Domov Zdravie Zázrak z lesa: magické účinky húb na naše zdravie

Zázrak z lesa: magické účinky húb na naše zdravie

0
0

Posledné týždne zaplavujú sociálne siete fotografie, na ktorých sa hrdí hubári chvália svojím nálezom. Pre mnohých je hubárčenie koníčkom, ktorý dokonale prečistí myseľ. Nielen prechádzka po lese, ale aj konzumácia húb má pre naše zdravie množstvo zdraviu prospešných účinkov.

Les je miestom, kde nájdete pokoj, ticho, odpočinok, a tiež zdravý poklad v podobe nenápadných húb. Tie nielenže dokonale zasýtia a potešia chuťové poháriky každého ich milovníka, ale tiež pomôžu a ochránia pred rôznymi zdravotnými problémami.

O ich účinkoch ale vie len málokto. Čo všetko teda tento zázrak z lesa dokáže?

Zdroj vitamínu D

V hubách sa nachádza množstvo zdraviu prospešných látok. Jednou z nich je vitamín D. Práve huby sú totiž jediným rastlinným zdrojom tohto dôležitého vitamínu.

V prípade húb to funguje presne rovnako ako u človeka. Pokiaľ sú vystavené účinku slnečného žiarenia, prirodzene v sebe produkujú vitamín D.

Huby, ktoré prirodzene nachádzame v lese, sú teda dôležitým zdrojom vitamínu D2, čo sa o tých pestovaných v umelých podmienkach a následne predávaných v supermarketoch, povedať nedá.

Túto výhodu húb vôbec netreba podceňovať, keďže vitamín D je dôležitý pre celkové zdravie organizmu a najmä pokožky. Keďže sa tento vitamín po lete z tela vytráca, práve huby, ktoré nachádzame v lese v jesennom období, sú skvelou kompenzáciou tohto nedostatku.

Ochrana pred chorobami

Ďalšou skvelou schopnosťou, ktorou huby disponujú, je posilnenie obranyschopnosti organizmu. V hubách sa nachádza ergotioneín, silný antioxidant, ktorý je dôležitý pri poskytovaní ochrany pred voľnými radikálmi a tiež pri posilnení imunity.

Obsahujú tiež minerál selén, ktorý je považovaný za ďalší dôležitý antioxidant. Huby teda vďaka svojmu zloženiu môžeme označiť za prírodné antibiotiká, ktoré zastavujú rast mikrobiálnych a iných infekcií.

Okrem toho priaznivo pôsobia na plodnosť mužov, červené krvinky a tiež srdcovo‑cievny systém, ktorý potrebuje neustálu ochranu.

Prevencia rakoviny

Nielen posilnenie imunity pred rôznymi infekciami, ale tiež prevencia pred rakovinou je dôležitým a dokázaným účinkom húb. Viaceré vedecké štúdie potvrdili to, o čom sa hovorilo už dávno.

Huby sú účinné v prevencii pred niektorými druhmi rakoviny. Platí to najmä v prípade rakoviny prsníka, prostaty, žalúdka a pľúc.

Protirakovinový účinok niektorých druhov húb spočíva v tom, že posilňujú aktivitu bielych krviniek, ktoré potom efektívnejšie bojujú proti nádorovým bunkám v tele.

Ešte presne nie je dokázané, ktorý druh húb je ako účinný v boji proti rakovine. Vie sa však, že najviac protirakovinových účinkov majú huby ako hliva ustricová či stále viac ospevované shitaké.

Pri diéte aj cukrovke

Veľkou výhodou húb je, že ich konzumácia je povolená aj diabetikom a tiež tým, ktorí sa snažia schudnúť. Huby totiž neobsahujú žiadne tuky, cholesterol, len malé množstvo sacharidov, ale zato obsahujú bielkoviny, vitamíny, minerály a veľké množstvo vody.

Práve vďaka tomu ich z jedálnička nemusia vyradiť tí, ktorí majú problémy s hladinou cukru v krvi. Okrem iného podporujú správnu činnosť pečene, pankreasu a iných endokrinných žliaz, čím vlastne zároveň podporujú tvorbu inzulínu.

Nielen diabetici, ale aj tí, ktorí túžia po vysnívanej postave by mali vyraziť do lesa a pripraviť si pokrm z tohto prírodného pokladu. Práve vďaka vysokému obsahu bielkovín, vláknine a naopak malému množstvu tukov a sacharidov sú huby ideálne pri redukcii váhy.

V tomto prípade však treba dbať na to, akým spôsobom budú pripravované. Pokiaľ sa pri tepelnej úprave stretnú s vysokým obsahom tuku, premenia sa na energetickú bombu, ktorá pri diéte nie je vôbec povolená.

Ktoré na čo pomáhajú?

Keďže existuje niekoľko druhov jedlých húb, pochopiteľne nie všetky obsahujú v sebe rovnaké látky. Pozrime na tie, ktoré sa v slovenských lesoch vyskytujú najviac a tiež sa používajú najviac aj v kuchyni.

Jednou z nich je pečiarka, alebo tiež šampiňón. Táto obľúbená huba lieči anémiu, má antibakteriálne a protinádorové účinky, podporuje činnosť obličiek, potláča astmu a alergie a tiež podporuje rozvoj bifidobaktérií.

Ďalšou chutnou hubou je kuriatko jedlé, ktoré zlepšuje videnie, pomáha pri trávení, lieči problémy dýchacej a tráviacej sústavy a má tiež protinádorové účinky.

Obľúbeným pokrmom je tiež bedľa, ktorá za normálnych okolností podporuje trávenie. Ak ale zvolíte obľúbený pokrm v podobe vyprážanej bedle, o tomto účinku veľmi hovoriť nemôžeme.

O protinádorových účinkoch môžeme všeobecne hovoriť aj pri hube zvanej modrák, masliak, rýdzik, či plávka modrastá.

Najviac pozitívnych účinkov na zdravie má ale bezkonkurenčne hliva ustricová, ktorá pomáha pri vysokom cholesterole, obezite, ekzéme, zvýšenom obsahom cukru v krvi, či pri kŕčových žilách.

Hliva ustricová účinne posilňuje imunitný systém a pomáha pri liečbe kardiovaskulárnych ochorení.

Žalúdok sa pri ich strávení poriadne narobí

Hoci nie je núdza o zdraviu prospešné účinky húb, existujú aj isté obmedzenia, ktoré sa týkajú ich konzumácie. Asi netreba zdôrazňovať, že by ste mali konzumovať len tie huby, ktoré poznáte a ktorými ste si istí.

Nie raz sa stalo, že skúsení hubári si huby zamenili a spôsobili sebe aj iným prinajmenšom nepríjemné zdravotné problémy. Jedným z mála nedostatkov húb je ten, že obsahujú cukor trehalózu, na strávenie ktorého je potrebný špeciálny enzým trehaláza.

Väčšina ľudí tento enzým má prirodzene. Existujú však aj takí, ktorí by huby jesť nemali a po ich konzumácii pociťujú ťažkosti. Všeobecne sa za takých ľudí považujú deti do veku 10 rokov, v tele ktorých sa tento enzým ešte nevytvára.

Huby sú ťažko stráviteľné tiež kvôli obsahu chitínu. Chitín je totiž pre ľudí rovnako nestráviteľný ako celulóza. Úplným klincom do rakvy je konzumácia húb v kombinácii s vajcami.

Áno, práve obľúbená hubová praženica môže v žalúdku spôsobiť poriadnu šarapatu. Žlčníkový záchvat nie je po takomto jedle vôbec ničím výnimočným.

puma, foto: depositphotos, internet

Načítať ďalšie súvisiace články
Load More By admin
Load More In Zdravie

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Pozrite si tiež

Maratón pod 2 hodiny! Kipchoge posunul hranice možného

Kenský vytrvalec Eliud Kipchoge ako prvý človek v histórii pokoril hranicu dvoch hodín na …