou sa rozviedol v roku 1991. Tretí syn Christoph pochádza z nemanželského zväzku.

V roku 2008 sa Lauda po druhýkrát oženil s o 30 rokov mladšou Birgit. Tá mu v roku 2009 porodila dvojičky Miu a Maxa.

Zdravotné problémy

V roku 2005 mal bývalý pilot problémy s obličkou, ktorú mu pred niekoľkými rokmi daroval brat Florian. Tá mu ale prestala pracovať a život mu tento raz zachránila práve druhá manželka Birgit.

Minulý rok bol Lauda nútený po druhýkrát bojovať o svoj život. Po náročnej transplantácii pľúc, ktorú absolvoval v auguste bol vo vážnom stave.

Trojnásobný majster sveta však opäť zabojoval a postupne sa zotavil. Dnes tak môže osláviť významné jubileum, ktorého sa dožil predovšetkým vďaka svojej bojovnosti.

S ocenením za celoživotný prínos

pepe, foto: SITA, video: youtube

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Šport

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

VIDEO: Neuveriteľný pouličný umelec!

Toto ste ešte nevideli. Tento chlapík ovláda vskutku netradičné umenie. Portréty svojich k…